لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

سفر جيمی کارتر، رييس جمهوری سابق آمريکا به کره شمالی


جيمی کارتر، رييس جمهوری سابق آمريکا به همراه سه مقام رسمی پيشين برای مذاکره در مورد خلع سلاح اتمی وادامه گفت وگوهای شش جانبه برای سفری سه روزه راهی کره شمالی شده اند.

به گزارش آسوشيتد پرس در اين سفر «مارتی احتيساری» نخست وزير سابق فنلاند، «گرو برانتلاند» نخست وزير سابق نروژ و «مری رابينسون» رييس جمهوری سابق ايرلند آقای کارتر را همراهی می کنند و روز سه شنبه پس از حضور در پيونگ يانگ مورد استقبال معاون وزير خارجه کره شمالی قرار گرفتند.

اين چهار مقام رسمی سابق پيش از سفر گفتند که نمی دانند با کدام يک از مقامات کره شمالی ديدار خواهند داشت ولی ابراز اميدواری کرده اند که بتوانند با کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی ديدار کنند.

هيات ياد شده پس از سفری سه روزه راهی سئول در کره جنوبی می شود و پس از حضور در سئول، نتايج سفر خود را به خبرنگاران خواهند داد و گفته شده در جريان سفر، هيچ گونه گفت وگويی با رسانه ها نخواهند داشت.

قرار است اين هيات در جريان سفر خود درباره موضوعاتی چون روابط کره شمالی با جنوبی و همچنين ادامه مذاکرات خلع سلاح اتمی پيونگ يانگ گفت وگو کند. روابط دو کره در سال گذشته ميلادی به تنش بالايی رسيد و کره شمالی يک ناو جنگی کره جنوبی را غرق کرد که کشته شدن ۴۶ تن از دريانوردان کره جنوبی را در پی داشت. چندی بعد کره شمالی يکی از جزاير کره جنوبی را به توپ بست که دو غيرنظامی و دو ملوان نظامی در جريان آن کشته شدند.

کره شمالی همچنين برنامه ای جديد برای غنی سازی اورانيوم و توليد کلاهک های اتمی معرفی کرده و گفته اين برنامه را دنبال می کند.

جيمی کارتر، رييس جمهوری سابق آمريکا پيش از پرواز خود از چين به سمت کره شمالی به خبرگزاری يونهاپ از کره جنوبی گفت که بررسی مسئله «جون يونگ سو» شهروند کره ای آمريکايی که در کره شمالی بازداشت شده در دستور مذکرات و گفت وگوها قرار ندارد.

وزارت خارجه آمريکا اعلام کرده هيچ پيام رسمی از سوی کارتر تحويل کره شمالی نمی شود. کره جنوبی با سردی با سفر اين هيات به کره شمالی برخورد کرده است.

وزير خارجه کره جنوبی گفت: «ما انتظار زيادی (از اين سفر و گفت وگوها) نداريم. فکر هم نمی کنيم کره شمالی نياز دارد از طريق يک راه سوم و يا يک رابط با ما (کره جنوبی) گفت وگو کند.»

جيمی کارتر پيشتر هم به کره شمالی سفر کرده و در سال ۱۹۹۴ راهی اين کشور شد و با کيم ايل سونگ، رهبر وقت کره شمالی و پدر کيم جونگ ايل، ديدار کرده و توانست به توافقی در مسئله اتمی کره شمالی برسد.

کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی که پس از انتخاب مجدد به عنوان رهبر حزب کارگر، جوان‌ترين پسر خود را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد.
XS
SM
MD
LG