لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

پیشنهاد عراق به ایران برای تشکيل «سازمان امنيت منطقه ای»


ژنرال باباکر زیباری (سمت راست) در حال تحویل گرفتن مسئولیت امنیتی بغداد از نیروهای ائتلاف
ژنرال باباکر زیباری (سمت راست) در حال تحویل گرفتن مسئولیت امنیتی بغداد از نیروهای ائتلاف
ژنرال «باباکر بدرخان شوکت زيباری»، رييس ستاد مشترک ارتش عراق در ديدار با سفير جمهوری اسلامی ايران در بغداد، خواستار تشکيل «سازمان امنيت منطقه ای» برای حفظ ثبات و نيز امنيت بهتر مرزهای میان دو کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين ديدار و پيشنهاد در حالی مطرح شده که به زودی ۴۵ هزار نيروی نظامی آمريکايی از عراق خارج می شوند و در هفته های اخير، مقام ها و مسئولان مختلف آمريکايی به عراق سفر کرده و بحث امکان تقاضای تمديد حضور نظامی آمريکا از سوی دولت عراق را پيش کشيده اند.

اين گزارش می گويد: ژنرال زيباری در اين ديدار که روز دوشنبه انجام شد، گفته است: «منطقه ما نقش مهم و اساسی در اقتصاد جهانی دارد و از اين رو هرگونه دخالت خارجی ممکن است اوضاع را بحرانی و پيچيده کند.»

وی افزوده است: «ما تلاش داريم سازمان امنيتی تشکيل دهيم که به حفظ و ثبات امنيت تمامی کشورهای منطقه کمک کند.»

هرچند تهران و بغداد در زمان حکومت صدام حسين و نظام بعثی در عراق به هشت سال با هم درگیر جنگ بودند، اما از زمان حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به عراق و سقوط صدام حسين، روابط دو کشور بهتر و گرم تر شده است.

آمريکا به حضور ايران در عراق مشکوک است و پيشتر گزارش های زيادی در مورد تجهيز و آموزش شبه نظاميان در عراق منتشر کرده است.

طبق معاهده همکاری امنيتی امضا شده ميان آمريکا و عراق، قرار است تا پايان سال جاری ميلادی تمامی نيروهای نظامی آمريکايی از عراق خارج شوند.

اين در حالی است که ژنرال زيباری چندی پيش گفته بود عراق به تنهایی توانايی تامين امنيت خود را ندارد و به احتمال زياد تا سال ۲۰۲۰ به کمک ها و حمايت های نظامی آمريکا نياز خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ايران نگرانی هايی هم از آينده همکاری های نظامی در عراق دارد.

اين گزارش حاکی است که شبکه تلويزيون پرس تی وی، وابسته به دولت جمهوری اسلامی ایران، گزارش داده که پايگاهی هوايی در عراق به اسرائيل واگذار شده و جنگنده های نظامی این کشور احتمال حمله به ايران را بررسی می کنند.

اسرائيل به اين گزارش واکنش نشان نداده ولی مقام های آمریکایی و عراقی آن را تکذیب کرده اند.
XS
SM
MD
LG