لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

لاريجانی به کنفرانس امنيتی مونيخ می رود


مسوول پرونده هسته ای ایران راهی کنفرانس امنیتی مونیخ می شود.
مسوول پرونده هسته ای ایران راهی کنفرانس امنیتی مونیخ می شود.

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و مسوول مذاکرات پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، در کنفرانس امنيتی مونيخ، که از مهم ترين اجلاس همکاری امنيتی آمريکا و اروپا است، شرکت می کند.


به گزارش خبرگزاری های ایران، علی لاريجانی با اعلام اين خبر، گفته در روزهای پايانی اين هفته راهی مونيخ می شود و اميدوار است با مقامات مسوولی که در کنفرانس حاضر هستند، گفت و گوهای سازنده و مفيدی داشته باشد.


از مسوول پرونده هسته ای سوال شده که آيا با مقام های آمريکايی که در کنفرانس حاضر هستند، ديدار و يا گفت و گو می کند که وی پاسخ منفی داده است.


در کنفرانس امنيتی مونيخ و به شکل سنتی، مهم ترين شرکت کننده، وزير دفاع آمريکا است که در سال های گذشته، دانلد رامسفلد، وزير دفاع پيشين آمريکا از ميهمانان ثابت اين کنفرانس بود و انتظار می رود امسال، رابرت گيتس، وزير دفاع فعلی آمريکا، راهی مونيخ شود.


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه و مقامات اصلی ناتو و سيا در اين کنفرانس حضور دارند

کنفرانس امنيتی مونيخ در روزهای نهم تا ۱۱ فوريه، ۲۰ تا ۲۲ بهمن ماه، در مونيخ و هتل اشرافی و لوکس بايريشرهوف برگزار می شود.


مهم ترين تئوريسين ها و نظريه پردازان و مسوولان امنيتی اروپا و آمريکا در اين کنفرانس که سالانه برگزار می شود، شرکت می کنند. کنفرانس امنيتی مونيخ بيش از ۴۰ سال است که مرتب و هر سال برگزار می شود.


محل رویارویی


پيش از حمله نظامی آمريکا و متحدان این کشور به عراق، در همين کنفرانس بود که ميان رامسفلد، وزير دفاع وقت آمريکا و يوشکا فيشر، وزير خارجه وقت آلمان، مجادله لفظی اتفاق افتاد و فيشر که در تمام مدت گفت و گو به زبان آلمانی سخن می گفت، به زبان انگليسی جمله معروف خود را به زبان آورد و به رامسفلد گفت:«بايد برای انجام هر کاری، دليلی قانع کننده داشت و من می گويم که هنوز قانع نشده ام.»


دانلد رامسفلد هم پس از شنيدن اين سخنان، با ناراحتی سالن را ترک کرد و گفت:«اين جا هنوز هم اروپای قديم است و مقتضيات روز را درک نمی کند.»


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه و مقامات اصلی ناتو و سيا در اين کنفرانس حضور دارند.


ايران در شش سال اخير، همواره در کنفرانس امنيتی مونيخ حضور داشته ولی امسال برای اولين بار است که يکی از عالی ترين مقام های رسمی خود را راهی چنين کنفرانسی می کند.


ايران در شش سال اخير، همواره در کنفرانس امنيتی مونيخ حضور داشته ولی امسال برای اولين بار است که يکی از عالی ترين مقام های رسمی خود را راهی چنين کنفرانسی می کند

در سال های گذشته، معاون حقوقی و بين المللی وزارت خارجه در اين کنفرانس شرکت می کرد که در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی، غلامعلی خوشرو، معاون حقوقی وقت وزير خارجه شرکت می کرد و در سال گذشته، عباس عراقچی، معاون حقوقی فعلی وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران در اين کنفرانس شرکت داشت.


لاریجانی در مونیخ


علی لاريجانی به عنوان عالی ترين مقامی که در اين کنفرانس شرکت دارد، با بسياری از مقامات آمريکايی مواجه خواهد شد. سناتور جان مک کين، نماينده حزب جمهوريخواه از ايالت آريزونا، روسای پيشين سيا، سناتور جو ليبرمن، نماينده جمهوريخواه ايالت کانکتيکات و ياپ دو هوپ شفر، ريیس ناتو در اين کنفرانس حضور فعال دارند.


سال گذشته و پس از پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری، علی لاريجانی که در انتخابات نتيجه خوبی به دست نياورده بود، به دبيری شورای عالی امنيت ملی رسيد و تصميم گرفت برای شروعی مناسب در پرونده هسته ای، جواد وعيدی، نفر اصلی خود را به کنفرانس امنيتی مونيخ بفرستد که با مخالفت وزارت خارجه همراه شد و وعيدی از سفر مونيخ بازماند.


علی لاريجانی گفته که مذاکرات هسته ای می تواند در اين سفر مفيد باشد و در ادامه گفته که همواره تاکيد کرده که تنها راه حل اين مسئله مذاکراه است

علی لاريجانی گفته که مذاکرات هسته ای می تواند در اين سفر مفيد باشد و در ادامه گفته که همواره تاکيد کرده تنها راه حل اين مسئله مذاکره است.


کنفرانس امنيتی مونيخ هر سال به يک موضوع ويژه اختصاص دارد و ميهمانان اين کنفرانس در سخنرانی های خود، به مهم ترين مسايل امنيتی اشاره می کنند و پس از پايان سخنرانی، حاضران از شرکت کنندگان، سوال می پرسند.


شاخص ترين چهره های دنيای مطبوعات و خبررسانی، نمايندگان دفاتر تحقيقات سياسی و امنيتی و مشاوران ارشد مقام های رسمی و اروپايی در اين کنفرانس حضور دارند.


موضوع اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ، «بحران های جهانی، مسوولیت جهانی» است.


XS
SM
MD
LG