لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

یک نوجوان يکصد ساعت پس از زلزله ترکیه از زيرآوار نجات يافت


یکی از مناطق زلزله زده در ارجیش
یکی از مناطق زلزله زده در ارجیش
ماموران و تيم نجات در ترکیه توانستند در ساعات اولیه بامداد روز جمعه يک نوجوان سیزده ساله را که بيش از يکصد ساعت زيرآوار گرفتار شده بود زنده بيرون آورده و او را نجات دهند. در همين حال، آمار کشته ها و تلفات زلزله ترکيه بالا رفته و به حدود ۵۲۳ تن رسيده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، از زمان وقوع زمين لرزه، حدود ۱۸۵ تن از زيرآوار نجات يافته اند ولی با اين حال هنوز صدها تن مفقود هستند و از وضعيت آن ها خبری در دست نيست. به ويژه که به دليل بارش برف و باران، عمليات نجات با کندی پيش می رود و امکان نجات مصدومان در سرما کمتر شده است.

ماموران نجات هنوز به کنار زدن آوار مشغول هستند و شمار زخمی ها و مصدومان به يک هزار و ۶۰۰ تن رسيده است. گزارش خبرگزاری فرانسه به رغم اين که در روزهای اول کمک ها به سرعت به منطقه نمی رسيد ولی در دو روز گذشته به اندازه کافی چادر و مواد غذايی به منطقه ارسال شده است.

نجات يافتگان شهر ارجيش که بشترين آسيب را ديده، از وضعيت بد جوی گله دارند و هنوز از خدمات ارائه شده راضی نيستند. «فاتح زنگين» ۳۸ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: « با اين وضعيت و سرما، چهار روز است که منتظر چادر هستيم و هنوز هيچ کمکی به ما نشده است.»

خبرنگار رويترز از منطقه نوشته وعده هايی برای اسکان زلزله زدگان داده شده ولی هنوز جمعيت زيادی بدون تکليف هستند و سرپناه مناسبی در اين فصل سرد ندارند.

کمک های بين المللی به سوی ترکيه ادامه دارد و آنکارا حتی روز چهارشنبه و به رغم تنش در روابطش با تل آويو، اجازه داد محموله کمک های اسرائيل وارد منطقه شود. خبرنگاران می گويند خانه های قابل نصب از سوی اسرائيل ارسال شده و به زودی به منطقه می رسد تا بتوان قربانيان زمين لرزه را سريع تر اسکان داد.

مقامات رسمی دولت ترکيه می گويند دو هواپيمای ديگر که پر از کمک های بين المللی است در راه است و در دو روز آينده به منطقه تحويل داده می شود. سازمان ملل هم محموله ای از دارو، پتو و چادر به ترکيه فرستاده است.

زمين ‌لرزه ۷.۲ ريشتری شرق ترکيه روز يکشنبه، در استان مرزی وان در ترکيه روی داد و شدت آن به حدی بود که به چندين روستای مرزی ايران نيز آسيب وارد کرد.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، روز يکشنبه، به شهر وان رفت و وضعيت را از نزديک بررسی کرد. اردوغان پيش از وان از شهر ۱۰۰ هزار نفری ارجيش نيز بازديد کرد. پس از زمين‌لرزه روز يکشنبه که نزديک به ۲۵ ثانيه به طول کشيد، بيش از ۲۰۰ پس‌لرزه در اين منطقه به ثبت رسيده است.
XS
SM
MD
LG