لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

منوچهر متکی در واکنش به رفسنجانی: در ثبت خاطرات انصاف را رعایت کنید


منوچهر متکی
منوچهر متکی
منوچهر متکی، وزير خارجه قبلی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در واکنش به گفته های اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد مواضعی که در سفرش به عربستان گرفته بوده گفت: « آقايان برای کم‌رنگ کردن آثار سفرم به عربستان و مذاکراتم با مسئولان آن کشور، حاضرند روابط خارجی را تا اين حد مخدوش جلوه دهند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در گفت و گو با وبسايت ديپلماسی ايرانی گفته بود:«چند سال پيش من در سفر به عربستان و ديدار با ملک عبدالله از برخورد بد مسئولان عربستانی با حجاج ايرانی در فرودگاه‌ها و به خصوص در قبرستان بقيع گله کردم و ايشان هم پذيرفت که اين مسئله به نفع ما و آنها نيست و دستور رفع آن برخوردها را داد که حضور آزادانه زنان در بقيع يکی از آثار آن بود و به خواست شورای عالی امنيت و مسئولان حج با بحث‌های زياد، ساختاری برای همکاری دو کشور در مسائل فيمابين عراق و افغانستان و لبنان و فلسطين تنظيم شد که مسئولان ذيربط (دولت) نخواستند عملی کنند.»

آقای هاشمی رفسنجانی گفت: «پس از برگشت من به ايران، هر روز در روزنامه‌های وابسته به آنان خبرهای دروغی درباره پشت صحنه برخورد آنان با حجاج ايرانی منتشر می‌شد تا جايی که وزير امور خارجه ما در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت که عربستانی‌ها هنگام ورود آيت‌الله ری‌شهری، در فرودگاه برخورد بدی داشتند و حتی ايشان را بازرسی بدنی کردند.»

وی گفته است: «اين موضوع برايم خيلی تلخ بود. چون برخلاف توافقات ما در عربستان بود. از آقای ری‌شهری پرسيدم که موضوع چه بود؟ ايشان گفت: اصلاً چنين نيست. خود آقای ری‌شهری تلفنی از آقای متکی پرسيد که چرا اين حرف را زدی؟ ايشان در جواب گفت: من تحت فشار بودم که اين حرف را بگويم.»

منوچهر متکی در واکنش به گفته های آقای رفسنجانی گفت: «حساسيت بالای افکار عمومی نسبت به برخورد نامناسب سعودی ها با زائران ايرانی و حتی طرح اين موضوع توسط نمايندگان مجلس شورای اسلامی باعث شد شخصا سفير عربستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرده و از وی خواستيم مراتب اعتراض جدی ايران را به مقامات کشورش منعکس کند.»

آقای متکی همچنين گفته است: «اينجانب در مصاحبه ای در جده که خبر آن در تاريخ ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ منتشر شده، رفتار نامناسب با نماينده مقام معظم رهبری در جريان سفر به عربستان سعودی و همچنين رفتار ناشايست با زائران ايرانی را غيرقابل قبول خوانده و آن را تقبيح کردم.

وزير خارجه سابق جمهوری اسلامی ايران با بيان اين که «هرگز به جناب آقای ری شهری نگفته است به خاطر فشار سياسی چنين مصاحبه ای صورت گرفته و اين ادعا خلاف حق و انصاف است»، گفت: «در تبعيت از سيره بزرگان دين، طی ساليان طولانی خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در مسئوليت های مختلف هرگز دين خود را برای دنيای ديگران نفروخته ام.»
XS
SM
MD
LG