لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

درخواست بغداد از کشورهای عرب برای بخشش بدهی های عراق


دولت عراق روز سه شنبه در نشست اتحاديه عرب در بغداد، از کشورهای عضو این اتحادیه خواست مانند امارات متحده عربی و الجزاير، بدهی های عراق را که مرتبط با زمان پيش از حمله نظامی آمريکا و نيروهای ائتلاف بين المللی به عراق است، ببخشند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، «رفيع العيسوی» وزير دارایی عراق گفت: «ما از عربستان سعودی، کويت، قطر، ليبی، اردن، سودان، مصر و مراکش درخواست کرده ايم به بازسازی و اقتصاد عراق کمک کنند و بدهی هايی که از زمان صدام حسين مانده را ناديده بگيرند.»

هشت سال پيش و در سال گروه ۱۹ کشور ثروتمند موسوم به گروه پاريس، موافقت کرد ۸۰ درصد از بدهی های عراق در زمان صدام حسين را ببخشد تا اين کشور بتواند اوضاع اقتصادی خود را سامان دهد. عراق هنوز مشغول مذاکره با ديگر کشورهاست تا بدهی های سابق خود را پاک کند.

آقای عيساوی گفت: «ما از امارات متحده عربی و الجزاير تشکر می کنيم که نمونه خوبی شدند اما نياز به همکاری ديگر کشورهای عربی داريم تا بتوانيم اين بدهی ها را کنار بگذاريم.»

گفت وگوی وزيران دارایی کشورهای اتحاديه عرب، سه شنبه و در روز اول از نشست سه روزه اين اتحاديه در عراق برگزار شد. اين نخستين بار است که عراق پس از گذشت بيش از ۲۰ سال، ميزبان جلسه اتحاديه عرب است. عراق همچنين نخستين کشور عضو اتحاديه عرب است که دولت آن در حال حاضر در اختيار شيعيان است.

بغداد در همين حال در شرايط امنيتی سنگين به سر می برد و حضور نيروهای نظامی در شهر ديده می شود. قرار است رهبران ۲۲ کشور عضو اتحاديه عرب روز پنجشنبه اين هفته در بغداد ديدار کرده و در مورد بحران های جاری از جمله مسئله سوريه، گفت وگو کنند.

بدهی خارجی عراق در سال ۲۰۰۳ چيزی نزديکه به ۱۴۰ ميليارد دلار بود که بيشتر آن در سال ۲۰۰۴ و توسط گروه پاريس حل شده و پاک شد. آن زمان از عراق خواسته شد از ديگر کشورها هم بخواهد حسابش را تسويه کنند ولی برخی راضی نشده و حکم قضايی خود را دنبال کرده و گفتند به نوعی بايد طلب آن ها تسويه شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی تا سال پيش نزديکه به ۳۰ ميليارد دلار از عراق طلب داشت و کويت هم نزديک به ۲۲ ميليارد دلار طلب از عراق داشت. کويت همچنين از بابت خسارت های حمله صدام حسين در سال ۱۹۹۱، هنوز از عراق طلبکار است.

اين گزارش حاکی است با کاهش خشونت های شديد در عراق در چند سال گذشته، صنعت نفت عراق تقويت شده و صادرات اين کشور افزايش داشته است. اما عراق هنوز و به رغم صادرات سه ميليون بشکه نفت در روز، با کاهش انرژی، قطع برق و بيکاری روبرو است.
XS
SM
MD
LG