لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

زندگی جو فريزر در ۱۰ نگاه


روزنامه گاردین در مطلبی ویژه، به بررسی زندگی جو فریزر پرداخته و زندگی این قهرمان سابق بوکس را در ۱۰ مقطع توصیف کرده است:

۱- کسب مدال طلا در المپيک توکيو ۱۹۶۴ با پيروزی در مقابل وادام ميخالوولچ. او يکی از يازده فرزند يک خانواده بسيار فقير بود. در نوجوانی درگير کارهای خلاف شد اما از هيجده سالگی ورزش مشت زنی را آغاز کرد و به فاصله سه سال مدال طلای اين رشته را در المپيک به دست آورد.

۲ - قهرمانی جهان در سنگين وزن ۱۹۶۸. فريزر پس از پيروزی در ۱۹ مسابقه پياپی، در برابر «باستر ماتيس» قرار گرفت. «ماتيس» هيچ شکستی نداشت و در مسابقات مقدماتی برای المپيک فريزر را شکست داده بود. اما اين بار جورج فريزر که در راندهای اول مسابقه عقب مانده بود در راند يازدهم با مجموعه ای از ضربات سنگين راست وهوک چپ حريف را نقش زمين کرد.

۳ - هوک چپ عالی فريز « جيمی اليس» را در مسابقات قهرمانی رشته سنگين وزن در سال ۱۹۷۰ فلج کرد. «جيمی اليس» بسيار سريع و پر تحرک بود و در راندهای اول جو فريزر را در موضع تدافعی قرار داده بود ولی بالاخره در راند چهارم هوک چپ عالی فريزر او را از پای درآورد.

۴ - مبارزه بزرگ قرن در سال ۱۹۷۱ بين جو فريزر و محمد علی کلی. پيروزی دشوار جو فريزر در يک رقابت سخت که پانزده راند طول کشيد. مفسران ورزش مشت زنی آن را بهترين مسابقه جو فريزر می دانند که توانست در برابر حريف نيرومند خود تا پايان مقاومت کند. مسابقه ای که به گفته جو فريزر او را روانه بيمارستان کرد و مدتها نه می توانست راه برود و نه حرف بزند.

۵ - در سال ۱۹۷۳ توسط « جورج فورمن» از پای درآمد. پس از به نتيجه نرسيدن مذاکرات برای مسابقه مجدد با محمد علی کلی، حريف شماره دو يعنی « جورج فورمن» به رينگ آمد. اين مسابقه شايد بزرگترين شکست جو فريزر بود. فقط در راند اول شش بار زير ضربات جورج فورمن نقش زمين شد تا بالاخره مسابقه در راند دوم به خاطر برتری و ضربات « جورج فورمن» متوقف شد.



۶ - در سال ۱۹۷۵ «جو فريزر» اولين ترانه خود را با عنوان « ضربه فنی در راند اول» منتشر کرد. به نظر می رسيد که «فريزر» بالاخره به علاقه اصلی خود يعنی موسيقی روی آورده است. با وجودی که کار وی و گروه اش موفقيت بزرگی در برنداشت ولی بارها به روی صحنه رفتند.

۷ - نبرد سال ۱۹۷۶ در مانيل، فيليپين سومين و بيرحمانه ترين رويارويی بين جو فريزر و محمد علی کلی بود. دو طرف با تمام نيرو و بيرحمی يکديگر را زير ضربه گرفتند تا اينکه در پايان راند چهاردهم وقتی که چشمان فريزر ديگر نمی ديد و بدن او از کار افتاده بود مسابقه قطع شد. سرافکندگی ناشی از اين شکست تا پايان زندگی همراه جو فريزر باقی ماند.

۸ - اظهارنظرهای دوستانه جو فريزر در مورد محمد علی در يک برنامه تلويزيونی در سال ۱۹۷۸. با وجود تمام دشمنی ها بين دو طرف، جو فريزر در يک برنامه تلويزيونی در بريتانيا که به مصاحبه در مورد زندگی محمد علی کلی اختصاص داشت شرکت کرد و خطاب به بينندگان گفت:«محمد علی يک قهرمان بزرگ و مردی بسيار دوست داشتنی است.»

۹ - دشمنان سابق در سال ۱۹۸۹ در توليد يک برنامه ويدئويی با يکديگر همکاری می کنند. محمد علی کلی، جو فريزر و جورج فورمن برای تبليغ در مورد فيلمی به نام « برای هميشه قهرمان» دور هم جمع می شوند. هر يک از خاطرات خود به عنوان قهرمانان بزرگ رشته مشت زنی حرفه ای صحبت می کنند و کاملا مشخص است که محمد علی کلی تحت تاثير بيماری پارکينسون قادر نيست عادی صحبت کند.

۱۰ - زندگی با من خوب رفتار کرده است. جو فريزر در سال ۲۰۱۱ در يکی از آخرين مصاحبه های خود می گويد:« من می خواهم که همه من را به عنوان يک مرد خوب، مردی اهل خانواده به ياد بسپارند. من همه برادران و خواهران خود را دوست دارم.»
XS
SM
MD
LG