لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

حضور نمايندگان ۲۰ کشور جهان در کنفرانس آینده ليبی در قطر


نمايندگان ۲۰ کشور جهان و مقامات عالی سازمان‌های جهانی و بين‌المللی روز چهارشنبه در کنفرانس دوحه، پايتخت قطر، درباره ليبی و آينده اين کشور به گفت‌وگو و رايزنی خواهند نشست.

در حالی که بيشتر کشورها وزير خارجه خود را به اين کنفرانس اعزام کرده‌اند، قطر نخست وزير خود و آمريکا یک هيئت عالی‌رتبه از وزارت خارجه خود را راهی اين کنفرانس کرده است.

کشورهايی چون آلمان، بلژيک، اسپانيا، فرانسه، بريتانيا، ايتاليا، نروژ، ترکيه، مراکش و کويت، وزير خارجه خود را به اين کنفرانس فرستاده‌اند.

آمريکا هرچند نتوانسته است وزير خارجه خود را بفرستد، ولی سه تن از معاونان وزير خارجه از جمله ويليام برنز، معاون سياسی، فيليپ گوردون، معاون آسيا و اروپا، و جفری فلتمن، معاون خاورنزديک، را به دوحه فرستاده است.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب، دبيرکل سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، و همچنين روسای اتحاديه اروپا و اتحاديه آفريقا هم در دوحه حاضر هستند.

محمود جبرئيل، مامور امور خارجی تشکيلات موقت ملی در ليبی، به نمايندگی از شورشيان و معترضان در اين کنفرانس حاضر شده است.

کنفرانس دوحه در حالی برگزار می‌شود که نبرد سنگين در شهر مصراته ادامه دارد و گزارش شده است که روز سه‌شنبه دست‌کم ۱۰ تن کشته شده و ۳۰ تن هم زخمی شده‌اند.

در کنفرانس دوحه، قرار است راه‌های پايان دادن به درگيری‌های ليبی يا راه‌های تقويت مخالفان بررسی شود. پيشتر، اتحاديه آفريقا پيشنهاد نقشه راهی داده بود که طبق آن درگيری‌ها پايان يابد، اما این طرح از سوی تشکيلات مخالفان و شورشيان در ليبی رد شد.

مخالفان معمر قذافی می‌گويند هيچ گونه معامله‌ای برای حفظ قدرت قذافی نخواهند کرد و خواهان کنار رفتن او و افراد خانواده‌اش از راس قدرت هستند.

در همین حال درگيری‌ها و حملات ناتو به نيروهای حامی قذافی در ليبی هنوز ادامه دارد. بريتانيا و فرانسه پيشتر درخواست کرده بودند حملات ناتو عليه نيروهای حامی قذافی تشديد شود.

گزارش‌ها حاکی است که نيروهای ناتو در روزهای اخير بر شدت حملات خود به يگان‌های زرهی معمر قذافی افزوده‌اند تا محاصره شهر مصراته توسط اين نيروها را تضعيف کرده و پيشروی نيروهای قذافی در شرق را نيز کندتر کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شورشيان ليبی که تا چندی پيش نيروهای ناتو را به کوتاهی در محافظت از غيرنظاميان متهم می‌کردند، از روز يک‌شنبه از شدت گرفتن اين حملات ابراز خرسندی می‌کنند.

بنا بر اظهارات فرمانده نيروهای ناتو در عمليات ليبی، نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی تاکنون «درصد قابل توجهی» از ذخاير مهمات و دفاعی حکومت ليبی را منهدم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG