لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

واکنش شورای نگهبان به مقاله کیهان درباره رد صلاحيت خاتمی


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان. (عکس از ایسنا)
عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان. (عکس از ایسنا)

عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان، مقاله منتشر شده در روزنامه کيهان که در آن محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، تهديد به رد صلاحيت شده بود را گمانه زنی و نظر نويسنده اين روزنامه خواند.


سخنگوی شورای نگهبان روز يکشنبه ۲۰ مرداد ماه، در جريان نشست مطبوعاتی هفتگی خود در پاسخ به يکی از خبرنگاران درباره مقاله دو هفته پيش روزنامه کيهان گفت: «طبعا اظهارنظرهايی که در مطبوعات می شود گمانه زنی هايی است که از سوی افراد و رسانه ها انجام می شود.»


حسين شريعتمداری، مدير مسئول روزنامه کيهان، روز دوشنبه هفتم مرداد ماه در مقاله ای با عنوان «او کيست؟» به بررسی احتمال معرفی محمد خاتمی به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوری پيش روی ايران پرداخت.


او در اين مقاله نوشته بود: «مطابق برخی از اخبار موثق آقای خاتمی برای اعلام صريح نامزدی خود با دو نگرانی جدی روبه روست. اولين نگرانی آقای خاتمی رد صلاحيت از سوی شورای نگهبان است»


آقای شریعتمداری اضافه کرده بود:«. اين نگرانی از آنجا ناشی می شود که متأسفانه برخی از عملکردها و مواضع آقای خاتمی مخصوصاً بعد از پايان دوره رياست جمهوری ايشان و در سفر به آمريکا و چند کشور اروپايی، با مبانی تعريف شده انقلاب و نظام و در پاره ای از موارد با آموزه های صريح اسلام مغايرت آشکار داشته است».


در ايران، شورای نگهبان قانون اساسی، صلاحيت نامزدهای انتخابات را بررسی می کند و اين نامزدها در صورت تاييد صلاحيت اجازه حضور در انتخابات را پيدا می کنند.


اين در حالی است که گروهی از صاحب نظران معتقدند که قانون انتخابات در ايران، با «ايرادهايی اساسی» رو به رو است.


اين گروه از منتقدان جمهوری اسلامی می گويند که روش تعيين صلاحيت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعيين اعضای شورای نگهبان، شرايط تعيين شده برای نامزدی و همچنين برپايی انتخابات بدون حاضرين ناظرين مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپايی انتخابات «سالم و آزاد» را در ايران، غيرممکن کرده اند.


«بعید می دانم»


پس از انتشار اين مقاله کيهان، دو تن از شخصيت های حزبی ايران درباره احتمال رد صلاحيت محمد خاتمی اظهار نظر کردند.


مهدی کروبی، رييس سابق مجلس شورای اسلامی و دبير کل حزب اعتماد ملی که جزو احزاب موسوم به اصلاح طلب شناخته می شود، چهار روز پس از انتشار اين مقاله به خبرگزاری ايسنا گفت: «بعيد می دانم خاتمی چهره ای باشد که اين بحث ها در موردشان باشد.»


محمد نبی حبيبی، دبير حزب موتلفه اسلامی، از احزاب موسوم به اصولگرای ايران هم در تاريخ ۱۷ مرداد ماه به خبرگزاری مهر گفته بود: «رد صلاحيت آقای خاتمی و اتهاماتی که به ايشان زده می شود نظر اصولگرايان نيست.»


او افزوده بود:«اينکه اگر يک دوم خردادی نامزد شود ما می توانيم اتهام بزنيم از تفکر اصولگرايی خارج است . به عنوان يک اصولگرا نبايد به نامزدها اتهام وارد نماييم.»


روزنامه کيهان در حالی احتمال رد صلاحيت شدن محمد خاتمی، رييس جمهوری ايران در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ را مطرح می کند که او هنوز نامزدی خود را برای انتخابات سال آينده رياست جمهوری ايران اعلام نکرده است.


با اين حال، او در سخنرانی ها و اظهار نظرهايی که در ماه های گذشته انجام داده است، اين احتمال را رد نکرده است.


تازه ترين خبر در باره احتمال نامزدی محمد خاتمی، در تاريخ ۱۳ مرداد ماه توسط محمد سلامتی، رييس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام شد.


او دراين باره به خبرگزاری ايسنا گفته بود: «هنوز در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در باره مصداق کانديدای واحد بحثی نشده و آقای خاتمی هم هنوز تصميم خود را برای اين که کانديدا می شوند يا نه اعلام نکرده است.»


XS
SM
MD
LG