لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

اوباما: گزينه اقدام نظامی بايد در دستور کار آمريکا باقی بماند


باراک اوباما، يکی از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری سال آينده آمريکا محسوب می شود.
باراک اوباما، يکی از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری سال آينده آمريکا محسوب می شود.

باراک اوباما، سناتورايالت ايلينوی آمريکا، که همراه سناتورهيلاری کلينتون، از نامزدهای اصلی انتخابات رياست جمهوری ايالات متحده ازسوی حزب دمکرات برای سال ۲۰۰۸ به شمار می آيد، تاکيد کرده است که گزينه اقدام نظامی عليه ايران، بايد بر روی ميز کار رييس جمهوری آمريکا باقی بماند.


آقای اوباما، درمصاحبه ای با روزنامه اسرائيلی هاآرتص، گفته است شدت گرفتن فشارها وگسترش تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران را يک امرضروری و بشدت حياتی می داند.


وی تاکيد کرده که برای اين منظور، به همراه يارانش درکنگره، با شتاب، برای جلوگيری ازسرمايه گذاری پول های آمريکاييان درصندوق های بازنشستگی و سايرطرح هايی که به نحوی با ايران درارتباط است، تلاش می کند.


سناتور اوباما در مصاحبه با هاآرتص تاکيد کرده که بيشترين تلاش او متوجه جلوگيری از دادن دست ياری به پروژه های مربوط انرژی درايران است و شرکت ها و نهادهايی که با اين طرح ها درارتباط هستند، طبق پيشنهادهايی که وی و يارانش درکنگره مطرح کرده اند، بايد هرچه سريع تر پای خود را ازاين برنامه ها بيرون کشند.


سناتوراوباما به هاآرتص گفته است:« ترديدی نيست که ايران درطرح های هسته ای خود با پيشرفت زيادی روبه رو شده و غنی سازی اورانيوم را گسترش داده است.»


به گفته وی، با توجه به اين پيشرفت ها، ضروری است که آمريکا، کشورهای اتحاديه اروپا، چين و روسيه درانديشه برقراری مجازات های اقتصادی دردآوری عليه جمهوری اسلامی ايران باشند وبه تحريم های کنونی بسنده نکنند.

سناتور اوباما به هاآرتص گفته است:« من يکی، هيچ سرسازشی نخواهم داشت و شدت گرفتن فشارها و کاربرد اهرم های جديد را، که رژيم ايران احساس کند زيرمنگنه قرارگرفته، ضروری می دانم.»

باراک اوباما تاکيدکرده که گزينه نظامی بايد در دستور کار آمريکا باقی باشد، ولی در پاسخ به پرسش هاآرتص که آيا کاربرد اين گزينه نيز فراخواهد رسيد، گفته است:« بهتراست فعلا فاش گويی بيشتری نشود و تنها تاکيد کنيم که اين گزينه بايد بر روی ميزکار رييس جمهوری آمريکا باقی بماند.»
طبق نظرسنجی هايی که در روزهای اخيردرآمريکا به عمل آمده، سناتوراوباما شانه به شانه سناتورهيلاری کلينتون ازنيويورک قراردارد.


آقای اوباما، که از مخالفان حمله آمريکا به عراق بود، در مصاحبه با هاآرتص گفته است مخالفت اوبه مفهوم ساده انگاری وسطحی نگری مسائل نيست و او درمورد ايران معتقد به در پيش گرفتن راهکارهای بسيار جدی به منظور وادارکردن سران تهران به صرف نظر کردن از طرح های هسته ای است.


دوهفته پيش، سناتوراوباما در جريان مناظره ای با دنيس کوسينيچ، يکی ازنامزدهای ضعيف دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، ازسوی کوسينيچ به «آماده کردن زمينه برای يک جنگ ديگر» متهم شد.


سناتوراوباما درپاسخ گفته بود: «ولی يک ايران برخوردار از قدرت هسته ای، يک خطربسيار جدی عليه آمريکا خواهد بود.»

درمصاحبه با هاآرتص، سناتوراوباما درعين حال گفته است هنوز از حاميان سرسخت گفت و گو با تهران است و تصميم اخيردولت آمريکا را برای مذاکره با نمايندگان جمهوری اسلامی درباره عراق، گامی به جلو می داند.


وی افزوده که آمريکا دراين مذاکرات بايد به تهران اين پيام را به گونه آشکار برساند که اگر سياست خود را عوض کند، آمريکا را تامين کننده بسياری از نيازهای ايران خواهديافت.


با وجود اين، وی گفته است اين مذاکرات بايد در سطح پايين انجام شود و تا هنگامی که غنی سازی ايران ادامه دارد، کسی ازبلندپايگان آمريکايی نبايد با مقامات جمهوری اسلامی ديدارکند.


XS
SM
MD
LG