لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

فرمانده شورشیان لیبی به دست یک گروه خودی کشته شده است


عبدالفتاح یونس، فرمانده نظامی مخالفان لیبی که ترور شد
عبدالفتاح یونس، فرمانده نظامی مخالفان لیبی که ترور شد
تشکیلات مخالفان معمر قذافی در بنغازی می‌گوید عبدالفتاح یونس رهبر نظامی آنها روز پنجشنبه توسط یکی از گروه‌های متحد اسلامگرای شورشیان ترور و کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو روز پس از انجام این حمله، «علی ترهونی» نخست وزیر تشکیلات مخالفان روز شنبه در بنغازی اعلام کرد آقای یونس توسط عضو یکی از گروه‌های متحد و در حالی که برای انتقال این فرمانده نظامی راهی نزدیکی بنغازی شده بود، کشته شده است. آقای ترهونی همچنین اعلام کرد رییس این گروه اسلامگرا دستگیر شده و اعتراف کرده که اعضای گروه او این ترور را انجام داده‌اند.

عبدالفتاح یونس، از سال ۱۹۶۹ یکی از افسران ارشد حلقه نزدیک به معمر قذافی بود و تا پیش از ترک اردوگاه وفاداران به قذافی، وزیر کشور بود.

گزارش‌ها حاکی استشماری از شورشیان از کار کردن با کسی که بیش از ۴۰ سال در حکومت قذافی خدمت کرده، راضی نبودند. ضمن اینکه عده‌ای در تشکیلات مخالفان به اینکه ممکن است یونس هنوز ارتباط‌هایی با با حاکمیت قذافی داشته باشد، مشکوک بودند.

به گزارش رویترز، پس از ترور آقای یونس، در تشکیلات مخالفان اختلاف جدی ایجاد شد که چه کسی این کار را کرده و یا دستور آن را داده است. عده‌ای می‌گفتند یونس به دست نیروهای نفوذی قذافی در میان تشکیلات مخالفان و به اتهام «خیانت» کشته شده است. عده‌ای هم می‌گویند ضارب خود به تنهایی دست به کار شده و آقای یونس را کشته است.

نگرانی‌ها از بی‌قانونی و هرج و مرج در میان تشکیلات مخالفان لیبی شدت گرفته است. آن هم در حالی که این تشکیلات در حال به رسمیت شناخته شدن بین المللی از سوی کشورهای زیادی است و حملات ناتو هم علیه حکومت معمر قذافی شدت گرفته است.

تشکیلات مخالفان در بنغازی تاکنون از سوی حدود ۳۰ کشور جهان به رسمیت شناخته شده ولی نگرانی از اینکه تا چه اندازه این گروه می‌تواند درست و شفاف و تحت حاکمیت قانون عمل کند، به قوت خود باقی است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واشینگتن گفت: «همه می‌دانیم که مخالفان (در بنغازی) برای رسیدن به شفافیت، اتحاد و حاکمیت قانون تلاش می‌کنند و باید از آنها حمایت کرد.»

تشکیلات مخالفان هرچند مهمات و تسلیحات یا نیروهای کارآمد به اندازه کافی در اختیار ندارند، ولی به مبارزه با تشکیلات معمر قذافی ادامه می‌دهند. نیروهای ناتو هم روز شنبه ساختمان رادیو و تلویزیون دولت لیبی در طرابلس را هدف قرار دادند.

هفته پیش معمر قذافی در پاسخ به پیشنهاد شورای انتقالی ملی در بنغازی مبنی بر ماندن وی در لیبی به شرط کناره‌گیری از قدرت اعلام کرد که حاضر است برای شکست دادن شورشیان از جان خود نیز بگذرد.

معمر قذافی اعلام کرد که ترسی از شورشیان و نیروهای ناتو ندارد و افزود که او و همراهانش بهای مبارزه با شورشیان را با جان خود خواهند داد و حاضرند برای شکست دادن «دشمن» جان خود را فدا کنند. وی همچنین خاطرنشان کرد که بدون حمایت ناتو شورشیان قادر به پیشروی نبودند و خطاب به شورشیان غرب لیبی گفت: «خائنین… انتخاب کنید؛ یا مرگ یا تسلیم.»

از سه روز پیش، حملات شورشیان در منطقه مرزی نالوت، واقع در جنوب غرب طرابلس، شدت گرفته است. یک مقام ارتش لیبی گفته است که شورشیان از روز چهارشنبه حملات خود به شهر الغزایا، در نزدیکی مرز لیبی و تونس را آغاز کرده‌اند. روز شنبه شورشیان اعلام کردند بخش‌هایی از این منطقه را به تصرف خود درآورده‌اند.
XS
SM
MD
LG