لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

نتانیاهو:‌ جهان به ایران بگوید تحریم کارگر نشود، حمله نظامی در کار خواهد بود


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت جهان بايد يک‌صدا به ايران اعلام کند که در صورت ناکارآمدی تحريم‌ها در متوقف کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی، ایران با حمله نظامی روبه‌رو خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای نتانياهو در گفت‌وگويی که روز چهارشنبه اين هفته با شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان داشت گفته است: «ايران بايد بداند در صورتی که تحريم‌ها جواب‌گو نباشد، واکنش جدی نظامی در کار خواهد بود.»

وی افزود: «ايران در حال حاضر اورانيوم کافی برای توليد سه بمب اتمی را در اختيار دارد. البته هنوز غنی‌سازی بيشتر را شروع نکرده‌اند، ولی (اورانيوم کمتر غنی‌شده را) برای همين کار توليد کرده‌اند.»

نخست وزير اسرائيل همچنین گفته است: «تنها راه ممکن که می‌تواند جواب‌گو باشد، اين است که ايران بداند اهرم نظامی در کار خواهد بود. منظور حمله‌ای نظامی است که تمامی تاسيسات اتمی ایران را از کار بيندازد.»

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون با چهار قطعنامه تحريمی تلاش کرده است بر ایران فشار بیاورد که غنی‌سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و صحت صلح‌آميز بودن فعاليت‌های اتمی خود را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ايران اين قطعنامه‌ها را رد کرده و به غنی‌سازی اورانيوم ادامه داده است. پس از تصویب چهارمين قطعنامه تحريم ايران در شورای امنيت، ايالات متحده آمريکا، اتحاديه اروپا، استراليا و کانادا تحريم‌های یک‌جانبه بيشتری عليه ايران به اجرا گذاشته‌اند.

جمهوری اسلامی ايران مظنون به تعقيب فعاليت‌های اتمی با هدف توليد سلاح اتمی است. اما تهران می‌گويد فعاليت‌های اتمی خود را برای توليد برق دنبال می‌کند.

نخست وزير اسرائيل در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان گفته است که ترجيح می‌دهد اگر قرار است عمليات نظامی عليه فعاليت های اتمی انجام شود، آمريکا هدايت و رياست اين حمله نظامی را عهده‌دار شود.

بنيامين نتانياهو گفت: «ايران مجهز به سلاح اتمی فقط مشکل اسرائيل نيست. این مسئله‌ای برای ايالات متحده آمريکا و اروپا هم هست.»

آقای نتانياهو در چند گفت‌وگوی مطبوعاتی که روز چهارشنبه و پنج‌شنبه انجام داده، همچنين گفته است از اعزام نيروهای نظامی عربستان سعودی به بحرين غافلگير نشده و انتظار آن را داشته است.

نخست وزير اسرائيل گفت: «به نظرم آنها (عربستان سعودی) نگران اين هستند که ايران کنترل بحرين را به دست گيرد که در اين صورت دامنه حضور ايران به شبه جزيره عرب منتقل خواهد شد.»

وی افزود: «عربستان سعودی به دنبال حفظ منافع خود است. ضمن اين که منافع جهانی گسترده‌تری هم هست که مربوط به چاه‌های نفت است و اين که جريان توليد نفت به دست نيروهای مدافع ايران نيفتد.»

آقای نتانياهو در مورد موج دموکراسی‌خواهی در منطقه نیز گفته است که خاورميانه با وجود تغييرات دموکراسی راستين، «آينده‌ای بسيار درخشان» خواهد داشت.

وی افزود: «اگر ايران نسبت به اين تغييرات مصون بماند و اين جريان‌ها را به امواج جمهوری اسلامی تبديل کند، بسيار هولناک و خطير خواهد بود.»

بحرين در هفته‌های گذشته و در موج تغييرات مردمی در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا شاهد حضور معترضان بود که با سرکوب و مقاومت نيروهای نظامی حکومت بحرين روبه‌رو شده است.

اين هفته، کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس به عنوان همکاری‌های امنيتی، نيروهای خود را راهی بحرين کردند. عربستان سعودی يک هزار نيرو و امارات متحده عربی پانصد نيرو به بحرين فرستاده‌اند.

در جريان درگيری‌ها در بحرين، روابط تهران و منامه هم دچار تنش شده است. در اعتراض به واکنش ايران، بحرين سفير خود از ايران را فراخواند و ايران هم روز پنج‌شنبه سفير خود را از منامه فراخواند.
XS
SM
MD
LG