لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

«گفت وگوها برای تشکيل دولت جدید لبنان از دوشنبه آغاز می شود»


نبیه بری، رییس پارلمان لبنان
نبیه بری، رییس پارلمان لبنان
نبيه بری، رييس پارلمان لبنان اعلام کرد روز پنجشنبه با ميشائيل سليمان رييس جمهوری لبنان ديدار کرده و قرار شده از روز دوشنبه هفته آينده، گفت وگو و رايزنی برای تشکيل دولت جديد اين کشور شروع شود.

دولت لبنان به نخست وزيری سعد حريری، روز چهارشنبه و پس از استعفای وزيران عضو حزب الله، سقوط کرد. آقای سليمان، رييس جمهوری لبنان روز چهارشنبه از آقای حريری خواسته به عنوان نخست وزير خدمت در مقام خود باقی بماند تا نتيجه گفت وگوها برای تشکيل دولت جديد مشخص شود.

هنوز مشخص نيست اين مذاکرات چقدر طول می کشد. ضمن اين که مشخص نيست چه کسی دولت آينده را تشکيل می دهد. سعد حريری که در انتخابات دو سال پيش، سال ۲۰۰۹ ميلادی برنده انتخابات شد، کابينه ائتلافی تشکيل داد ولی با سقوط دولت، مشخص نيست چه کسی تشکيل و رياست کابينه را عهده دار خواهد شد.

آقای حريری پس از پيروزی در انتخابات، پنج ماه وقت گذاشت تا بتواند دولت معروف به «وحدت ملی» را تشکيل دهد. و چهارده ماه پس از تشکيل دولت، روز چهارشنبه و در حالی که سعد حريری در واشينگتن مشغول ديدار با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا بود، دولت او سقوط کرد. قرار بود آقای حريری روز پنجشنبه راهی پاريس شده و با نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه ديدار کند.

«پتروس حرب»، از نمايندگان پارلمان نزديک به آقای حريری به رويترز گفت: «فکر نمی کنم دولتی در لبنان بتواند بدون سعد حريری تشکيل شود.»

۱۱ وزير لبنان که ۱۰ تن از آنان وابسته به جناح حزب‌الله هستند در اعتراض به آن چه «تسليم شدن جناح مقابل در برابر فشارهای خارجی به ويژه آمريکا» در ارتباط با دادگاه ترور رفيق حريری ناميدند، استعفا دادند.

تحقيقات دادگاه ويژه سازمان ملل در مورد ترور رفيق حريری، نخست‌وزير اسبق لبنان، با اعتراض شديد حزب‌الله روبه‌رو شده و گروه حزب‌الله معتقد است که اين دادگاه قصد دارد اعضای آن را عامل اين ترور معرفی کند.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه ايالات متحده، پس از اعلام خبر سقوط دولت لبنان و در واکنش به خروج وزيران حزب‌الله از دولت، گفت که «مسئوليت رهبران لبنان اين است که به مردم خود خدمت کنند نه به نيروهای خارجی.»

از سوی ديگر آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نيز دادگاه ويژه بين‌المللی سازمان ملل برای رسيدگی به ترور رفيق حريری را «دادگاهی فرمايشی»‌ ناميده‌ بود و گفته بود که اين دادگاه، «هر حکمی بدهد، مردود است.»

کارشناسان در گفت وگو با رويترز، احتمال درگيری نظامی ميان حزب الله که از سوی ايران و سوريه حمايت می شود با جناح حريری که مورد حمايت عربستان سعودی و ايالات متحده آمريکا است را کم دانسته اند. اما بروز حوادثی مانند ترور شخصيت ها و بمب گذاری های سال ۲۰۰۵ را رد نکرده اند.
XS
SM
MD
LG