لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

چهار پرسنل ارتش ايران بر اثر انفجار مين کشته شدند


در حال حاضر ۲۴ هزار کيلومتر مربع از خاک استان های مرزی ايران آلوده به مين است. (عکس از فارس)
در حال حاضر ۲۴ هزار کيلومتر مربع از خاک استان های مرزی ايران آلوده به مين است. (عکس از فارس)

شامگاه شنبه ۱۵ تير ماه، انفجار مين در مسير گشت پنج عضو ارتش ايران در شهر مرزی قصر شيرين واقع در استان کرمانشاه، باعث مرگ چهار نفر از آنان و مجروح شدن يک تن ديگر شد.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، بر اثر انفجار اين مين ضد تانک، دو نفر از اين افراد در دم کشته شده اند و دو نفر ديگر پس از انتقال به بيمارستان بر اثر شدت جراحات فوت کرده اند.


اين افراد همگی از اعضای لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه و در حال انجام ماموريت بوده اند. تنها مجروح اين حادثه که به گفته بهرانم تيموری، فرماندار شهرستان مرزی قصرشيرين يک سرباز وظيفه است.


فرماندار قصر شيرين همچنين به ايسنا گفته است: «در طول يک ماه گذشته، چند انفجار بر اثر برخورد با مين در شهرستان قصرشيرين رخ داده که چندين نفر نيز در اين حوادث به شهادت رسيده و مجروح شده اند.»


مين های مدفون در مناطق مرزی ايران و عراق، از جنگ هشت ساله ايران و عراق به جای مانده اند.


وزارت دفاع ايران اعلام کرده است که به دليل موجود نبودن نقشه های ميادين مين يا مين گذاری بدون نقشه، کار مين روبی در اين مناطق دشوار است.


همچنين بارش باران و جاری شدن سيلاب در اين مناطق مين ها را جا به جا کرده و گاه به مسير عبوری مردم يا مناطق پاکسازی شده می راند.


بر اساس تازه ترين برآورد جامع وزارت دفاع ايران، در حال حاضر ۲۴ هزار کيلومتر مربع از خاک استان های مرزی ايران آلوده به مين است و از زمان پايان جنگ تا کنون، حدود چهار هزار نفر قربانی انفجار اين مين ها شده اند.


تعداد مين های پنهان در ايران حدود ۱۶ ميليون عدد تخمين زده شده است. اين آمار ايران را پس از مصر در رديف دومين کشور آلوده به مين در جهان قرار می دهد.


با اين حال ايران حاضر به امضای پيمان اوتاوا در خصوص عدم به کاربردن مين ضدنفر نيست چرا که دولت ايران برای مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر در مزرهای شرقی و مبارزه با گروه های جدايی طلب کرد از مين ضد نفر استفاده می کند.


XS
SM
MD
LG