لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

هشدار آمريکا در مورد مداخله نظامی در ليبی


دولت آمريکا روز چهارشنبه از اين که درگيری های داخلی در ليبی ممکن است پای نيروهای شبه نظامی القاعده در شمال آفريقا را باز کرده و آن ها را فعال کند ابراز نگرانی کرده است ولی اظهارات مقامات این کشور حاکی از آن است که نسبت به استفاده از گزینه نظامی در لیبی رویکردی احتیاط آمیز در پیش می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جريان يک جلسه با نمايندگان سنای آمريکا، هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا نسبت به هرگونه اقدام نظامی در ليبی هشدار دارد و گفت: هرگونه مداخله نظامی ممکن است هم برای مخالفان معمر قذافی و هم در ديگر کشورهای عربی، مسئله ساز شود.

خانم کلينتون گفت که واشينگتن موضع مخالفان قذافی را درک می کند که می خواهند خودشان کار را برعهده گرفته و از دست حاکميت معمر قذافی آزاد شوند.

معمر قذافی روز چهارشنبه در سخنانی هشدار داد اگر غرب دست به اقدام نظامی بزند، هزاران تن در ليبی کشته خواهند شد. در جريان درگيری های دو هفته ای که ليبی را فراگرفته، شمار زيادی کشته شده اند و هنوز درگيری ها ادامه دارد.

۲۲ کشور عضو اتحاديه عرب اعلام کردند هرچند ممنوعيت حريم هوايی بر فراز ليبی را بررسی می کنند، ولی با هرگونه اقدام نظامی عليه ليبی مخالفت کرده اند.

خانم کلينتون در سنای آمريکا گفته های رهبران نظامی آمريکا را تاييد کرد که گفته بود اعلام حريم ممنوعيت پرواز بر فراز ليبی اوضاع را پيچيده می کند و افزود هرگونه اقدام نظامی عليه ليبی، بايد با موافقت و هماهنگی ناتو، سازمان آتلانتيک شمالی باشد.

خانم کلينتون با يادآوری قضيه کوزوو در سال های ۱۹۹۰ و مشکلی که در آن مسئله وجود داشت، گفت که آن زمان هم مشخص شد اعلام ممنوعيت پرواز، به برقراری صلح و ثبات کمک کرده است. وی با اين حال افزود: «فکر می کنم در حال حاضر هنوز زود است که به چنين راه حلی فکر کنيم.»

وزير خارجه آمريکا در حالی که طرف احتياط را گرفته بود گفت: «ما هيچ اقدامی را کنار نگذاشته ايم و تا وقتی که دولت و حاکميت ليبی سلاح های خود را به سوی شهروندان اين کشور هدف گرفته باشد، همه راه ها را در نظر خواهيم داشت.»

گزارش ها حاکی است اگر آمريکا و ناتو ممنوعيت حريم هوايی بر ليبی اعمال کنند، جنگنده ها و هليکوپترهای نظامی ليبی اجازه نخواهند داشت مردم را هدف قرار دهند.

مقامات آمريکايی گفته اند دو ناوجنگی آمريکايی روز چهارشنبه کانال سوئز را رد کرده و در آب های مديترانه به سمت ليبی در حرکت هستند.

يک مقام پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا به خبرگزاری فرانسه گفت که آمريکا تمامی امکانات نزديک را به ليبی نزديک می کند که در صورت لزوم، بتواند از آن استفاده کند.

اليوت آبرامز، از مقامات سابق دولت آمريکا در زمان رياست جمهوری جورج دبليو بوش، گفته که احتياط آمريکا در مورد دست زدن به اقدام نظامی در مورد ليبی را درک می کند چرا که با اين کار، «آن چه در تونس و مصر روی داد بی اثر می شود و کار مردم در برکناری رژيم حاکم بدون کمک نيروهای خارجی، تاثيرش را از دست خواهد داد.»

