لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

اسرائيل مانع حرکت کشتی فعالان صلح به سمت غزه شد


کشتی نظامی اسرائیلی در بندر اشدود
کشتی نظامی اسرائیلی در بندر اشدود
يک کشتی حامل کمک های بشردوستانه و فعالانی از کشورهای فرانسه، کانادا و سوئد که برای شکستن حصر غزه در راه ورود به آب های اسرائيل بود، توسط نيروهای نظامی اسرائيلی متوقف شده و به کنترل نيروهای نظامی اسرائيلی درآمد.

به گزارش اسوشيتد پرس، نيروهای نظامی دريايی اسرائيل کنترل اين کشتی کوچک فرانسوی را در دست گرفته و آن را به بندر اسرائيلی «اشدود» منتقل کردند. گزارشی در مورد مقاومت سرنشينان در برابر نيروهای نظامی اسرائيلی منتشر نشده است.

شبکه الجزيره هم در گزارشی اعلام کرد نيروی دريايی اسرائيل پيش از اعزام هرگونه نيرويی، به کارکنان اين قايق فرانسوی هشدار داده بودند در صورتی که مسيرش را عوض نکرده و محل را ترک نکند، کنترل قايق را دردست خواهند گرفت.

نيروی دريايی اسرائيل همچنين طی بيانيه ای اعلام کرده بود:«بر اساس مواضع رسمی دولت اسرائيل و همان گونه که پيشتر تاکيد شد نيروی دريايی اسرائيل به سازمان دهندگان حرکت و سرنشينان قايق اجازه خواهد داد که هر زمان، پيش از اعزام نيروی دريايی اسرائيل،قايق، مسير خود را عوض کنند.»

اين کشتی کوچک فرانسوی با نام «ديگنيته الکرمه»، حامل فعالانی از کشورهای فرانسه، کانادا و سوئد بود. «ماکسيم گيمبرتو»، يک سخنگوی اين گروه فعالان از فرانسه، از تماس خود با سرنشينان قايق در اوايل سه شنبه خبر داده و به نقل از آنها به خبرنگاران گفته است که چهار کشتی نظامی، کشتی کوچک فرانسوی را در ۶۵ کيلومتری غزه در آب های بين المللی در دريای مديترانه محاصره کردند.

او گفته که پس از دريافت خبر محاصره قايق، ديگر تماسی با سرنشينان آن نداشته است. اين گزارش حاکی است گروه حماس که کنترل باريکه غزه را در دست دارد، در پيامی که برای خبرنگاران ارسال شده، توقيف قايق را محکوم کرده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی الجزيره، روز يکشنبه قايق « ديگنيته الکرمه» به هنگام ترک آب های يونان با ۱۷ سرنشين، مقصدش را بندری در مصر اعلام کرد، اما سرنشينان آن بعد اعلام کردند که به سوی باريکه غزه در حرکت هستند و اميدوارند که بعداز ظهر روز سه شنبه به مقصد برسند.

مسافران قايق بيانيه ای نيز منتشر کرده و در آن اعلام کردند: «اين قايق کوچک نماد عزم جنبش همبستگی بين المللی برای شکستن حصر غزه و اعلام پشتيبانی از يک ميليون و ۶۰۰ هزار فلسطينی ای است که از سال۲۰۰۷ در حبس قرار گرفته اند.»

به نوشته الجزيره قايق «ديگنيته الکرمه» در اصل بخشی از کاروانی ده تايی بود که قرار بود آخر ماه ژوئن به سمت غزه حرکت کنند.

«دنی ايالون»، معاون وزير خارجه اسرائيل روز دوشنبه گفت: «اسرائيل جلوی هرگونه تلاش برای رخنه به حصر دريايی غزه را خواهد گرفت. وی که در جمع خبرنگاران در شهر اورشليم سخن می گفت افزود: «اگر اين قايق به سوی غزه حرکت کند و دست به اقدام تحريک آميز بزند که نقض قوانين بين المللی دريانوردی است، ما آن را متوقف خواهيم کرد.»

«توماس سومر هودويل» يک فعال فرانسوی سرنشين اين قايق روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين قايق تنها حامل پيام نمادين صلح و اميد و عشق است و اسرائيل هيچ دليلی برای متوقف کردن آن ندارد.»

شکستن حصر غزه از سوی گروهی از فعالان صلح ترکيه سال گذشته باعث تنش در روابط تل آويو و آنکارا شد. اسرائيل می گويد برای قطع دسترسی شبه نظاميان حماس به تجهيزات نظامی، اين منطقه را به حصر درآورده است.
XS
SM
MD
LG