لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

پاکستان پرونده عبدالقدیر خان را بست


اظهارات عبدالقدير خان روز شنبه در پاکستان جنجال آفريد و تبدل به تيتر اول روزنامه ها شد. (عکس از epa)
اظهارات عبدالقدير خان روز شنبه در پاکستان جنجال آفريد و تبدل به تيتر اول روزنامه ها شد. (عکس از epa)

وزارت امور خارجه پاکستان روز يکشنبه، ۱۶ تير ماه و يک روز پس از آنکه عبدالقدير خان، پدر بمب هسته ای پاکستان اعلام کرد ارتش اين کشور در زمان فرماندهی پرويز مشرف، رييس جمهور کنونی پاکستان، از انتقال تکنولوژی هسته ای به کره شمالی اطلاع داشته است، اعلام کرد که پرونده او را بسته است.


به گزارش آسوشيتدپرس، محمد صديق، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، روز يکشنبه در اظهار نظر کوتاهی در باره سخنان عبدالقدير خان گفت: «پرونده انتشار دانش هسته ای پاکستان بسته شده است و ما گمان نمی کنيم در باره آن نياز به بحث باشد.»


همچنين خالد احمد کيدوای، رييس زراد خانه اتمی پاکستان، اطلاع ارتش يا پرويز مشرف از انتقال تکنولوژی هسته ای به کره شمالی را رد کرده است.


عبد القدير خان، که از سال ۲۰۰۴ ميلادی و پس از اعتراف به فروش دانش هسته ای به کره شمالی، ايران و ليبی به دستور پرويز مشرف، در حبس خانگی به سر می برد، روز جمعه ۱۴ تير ماه در گفتگو با اعلام کرد که ارتش پاکستان از انتقال سانتريفيوژهای دست دوم پی – ۱ به کره شمالی در سال ۲۰۰۰ اطلاع داشته است.


وی افزود: « انتقال اين تجهيزات بايد با تاييد پرويز مشرف، فرمانده وقت ارتش که يک سال پيش از آن، در يک کودتای بدون خونريزی، قدرت سياسی در پاکستان را هم در دست گرفته بود، انجام شده باشد.»


عبدالقدير خان گفته است تجهيزات اتمی در يک هواپيمای کره ای بارگيری شده و به کره شمالی فرستاده شده است.


وی در این مورد گفت: «آن يک هواپيمای متعلق به کره شمالی بود و ارتش درباره آن و تجهيزات [داخل] آن اطلاعات کامل داشت، اين کار بايد با موافقت پرويز مشرف انجام شده باشد.»


تناقض در سخنان عبدالقدیر خان


اظهارات تازه پدر بمب هسته ای پاکستان با «اعترافات» او در سال ۲۰۰۴ در تناقض کامل است.


او در تاريخ چهارم فوريه سال ۲۰۰۴ طی بيانيه ای که از تلويزيون پاکستان پخش شد، اعتراف کرد که بدون اطلاع دولت کشور خود، شبکه وسيعی برای صادرات فن آوری هسته ای تشکيل داده و به ايران، ليبی و کره شمالی تکنولوژی هسته ای فروخته است.


پرويز مشرف، فردای آن روز عبدالقديرخان را مورد عفو قرار داد، اما او از همان روز تاکنون تحت بازداشت خانگی قرار دارد.


اين اظهارات عبدالقدير خان که در پاکستان به عنوان يک قهرمان ملی از او ياد می شود، روز شنبه در پاکستان جنجال آفريد و تبدل به تيتر اول روزنامه ها شد.


رشيد قريشی، سخنگوی پرويز مشرف، روز جمعه و ساعتی پس از انتشار سخنان عبدالقدير خان، گفته های او را رد کرد و گفت: «می توانم با اطمينان بگويم که تمان اظهارات او دروغ و اشتباه است.»


اين دومين اظهار نظر جنجال برانگيز عبدالقدير خان است. او ۱۰ خرداد ماه، در گفتگو با روزنامه گاردين در باره اعترافات چهار سال پيش خود گفته بود: «آن [اعترافات] به اراده خودم انجام نشد، به دست من داده شده بود.»


عبدالقديرخان که بنيان گذار تاسيسات هسته ای پاکستان است، مهندس متالورژی و تحصيل کرده انگلستان، هلند و آلمان است که در دهه ۶۰ ميلادی، به طور تصادفی کارمند شرکت يورنکو، کنسرسيوم غنی سازی اورانيوم متشکل از هلند ، آلمان و بريتانيا می شود و تکنولوژی هسته ای را به صورت مخفيانه به کشور خود وارد می کند.


پاکستان در اواخر دهه ۸۰ ميلادی به ياری عبدالقديرخان به تکنولوژی هسته ای دست يافت و سرانجام در سال ۱۹۹۸ اولين آزمايش هسته ای خود را با موفقيت انجام داد.


XS
SM
MD
LG