لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

احتمال تمرين ارتش اسراييل برای حمله به ايران


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ارتش اسرائيل از تاييد يا تکذيب انجام يک مانور تمرينی برای حمله به ايران خوداری کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ارتش اسرائيل از تاييد يا تکذيب انجام يک مانور تمرينی برای حمله به ايران خوداری کرده است.

دو مقام رسمی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، اعلام کرده اند که اوايل ماه جاری ده ها جنگنده نيروی هوايی اسرائيل بر فراز دريای مديترانه مانوری تمرينی انجام داده اند که ممکن است تمرينی برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران باشد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ارتش اسرائيل از تاييد يا تکذيب انجام يک مانور تمرينی برای حمله به ايران خوداری کرده است.


اما يک مقام دفاعی آمريکا نخواسته است نامش فاش شود به آسوشيتدپرس گفته است که انجام اين مانور می تواند نمايشی برای ايران و جهان و نشاندهنده اين موضوع باشد که اسرائيل در باره برنامه هسته ای ايران جدی است و ممکن است حتی برای مقابله با آن يک برنامه نظامی هم آماده کرده باشد.


در همين حال وزير امور خارجه روسيه نسبت به اعمال فشار به ايران هشدار داده و گفته است که هيچ مدرکی وجود ندارد که نشاندهنده تلاش ايران برای توليد سلاح هسته ای باشد.


جزئيات مانور اسرائيل


روزنامه نيويورک تايمز، در شماره روز جمعه ۳۱ خرداد ماه خود گزارشی از جزئيات اين مانور منتشر کرده است.


به نوشته نيوروک تايمز، اسراييل اوايل ماه جاری دست به يک تمرين نظامی زده است که به باور مقام های آمريکايی می تواند تمرين بمباران تاسيسات هسته ای ايران باشد.


چندين مقام آمريکايی بدون ذکر نام به اين روزنامه گفته اند که اين تمرين اسراييل تلاشی برای افزايش توان نظامی اين کشور برای حمله به نقاط دور دست مانند ايران بوده است.


بر اساس اين گزارش بيش از صد جنگنده اف-١۶ و اف-١۵ اسراييل در اين مانور که در هفته دوم خرداد ماه در منطقه شرقی مديترانه و بر فراز يونان برگزار شد، شرکت کردند.


مقام های اسراييلی از صحبت درباره جزييات اين مانور خودداری کرده اند اما يک سخنگوی نظامی اسراييل در اين باره گفته است که نيروی هوايی اسراييل به طور منظم نيروهايش را برای ماموريت های گوناگون آموزش می دهد تا بتواند با چالش ها و تهديدهايی که اسراييل با آنها رو به روست مقابله کند.


يک مقام آمريکايی و عضو پنتاگون که به دليل حساسيت سياسی مساله مايل به افشای نامش نبود به نيويورک تايمز گفته است که اسراييل از اين مانورها دو هدف را دنبال می کرده است: اول تمرين تاکتيک های پرواز و سوختگيری هوايی و دوم نشان دادن توان خود به کشورهای ديگر و ارسال پيام به آمريکا که در صورتی که در مورد ايران ديپلماسی به نتيجه نرسد اسراييل قادر به انجام حمله نظامی نيز خواهد بود.


شائول مفاز ويز دفاع پيشين و معاون کنونی رييس جمهوری اين کشور در مصاحبه ای که اخيراً با روزنامه اسراييلی يديون آخرونوت داشت گفته بود که ممکن است اسراييل به اين نتيجه برسد ک چاره ای جز حمله نظامی به ايران ندارد.


مقام های اسراييلی به همتايان آمريکايی خود گفته اند که اظهارات آقای مفاز بازتاب دهنده سياست رسمی اسراييل نخواهد بود.


ايران نيز در واکنش به اين اظهارات اسراييلی ها اعلام کرده که هر گونه حمله نظامی اسراييل را به شديدترين شکل پاسخ خواهد داد.


طی سه دهه گذشته اسراييل دو حمله نظامی عليه تاسيسات مورد ظن خود در خاورميانه انجام داده است.


نخستين بار در سال ١۹۸١ مقام های اسراييلی پس از آنکه به اين نتيجه رسيدند که صدام حسين به دنبال گسترش برنامه جنگ افزارهای هسته ای است، به نيروگاه هسته ای عراق حمله کرد.


تابستان سال گذشته هم اسراييل منطقه ای را در سوريه بمباران کرد که حدود دو ماه پيش مشخص شد آمريکا و اسرائيل در براه اينکه سوريه با کمک کره شمالی در آن منطقه تاسيسات هسته ای برپا کرده بوده است توافق نظر داشته اند.


XS
SM
MD
LG