لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

تایید حکم ۱۰ سال زندان برای کبودوند


محمدصديق کبودوند، فعال اجتماعی کرد و مؤسس سازمان حقوق بشر کردستان که از تير ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد، بر اساس حکم دادگاه تجديد نظر به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

آقای کبودوند، که جرم او «تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی» عنوان شده است، اوایل آبان به ۱۱ سال زندان محکوم شد اما وکلای او تقاضای تجديد نظر کردند.


شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳، به همراه نسرين ستوده وکالت محمدصديق کبودوند را برعهده دارند. آنها اعتراض خود به تاييد حکم ۱۰ سال زندان برای موکل‌شان را به قوه قضاییه ارائه کرده‌اند.

نسرين ستوده در اين باره به «راديو فردا» می‌گوید: «بنده به همراه خانم عبادی اعتراض خود را به اين حکم غيرعادلانه به دفتر نظارت و پيگيری قوه قضاييه تسليم کرديم و ضمن اينکه تقاضای اجرای حکم را داديم، تقاضای رسيدگی مجدد به اين پرونده که در آن حقوق موکلم به طور آشکاری ناديده گرفته شده است را هم کرديم.»

نسرين ستوده تاييد حکم ۱۰ سال زندان برای محمد صديق کبودوند را «زنگ خطری برای فعالان حقوق بشر در ايران» می‌داند.


او در این باره گفت: «گرفتن مجوز فعاليت برای بسياری از سازمان‌های غير دولتی فعال در زمينه حقوق بشر، گاه سال‌ها طول می‌کشد. بنابراين اگر تاسيس سازمان غيردولتی فعال در زمينه حقوق بشر مستوجب ۱۰ سال حبس باشد، پس از اين ما شاهد احکام بازهم سنگين تری در اين زمينه خواهيم بود.»

خرداد ماه سال جاری، ۷۰۰ فعال سياسی و اجتماعی با صدور بيانيه‌ای از مقامات قضايی ايران خواستار آزادی محمد صديق کبودوند شدند.


دربخشی از آن بيانه آمده بود: «ادامه بازداشت ايشان که صرفاً فعاليت حقوق بشری انجام داده و تنها با صدور بيانيه، اطلاعيه، کمپين و گفتگو مطالبات و اعتراضات شهروندان کرد را به شکلی علنی، مدنی، منطقی و مسالمت جويانه به حاکميت رسانده، هيچ توجيهی نمی تواند داشته باشد و خفه کردن و خاموش کردن چنين صداهايی از سوی حاکميت، تنها به راديکاليزه شدن جامعه می‌انجامد.»

از سوی ديگر، انجمن قلم آمريکا که هر ساله ۱۵ نوامبر برابر با ۲۵ آبان ماه، ياد نويسندگانی که از آزادی بيان دفاع می کنند را گرامی می دارد، روز شنبه، در فهرست پنج نفره خود از محمد صديق کبودوند نیز نام برده است.

XS
SM
MD
LG