لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

آغاز سال ۲۰۰۷ با کنسرت «زوبين مهتا»


زوبين مهتا در سال ۲۰۰۵ نشان افتخار موسسه کندی را دريافت کرد.
زوبين مهتا در سال ۲۰۰۵ نشان افتخار موسسه کندی را دريافت کرد.

زوبين مهتا که در دهه های گذشته در شمار سرآمدهای رهبری ارکستر موسيقی کلاسيک است، در نخستين روز از سال نو ميلادی در وين برنامه اجرا کرد.


اين چهارمين دوره ای است که مهتا در روز نخست سال نو به اجرای برنامه می پردازد. وی در سال های ۱۹۹۰، ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ ارکستر فيلارمونيک وين را رهبری کرده است.


در برنامه ای که روز اول ژانويه در پايتخت اتريش برگزار شد، زوبين مهتا قطعاتی از خانواده اشتراوس و يوزف هلمزبرگر را اجرا کرد. زوبين مهتا از سال ۲۰۰۱ به عنوان عضو افتخاری با ارکستر فيلارمونيک وين همکاری دارد و در برنامه خود، شش قطعه اجرا کرد که تا به حال توسط ارکستر فيلارمونيک وين اجرا نشده بود.


برنامه به روال سال ها و اجراهای گذشته به صورت مستقيم از تلويزيون پخش شد تا ميليون ها بيننده در سرتاسر دنيا شاهد هنرنمايی زوبين مهتا باشند.


عوايد اين کنسرت همانند سابق به موسسه های خيريه اتريش اهدا شد.


فرزندی از خانواده هندی و پارسیان هند


زوبين مهتا در سال ۱۹۳۶ ميلادی، ۱۳۱۵ خورشيدی، در بمبئی و از پدری به نام مهلی و مادری به نام تهمينه متولد شد. پدرش نوازنده برتر ويلن، و بنيانگذار ارکستر سمفونيک بمبئی بود.


زوبين ابتدا قرار بود پزشک شود اما ناگهان سر از وين درآورد و در ۱۸ سالگی، زير نظر هانس سواروسکی، آموختن موسيقی را آغاز کرد

زوبين ابتدا قرار بود پزشک شود اما ناگهان سر از وين درآورد و در ۱۸ سالگی، زير نظر هانس سواروسکی، آموختن موسيقی را آغاز کرد.


در ۱۹۵۸، ۱۳۳۶، نخستين کار آهنگسازی خود را منتشر کرد. در همان سال در مسابقات رهبری بين المللی ارکستر در ليورپول مقام اول را کسب کرد و به عنوان دستياری رهبر ارکستر فيلارمونيک ليورپول رسيد.


وی در سال های پس از آن اجراهای متفاوت و مختلفی را در سراسر دنيا اجرا کرد که از اجراهای موفق بودند. زوبين مهتا در سال های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ با همکاری کارگردان معروف چينی، ژانگ ييمو، دو اپرا از پوچينی را در پکن و در شهر ممنوعه اجرا کرد.


زرين مهتا، برادر زوبين نيز در سال ۲۰۰۰ رهبری ارکستر فيلارمونيک نيويورک را توانست به دست آورد. زوبين مهتا به بازخوانی نو رومانتيک از آثار سمفونيک مشهور است که بزرگانی چون ريشارد اشتراوس و گوستاو مالر هم به آن معروف بودند.


وی در سال ۲۰۰۱ نشان پادما ويبوشان را از دولت هند دريافت کرد که دومين نشان برتر افتخار در هند است. همچنين مهتا در دسامبر ۲۰۰۵ و در دهلی قطعه ای در يادبود حادثه سونامی ساخت و اجرا کرد که بسيار تحسين شد و با همکاری موسسه فرهنگی گوته در دهلی اجرا شد.


زوبين مهتا در سال ۲۰۰۵ نشان افتخار موسسه کندی را دريافت کرد. وی با نانسی کواک، هنرپيشه سابق سينما و تلويزيون آمريکا ازدواج کرده و تری ساندرز نيز فيلم مستندی از زندگی او با نام «چهره زوبين مهتا» ساخته است.


XS
SM
MD
LG