آقای آبرامز در مطلبی در وبلاگ شورای روابط خارجی آمريکا نوشت: «اما در همين حال، اين که اجازه داد قذافی با سرکوب در قدرت بماند و تمامی مخالفان خود را طعمه انتقام قرار دهد، پذيرفتنی نيست.»

هيلاری کلينتون در پاسخ به پرسشی در مورد امکان فعاليت نيروهای شبه نظامی القاعده در شمال آفريقا گفت: «اين يکی از بزرگترين موارد نگرانی ما است و ممکن است با ادامه بی ثباتی در ليبی، اين کشور به يک سومالی ديگر تبديل شود.»

اوضاع اسفبار پناهجويان

گزارش ها حاکی است روز چهارشنبه هزاران تن از شهروندان ليبی که از خشونت و حملات نظامی فراری بودند، راهی مرز ليبی با تونس شدند. مصر و اتحاديه اروپا کمک های زيادی راهی منطقه کردند تا به پناهجويان کمک رسانده شود.

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل به آسوشيتد پرس گفته که ۱۸۰ هزار پناهجو به مرز با تونس رسيده اند. بيش از ۷۷ هزار پناهجو مرز ليبی با مصر را رد کرده اند و هنوز حدود ۳۰ هزار پناهجوی ديگر در مرز ليبی مانده اند و نتوانسته اند خود را به جايی برسانند.

حملات ادامه دارد

نيروهای حامی معمر قذافی روز چهارشنبه دو شهر واقع در شرق ليبی را که عمدتاً تحت کنترل مخالفان حکومت قرار گرفته، مورد حمله قرار دادند.

در همين حال مخالفان قذافی می‌گويند که اين حملات دفع شده‌اند و اين دو شهر همچنان در تصرف مخالفان هستند.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، نيروهای وفادار به حکومت ليبی روز چهارشنبه با تانک و تسليحات سنگين به شهر بندری بريقه که يکی از بنادر اصلی صادرات نفت ليبی به شمار می‌رود حمله کردند، اما به گفته ساکنين اين منطقه، مخالفان توانستند اين حملات را دفع و نيروهای حکومت قذافی را وادار به عقب‌نشينی کنند.

اين در حالی است که تلويزيون رسمی ليبی اعلام کرده است که بيش از ۵۰۰ وسيله نقليه ارتشی در اين عمليات شرکت داشتند و نيروهای قذافی همچنان کنترل فرودگاه و بندر بريقه را در دست گرفته‌اند.

تلويزيون رسمی ليبی همچنين افزوده است که ۱۴ نفر روز چهارشنبه در اثر بمباران‌های بريقه جان باخته‌اند.

به گفته ساکنين بريقه نيز در اثر اين حملات و بمباران تعدادی زخمی شده‌اند، اما رقم مشخصی تاکنون اعلام نشده است.

خبرگزاری رويترز نيز حملات حاميان قذافی را «تا حدی موفقيت‌آميز» ارزيابی کرده است، اما يکی از سخنگويان معترضان بريقه به اين خبرگزاری گفته است که معترضان اين حملات را دفع کرده‌اند.

مصطفی غريانی، سخنگوی يکی از ائتلاف‌های معترضان به نام «ائتلاف ۱۷ فوريه»، به رويترز گفت: «آن‌ها (حاميان قذافی) صبح امروز سعی کردند بريقه را بگيرند، اما شکست خوردند. شهر در دست انقلابيون است.»

همچنين به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواپيما‌های جنگی حکومت ليبی روز چهارشنبه حملات هوايی به شهر اجدابيا، در ۴۰ کيلومتری بريقه، ترتيب دادند.

به گفته شاهدان عينی در اثر اين حملات دو نفر کشته‌ شدند، اما نيروهای حکومتی در نهايت موفق به تصرف اين شهر نشدند.

يکی از جنگجويان مخالف حکومت در اجدابيا به خبرگزاری فرانسه گفته است که نيروهای قذافی به بريقه و اجدابيا حمله کردند، اما اکنون در حال عقب‌نشينی هستند.
XS
SM
MD
LG