لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

نشست مشترک ایران، سوریه و آمریکا درباره عراق


وزیر خارجه عراق گفته است که می خواهد یخ روابط برخی کشورها را بشکند.
وزیر خارجه عراق گفته است که می خواهد یخ روابط برخی کشورها را بشکند.

مقامات رسمی کشورهای همسایه عراق به همراه نمایندگانی از آمریکا و انگلیس، برای بررسی راه های کنترل خشونت در عراق، تشکیل جلسه می دهند.


هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، در گفت و گو با خبرگزاری رویترز خبر داد ماه آینده، نمایندگان کشورهای همسایه عراق به همراه نمایندگانی از آمریکا و بریتانیا در بغداد جلسه دارند تا اختلافات خود را کنار گذاشته و برای کنترل اوضاع عراق، کمک کنند.


آقای زیباری گفت:«امید ما این است که با این جلسه، یخ های ارتباط های انجام نشده، شکسته شود و در آینده بتوان بیشتر از این از تمامی طرف ها خواست تا با یکدیگر گفت و گو کنند.»


وزیر خارجه عراق که در دانمارک به سر می برد، اعلام کرد «باید تمامی کشورهایی که در آینده عراق دست دارند، دست از اختلاف با هم و تسویه حساب در عراق جلوگیری کنند.»


هوشیار زیباری: نمایندگان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت نیز دراین جلسه حضور دارند و جلسات طولانی و مذاکرات سختی انجام شده تا تمامی دعوت شدگان در این اجلاس، حاضر شوند.

مقامات رسمی عراق چندین هفته است که برای این جلسه برنامه ریزی می کنند اما نتوانسته بودند تمامی کشورهای همسایه را به همراه نمایندگان آمریکا و متحدان این کشور متقاعد کنند که در یک جلسه حاضر باشند.


وزیر خارجه عراق خبر داد در این جلسه، معاونان وزیر خارجه و دیگر مقامات رسمی، حاضر خواهند بود.


هوشیار زیباری در ادامه گفت: نمایندگان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت نیز دراین جلسه حضور دارند. وی اعلام کرد که جلسات طولانی و مذاکرات سختی انجام شده تا تمامی دعوت شدگان در این اجلاس، حاضر شوند.


مقامات سفارت آمریکا در بغداد هنوز درباره این که چه کسی در این اجلاس حضور خواهد داشت پاسخ نداده اند.


آقای زیباری در پاسخ به این که آیا امکان این وجود دارد که مقامات آمریکایی از رایزنی جداگانه و مخفیانه با همتایان ایرانی و سوری خود دست بردارند و به طور آشکار و جمعی مذاکره کنند، گفت:«ما قصد داریم همه آن ها را در یک سالن با هم مواجه کنیم و بعد ببینیم چه امکانی وجود دارد که همه آن ها را بتوان با هم، در یک جلسه شرکت دهیم.»


در دسامبر سال گذشته، دی ماه گذشته، گزارش بیکر- همیلتون به کاخ سفید پیشنهاد کرده بود برای دستیابی به امکانات بهتر برای کنترل اوضاع عراق، با ایران و سوریه گفت و گو کند.


مقامات کاخ سفید به این پیشنهاد واکنش منفی نشان ندادند اما هنوز هیچ گام مثبتی در این زمینه برداشته نشده اند.


آمریکا، ایران و سوریه را به گسترش ناامنی در عراق متهم کرده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران و سوریه این اتهام را رد کرده اند.


XS
SM
MD
LG