لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

«آیت الله علی خامنه ای و اطرافیانی که از او چهره ای قدسی می سازند»


آيت الله علی خامنه ای، نامی که اطرافيان او می خواهند از او چهره ای قدسی بسازند. روحانيون طرفدار رهبر ايران در مساجد و محافل عمومی، به دنبال اين هستند که او را نايب امام زمان معرفی کنند و از او چهره ای بسازند که با او تفاوت بسيار دارد.

برخی از روحانيون حکومتی طرفدار او، اگرکسی از پيغمبر و امام زمان حرفی بزند، اما در کنار آن نامی از آقای خامنه ای نبرده باشد، گوينده را به انواع القاب متهم می کنند.

يک منبری در یکی از سخنرانی هایش گفته بود: «متاسفانه خيلی ها دکان باز می کنند اخيرا، يک جزوه ای را ديدم از يک بابايی که در تهران جلسه تدريس گذاشته است، يک جوانی آمده بود و می گفت عجب صحبت هايی می کند اين آقا از پير و از پيغمبر.»

«من به او گفتم اجازه بده من از اين آقا يک خبر بگيرم. ديدم که او در سخنانش هيچ نامی از سيد علی و انقلاب و شهدا نيست. گفتم اين دکان باز کرده است. شما نمی توانيد از امام زمان صحبت کنيد و از نايبش صحبت نکنيد.»



اما اين تمام ماجرای حاميان رهبر ايران نيست. اگر چه يک روز او را«سيد خراسانی»، يار نزديک امام دوازدهم شيعيان معرفی می کنند و روز،علم و دانش او را هم بالاتر از همه متخصصان می دانند.

يک منبری ديگرهم گفته بود: «برای چی سينماگران می روند پيش آقا و می گويند که آقا خودش يک هنرمند است؟ شعرا ميروند پيش او، می گويند بابا! شاعر مثل آقا نداريم. تکنسين ها می روند می گويند آقا آمده بود در بخش هوا- فضا، يک سوالات کليدی می کرد که ما مانده ايم آقا اين علم را از کجا آورده است؟»

مهدی خلجی، کارشناس مسائل دينی ساکن آمريکا معتقد است حرف های خرافاتی در بين برخی از علما تازگی ندارد. اما آن چه تازگی دارد، اين گونه گفته ها در مورد رهبر ايران است.

وی می گوید: «درباره رهبر جمهوری اسلامی که مقام علمی و فقهی او همچنان مورد ترديد است، چنين چيزهايی گفته می شود تا يک هاله تقدسی پيرامون چهره او خلق شود.»

در روزهای گذشته، فيلم سخنرانی آيت الله محمدسعيدی، امام جمعه شهر قم منتشر شده است که سعی می کند برای مردمی که پای منبر او نشسته اند، تولد آقای خامنه ای را در هنگام به دنيا آمدن و تولد، متفاوت با تولد ديگر انسان های عادی نشان دهد.»



آيت الله محمد سعيدی در این سخنرانی گفت: «زمان ولادت رهبر انقلاب که رسيد، ما را از اتاق بيرون کردند. قابله در اتاق داشت زمينه تولد اين فرزند جديد را فراهم می کرد.»

وی در این فیلم می گوید: «می گفت يک مرتبه ديدم صدای قابله بلند شد. که «علی نگهدارت باشد.» می گفت ما در را باز کرديم و رفتيم تو. گفتيم چه شد؟ گفت که اين آقا- يعنی مقام معظم رهبری- وقتی می خواست از بدن مادر خارج شود، گفت «ياعلی.» گفت تا اين کلام را شنيدم، قابله گفت«علی نگهدارت باشد.»

آيا اين گونه حرف ها خريداری هم در بين مردم دارد؟ مهدی خلجی معتقد است اين گونه افسانه ها و خرافات می تواند در بخشی از جامعه ايران تاثيرگذار باشد.
وی در گفت وگو با رادیو فردا می گوید: «در نظام های خودکامه، صرفا زور شمشير نيست که می تواند مردم را خاضع و فرمانبردار کند. به ويژه در محيط های مذهبی همچنان اين افسانه ها و خرافات کارگر است.»

آقای خلجی افزود: «گمان نبريد که جامعه ايران يک جامعه عقلانی است. در بخش عمده ای از جامعه ، همچنان اين نوع افسانه ها می تواند در دل مردم کارگر باشد از جمله می توانيد به شنوندگان اين جلسه که در آن قصه تولد آيت الله خامنه ايی نقل می شود، نگاه کنيد. می بينيد که شنوندگان با چه شگفتی به اين ماجرا نگاه می کنند و لابد اکثر آنها اين افسانه ها را باور می کنند.»


شايد همين تاثيرگذاری در بخشی از قشرهای مذهبی مردم که مهدی خلجی از آن سخن می گويد باشد که آيت الله سعيدی هم از آن آگاه است، زيرا در پايان روايت خود از تولد آقای خامنه ای از مردم می خواهد تا ابد پشت سر اين رهبر، «يا علی» بگويند.

آيت الله سعيدی گفت: «مردم! رهبر شما کسی است که با ورودش يا علی گفت و در طول زندگی يا علی گفت و تو حزب اللهی بايد تا ابد پشت سر اين رهبر يا علی بگويی.»

مجيد محمدی، تحليلگر سياسی مسائل ايران معتقد است در دوره آقای خامنه ای، کارکرد روحانيت به محکم کردن مشروعيت سياسی جمهوری اسلامی تغيير پيدا کرده است.

وی می گوید: «در دوره آقای خامنه ای با حذف گروه های رقبای فکری و همچنين دسترسی مردم به رسانه های عمليه و بالا رفتن سواد، کارکرد عمده روحانيت به داستانگويی تبديل شده است. اين داستان گويی به دليل ادغام نهادهای دينی و دولتی در ايران عمدتا متوجه برساختن پايه های مشروعيت سياسی رژيم شده است که در اين چنين رژيمی، ولايت فقيه منحصر می شود به فردی که تقدسش، در راس حکومت قرار دارد.»

مجید محمدی می افزاید: «با لرزان تر شدن اين پايه ها ، پس از انتخابات سال ۱۳۸۸، ما شاهد موج گسترده ای از اين داستان ها هستيم که نقطه تمرکز همه اين قصه گويی ها متوجه اين نکته است که آقای خامنه ای را در مقام يک فرد قدسی و کاملا آسمانی قرار دهد.»

اين تحليل مجيد محمدی را بايد در کنار اين گفته جديد احمد جنتی ، امام جمعه تهران، قرار داد که گفته است: «وقتی يک طرف، ولی امر مسلمين و امام و جانشين امام زمان است، طرف مقابل و مخالف با آقای خامنه ای، بدون ترديد از دشمنان خدا محسوب می شود.»
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG