لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

واکنش مردم اسرائیل به ائتلاف احزاب چپ و راست در این کشور


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
يک روز پس از ائتلاف غير منتظره ميان بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل با شائول موفاز، رهبر حزب کاديما و تشکيل دولتی فراگير در اين کشور، نتايج نظرسنجی ها از افکار عمومی اسرائيلی نشان می دهد که بيشتر مردم اسرائيل «اطمينان» دارند که اين هم پيمانی نه به خاطر «منافع ملی»، که تنها از روی «انگيزه های حزبی و شخصی» اين دو سياستمدار صورت گرفته است.

درحالی که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل اين هفته روز چهاردهم شهريور را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تعيين کرد و پس از چند ساعت نيز به انحلال دولت ائتلافی خود رای داد، اما نتانياهو و شائول موفاز درنخستين ساعات بامداد سه شنبه از دستيابی به توافق همپيمانی ميان احزاب تحت رهبری خود خبر دادند.

بر اساس اين توافق، حزب کاديما که در سه سال و نيم اخير رهبر اپوزيسيون و مخالفت دولت حاکم بود، با ۲۸ نماينده خود به دولت نتانياهو پيوست و انتخابات زودهنگام، لغو شد.

نتانياهو و موفاز روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری مدعی شدند که «تنها به خاطر پيشبرد منافع ملی» به اين همپيمانی روی آورده اند. آن دو به «معضل هسته ای ايران» نيز اشاره کردند و وجود يک ائتلاف گسترده دولتی را برای مقابله با چالش هايی که در برابر اسرائيل است، مورد تأکيد قرار دادند.

اما موج انتقادها در افکار عمومی اسرائيل از اين ائتلاف شدت گرفته است. رسانه های اسرائيل ده ها بخش از سخنان شائول موفاز را يادآوری کردند که حتی تا ساعاتی پيش از اين ائتلاف پنهانی، نتانياهو را «دروغگويی کارکشته» می ناميد و از مردم اسرائيل می خواست به «اين دروغگو اعتماد نکنند» و نيز مدعی بود که «هرگز، و تحت هيچ شرايطی من و کاديما وارد ائتلافی با دولت نتانياهو نمی شويم.»

موفاز اين ادعا را نيز بارها در يک ماه و نيم رهبری حزب کاديما تکرار کرده بود که «يقيناً من نخست وزير بعدی و مناسب ترين جايگزين برای پايين کشاندن نتانياهو از قدرت هستم.»

رسانه های اسرائيل در حالی اين ادعاهای موفاز را به او يادآوری می کنند که شائول موفاز حتی بدون گرفتن هيچ يک از پست های وزارتی مهم، وارد ائتلاف دولت شده و به مقام وزير مشاور (بدون داشتن وزارتخانه ای) بسنده کرده است.

ده ها ويديوکليپ با محتوای انتقادی تند از موفاز در رسانه های اسرائيل و صفحات مجازی اسرائيلی در مورد اين «زيگزاگ های» موفاز منتشر شده است.

همزمان، نتايج چند نظرسنجی که چهارشنبه در رسانه های اسرائيل منتشر شد، نشان می دهد که بيشتر اسرائيلی ها موفاز و نتانياهو را به داشتن انگيزه های شخصی در پشت پرده اين همپيمانی متهم می کنند.

نظرسنجی «هاآرتص» نشان می دهد که ۶۳ درصد از افکار عمومی بر اين باورند که مسايل ملی برای نتانياهو و موفاز در اين ائتلاف نقش نداشته است.

نظرسنجی روزنامه «معاريو» نيز نشان می دهد که ۷۱ درصد از اسرائيلی ها بر اين باورند که موفاز تنها به خاطر جلوگيری از سقوط جايگاه سياسی خود درانتخابات، فعلاً ترجيح داد که در يک سال و نيم باقی مانده از عمر دولت کنونی، وارد ائتلاف اين کابينه شود.

نظرسنجی روزنامه راستگرای «جروزالم پست» نيز نشان می دهد که تنها ۴۴ درصد از افکار عمومی حامی اين ائتلاف هستند. بنوشته اين روزنامه، بسياری از اعضای کاديما نسبت به اين توافق با ليکود، ترديد دارند و آسوده خاطر نيستند.

در اين ميان، هزاران اسرائيلی، به ويژه جوانان حامی حزب کاديما، سه شنبه شب در تل آويو تظاهرات کردند و اين اقدام را «شرم آور» ناميدند. سخنگويان اين تظاهرکنندگان به رسانه های کشور می گفتند که ديگر خود را عضو کاديما نمی دانند و يا از خانم «تسيپی ليونی» می خواستند که رهبری يک انشعاب از کاديما را برعهده گيرد. به گزارش تارنمای خبری «وای نت»، همسايه های آقای موفاز نيز در ميان اين تظاهرکنندگان بوده اند.

خانم ليونی که تا يک ماه و نيم پيش رهبر کاديما بود، در تظاهرات تل آويو گفت که «موفاز تنها به منافع خود فکر می کند و هرگز ديدگاه های منسجم سياسی نداشته است.» به گفته خانم ليونی، موفاز «در واقع به خانه سياسی اصلی خود که ليکود بود، بازگشته است.»

اشاره خانم ليونی به اين واقعيت بود که آقای موفاز در سال ۲۰۰۵ زمانی که حزب کاديما تازه از سوی آريل شارون برپا شد، برای پيوستن به اين حزب ترديدهای زيادی داشت و «زيگزاگ های» متعددی انجام داد که در آن زمان نيز انتقادهای زيادی را متوجه او کرد.

خانم «شلی يخيموويچ» رهبر حزب کارگر نيز هم پيمانی غير مترقبه نتانياهو- موفاز را «يکی از زشت ترين مانورهای سياسی تاريخ اسرائيل» ناميد و گفت اين «حقه بازی در دروس دانشگاههای سياسی اسرائيل از اين به بعد، مثال زدنی است.»

دولتی که اکنون در پی ائتلاف شبانه در اسرائيل تشکيل شده و می تواند تا آخر اکتبر ۲۰۱۳ بر سر کار بماند، گسترده ترين ائتلاف دولت در دهه های اخير اين کشور است و تا کنون سابقه نداشته است که جناح اپوزيسيون تنها ۲۶ عضو داشته باشد؛ امری که حتی رييس کنست نيز سه شنبه از آن انتقاد کرد و گفت با اين اپوزيسيون کوچک حتی نمی توان نخست وزير را وادار کرد که برای شنيدن سخنرانی های مخالفان در کنست حضور يابد.

تنها در سال ۱۹۶۷ در زمان «جنگ شش روزه» (حمله همزمان کشورهای عرب به اسرائيل) بود که يک ائتلاف گسترده با حمايت ۱۱۱ نفر از ۱۲۰ عضو کنست بوجود آمده بود.

تحليلگران سياسی اسرائيل می گويند که تردستی نتانياهو در کشاندن کاديما به زير چتر ائتلاف دولت ليکود و راستگرايان و مذهبی های افراطی، بيشترين نفع را برای حزب ليکود دارد زيرا کاديما از اين پس با سقوط بيشتری در افکار عمومی اسرائيل روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG