لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

مخالفان ليبی: برای آخرين حمله خود را آماده می کنيم


شورای انتقالی لیبی روز سه شنبه اعلام کرد خود را برای آخرين حمله به شهر سرت، زادگاه معمر قذافی و از بين بردن تمامی نقاط قدرت حاکم سابق ليبی آماده می کند. سازمان ملل هم اجازه آزاد شدن پول های ليبی در بريتانيا را صادر کرد و دينار جديد ليبی چاپ شده است.

به گزارش رويترز، ويليام هيگ، وزيرخارجه بريتانيا ضمن سپاس از سازمان ملل و کمک کميته اجرای تحريم های ليبی گفت: «با اين کار، مردم ليبی يک قدم ديگر به برخورداری از کمک های جهانی نزديک شده اند و می توانند امور مدنی و جاری خود را به عهده بگيرند.»

مبلغ ياد شده حدود يک ميليارد پوند انگليس يا حدود ۱.۶ ميليارد دلار آمريکا است. پول های آزاد شده قرار است با نقش و عنوان جديد دينار چاپ شده و به مصرف مردم ليبی برسد.

گمانه زنی ها در مورد محل اختفای قذافی در حالی در جریان است که از الجزاير خبر رسيد که عايشه، دختر معمر قذافی روز سه شنبه زايمان کرده و يک دختر به دنيا آورده است.

به گزارش رويترز، يک مقام وزارت بهداشت دولت الجزاير با اعلام اين خبر، آن را بهانه قرار داده و گفت که دلايل الجزاير برای قبول همسر و سه فرزند قذافی، دلايل بشردوستانه بوده است.

با اين حال تشکيلات شورای انتقالی ليبی اين اقدام الجزاير را «خصمانه» توصيف کرده و هشدار داده‌است که پناه‌دهندگان به اين افراد «تبديل به دشمن مردم ليبی خواهند شد.»

آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد حدود ۲۵ ميليون دلار کمک نظامی به دو کشور همسايه ليبی يعنی مالت و تونس بابت همکاری و حضور آن ها در عمليات نظامی کمک به مخالفان مسلح قذافی، می دهد.

مصطفی عبدالجليل، رييس شورای انتقالی ليبی، روز سه شنبه در يک نشست خبری در شهر بنغازی گفت: نيروهای مخالف قذافی قصد دارند کنترل کامل مرکز و جنوب ليبی و همچنين شهر سرت، آخرين پناهگاه هواداران معمر قذافی، را به دست بگيرند.

وی در اين نشست خبری در مورد تسليم شدن نيروهای قذافی گفت: «تا روز شنبه، اگر نشانه‌های صلح‌آميزی دال بر اين امر ديده نشود، نتيجه اين موضوع را به صورت نظامی مشخص خواهيم کرد.»

شهر سرت، زادگاه معمر قذافی که در ۳۵۰ کيلومتری شرق طرابلس قرار دارد، آخرين سنگر بزرگ هواداران رهبر پيشين ليبی به شمار می‌آيد و کنترل نقاطی از مناطق صحرايی جنوب ليبی نيز هنوز در دست وفاداران به معمر قذافی است.

يکی از محافظان خميس، پسر معمر قذافی، روز سه‌شنبه به شبکه خبری «اسکای‌نيوز» گفت که سرهنگ قذافی تا روز جمعه در طرابلس مخفی شده‌ بود ولی هم‌اينک به سوی شهر سَبها در صحرای جنوبی که هنوز در دست افراد خود او است حرکت کرده‌است.

شورای انتقالی ليبی می گويد با پايان دادن به تمامی نقاطی که قذافی در آن ها حامی دارد، به درگيری شش ماهه در کشور پايان می دهد و رسيدن به اين مرحله برای پايان دادن به درگيری ها، ضروری است.

نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو هم می گويند هنوز حضور نظامی آن ها برای حفظ جان غيرنظاميان، ضرورت دارد و هنوز به عمليات خود ادامه خواهند داد.
XS
SM
MD
LG