لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

عربستان نگران نفوذ ایران در عراق است


محمود احمدی نژاد نخستین ملاقات رسمی خود با مقامات رسمی عربستان را انجام داد.
محمود احمدی نژاد نخستین ملاقات رسمی خود با مقامات رسمی عربستان را انجام داد.

صنم وکیل، استاد دانشگاه جانز هاپکینز بولونیا در گفت و گو با رادیو فردا به بررسی سفر محمود احمدی نژاد به عربستان پرداخت و عراق را میدان مبارزه منافع ایران و عربستان معرفی کرد.


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران شنبه گذشته نخستین ملاقات رسمی خود با مقامات عربستان سعودی را انجام داد و در این سفر یک روزه، با پادشاه عربستان دیدار و گفت و گو کرد کرد.


سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، در پایان خبر داد دو کشور در این دیدار توافق کردند با گسترش جنگ های فرقه ای میان شیعه و سنی در منطقه مقابله کنند.


صنم وکیل: سرنگونی صدام حسین به رشد نفوذ و تقویت قدرت ایران در منطقه و به ویژه در عراق کمک کرد و خود به خود باعث تشدید رقابت ایران و عربستان درعراق شد


خانم وکیل، بر این باور است که عراق منطقه رقابت دو کشور ایران و عربستان به شمار می رود و در واقع این عربستان سعودی است که بیشتر نگران نفوذ هر چه بیشتر ایران در منطقه است.


وی که استاد علوم سیاسی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جانز هاپکینز بولونیا در ایتالیا است، می گوید:« سرنگونی صدام حسین به رشد نفوذ و تقویت قدرت ایران در منطقه و به ویژه در عراق کمک کرد و خود به خود باعث تشدید رقابت ایران و عربستان درعراق شد.»


شرط ثبات در عراق


به نظر خانم وکیل اگر ایران و عربستان سعودی به همکاری دوجانبه تعریف شده ای درباره منافع خود در عراق برسند ، عراق به نوعی ثبات و امنیت خواهد رسید.


وی می افزاید:«اگر ایران برای مثال سپاه قدس و یا نیروهای مقتدی صدر و احزاب شیعه را کنترل کرده و عربستان از طرف دیگر، از عبورو مرور نیروهای سنی در مرزهای مشترک خود با عراق جلوگیری کند، امکان رسیدن به ثبات امنیتی در عراق وجود دارد.»


عربستان سعودی در حالی با ایران وارد گفت و گوی دیپلماتیک برای برقراری ثبات در عراق شده است که از متحدان کلیدی امریکا در منطقه خاور میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس است و مقامات رسمی عربستان در آخرین اظهار نظر رسمی اعلام کرده بودند، قصد ندارند میان ایران و آمریکا میانجی گری کند.


درک این مطلب که تنها راه برقراری ثبات در خاورمیانه به رسمیت شناختن نقش ایران است و شاید گفت و گو با ایران تنها راه رو به پیشرفت باشد، مهم ترین نکته برگزاری این کنفرانس است
صنم وکیل

صنم وکیل، می گوید مانورهای دیپلماتیک بی شماری در پشت پرده در جریان است چرا که عربستان سعودی مخالف عملکرد ایران در منطقه است اما در همین حال باید برای پیشبرد اهداف و برنامه های امریکا در قبال عراق و شاید در قبال برنامه اتمی ایران، از روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی، استفاده کند.


وی افزود:«عربستان از برنامه اتمی جمهوری اسلامی و همچنین رفتار تند ایران در منطقه خلیج فارس بسیار نگران است و در نتیجه ادامه و بهبود روابط تحت فشار تهران و ریاض بسیار مهم است و عربستان سعودی می تواند پلی باشد برای ارتباط میان تهران و واشینگتن و اگر این کار انجام شود، گامی بسیار تلقی می شود.»


کنفرانس عراق قرار است روز دهم مارس، ۱۹ اسفند، در بغداد و با حضور همسایگان این کشور و نمایندگانی از پنج کشورعضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب برگزار شود.


صنم وکیل، استاد علوم سیاسی و مطالعات خاور میانه معتقد است حضور ایران و امریکا در این کنفرانس به معنای تغییر سیاست های امریکا در قبال ایران نیست اما می تواند نشانه ای از استراتژی تازه آمریکا در عراق و تاکیدی بر وظایف دیگری باشد که آمریکا در عراق برای خود، تعریف کرده است.


وی در گفت و گوی خود به رادیو فردا گفت:« درک این مطلب که تنها راه برقراری ثبات در خاورمیانه به رسمیت شناختن نقش ایران است و شاید گفت و گو با ایران تنها راه رو به پیشرفت باشد، مهم ترین نکته برگزاری این کنفرانس است.»


وی بر این باور است که نشستن سر یک میز مذاکره به این معنی نیست که دیپلماسی و روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا از سر گرفته می شود، که به این معنی است که برای احیای ثبات و امنیت درعراق لازم است به نوعی از همکاری با همسایگان عراق رسید.


XS
SM
MD
LG