لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

متکی: مذاکرات سولانا و لاريجانی از سر گرفته می شود


وزیر خارجه ایران خبر داد که مذاکرات سولانا و لاریجانی به زودی آغاز می شود.
وزیر خارجه ایران خبر داد که مذاکرات سولانا و لاریجانی به زودی آغاز می شود.

منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران خبر داد که بين علی لاریجانی و خاویر سولانا توافق شده که به زودی مذاکرات خود را آغاز کنند.


دفتر کریستینا گالاک، سخنگوی خاویر سولانا در گفت و گو با رادیو فردا خبر داد که هنوز درخواستی برای مذاکره آقای لاریجانی با سولانا به بروکسل اعلام نشده و قراری هم برای دیدار آقای سولانا با لاریجانی گذاشته نشده است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، منوچهر متکی پس از ديدار با همتای عمانی خود به خبرنگاران گفت:«سولانا و لاريجانی توافق کرده اند از همان مقطعی که مذاکرات آنها قطع شده بود، این گفت وگوها ادامه پيدا کند. «


وزير خارجه جمهوری اسلامی گفته است: «در مذاکرات می توان به راهی رسيد که هم حق ايران محفوظ شود و هم راهی برای رفع نگرانی از طرف ديگر پيدا شود.»


هنوز طرف اروپایی مذاکره کننده با آقای لاریجانی نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده است.


آمريکا و کشورهای اروپايی، فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران را تلاش برای دستيابی به بمب اتمی می دانند و از ايران خواسته اند تا زمانی که صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران روشن نشده، روند غنی سازی اورانیوم را به حالت تعليق درآورد.


جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آميز و برای تولید برق دنبال می کند.


شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه ۱۷۳۷ به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده تا فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند. اين مهلت چهار روز ديگر به پايان می رسد.

شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه ۱۷۳۷ به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده تا فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند. اين مهلت، چهار روز ديگر به پايان می رسد.


در قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل، تحريم هايی هم عليه ايران اعمال شده که برنامه های موشکی و اتمی ايران را در بر می گيرد.


وزير خارجه جمهوری اسلامی در حالی خبر از سرگيری مذاکرات را می دهد که مذاکرات علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران و خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، که شش ماه پیش در جریان بود، با شکست مواجه شده و متوقف شد.


خاوير سولانا به نمايندگی از گروه ۵+۱، متشکل از آمريکا، فرانسه، انگليس، چين و روسيه که اعضای دايم شورای امنيت هستند و کشور آلمان، با طرف ايرانی مذاکره می کند.


در تابستان گذشته، کشورهای موسوم به ۵+۱ بسته ای پيشنهادی را به ايران پيشنهاد کردند که در برابر تشويق های سياسی، اقتصادی و امنيتی، فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند و جمهوری اسلامی ايران اين پيشنهاد را رد کرد.


پس از آن، کشورهای حاضر در گفت و گو توافق کردند تا شورای امنيت به ايران فشار آورد تا برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد.


کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا اعلام کرده است: اگر جمهوری اسلامی ايران فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند، حاضر است با همتای ايرانی خود مذاکره کند.


کشورهای فرانسه، انگليس و آلمان که پيشتر و در سال ۲۰۰۳، با ايران بر سر تعليق به توافق رسيده بودند هم بسته ای از پيشنهادات به ايران دادند که پس از دو سال گفت و گو، ايران آن را قبول نکرد و فعاليت های هسته ای خود را از سر گرفت.


تفاوت اين مذاکرات با مذاکرات سابق، اين است که واشینگتن نيز به همراه ديگر طرف های درگیر در پرونده هسته ای ایران به مذاکرات پيوسته و کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا نيز اعلام کرده اگر جمهوری اسلامی ايران فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند، حاضر است با همتای ايرانی خود مذاکره کند.


XS
SM
MD
LG