لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

جنجال بر سر انتشار تصاویر برهنه بلاگر مصری


علیا ماجده المهدی
علیا ماجده المهدی
سه بازديد کننده در هر ثانيه رکوردی است که وبلاگ يک دختر انقلابی ۲۰ ساله مصری توانست بشکند. کمال قبيسی خبرنگار عرب نوشته است که وبلاگ «مذکرات ثائره» (يادداشت های يک دختر انقلابی) توانست روز سه شنبه بزرگترين تجمع عربی را رقم بزند؛ شمار بازديد کنندگان يک روز از اين وبلاگ از جمعيت حاضر در ۵ استاديوم ورزشی مقدمات رقابت های جام جهانی که ۲۰۱۴ بيشتر است.

البته نه به خاطر نوشته هايش بلکه به خاطر عکس های برهنه ای است که علياء ماجده المهدی از خود در وبلاگش «يادداشت های يک دختر انقلاب» قرار داده است.

علياء به همراه عکس های خود، عکس يک مرد جوان مصری که گيتاری در دست دارد، تابلويی از فادی موريس که تصوير يک زن برهنه را نقاشی کرده و همچنين عکس هايی از زنان برهنه ديگر را منتشر کرده است.

اين دختر مصری، بر بالای عکس ها عنوان «هنر برهنه» را قرار داده و اين کار خود را «جنبش آزادی آنلاين» نامگذاری کرده است.

علياء در ميان عکس ها تلاش کرده از هرگونه انتقادی پيشی بگيرد و نوشته است: «نخست درباره زنانی که در آغاز دهه ۷۰ ميلادی در دانشکده هنرهای زيبا به عنوان مدل در برابر نقاشان مرد لخت می شدند قضاوت کنيد و کتاب های هنری را پنهان کرده، مجسمه های برهنه را بشکنيد، سپس در برابر آينه لخت شويد و بدن های خود را که باديد تحقير آميز به آنها نگاه می کنيد به آتش بکشيد تا پيش از فرستادن اهانت هايی با مضمون تبعيض جنسی به من و نفی حق آزادی بيان من، برای هميشه از عقده های جنسی خود رها شويد.»

دختر انقلابی ملحد

به نظر می رسد علياء ماجده المهدی در جريان انقلاب فوريه مصر که به سرنگونی رژيم سابق اين کشور به رهبر محمد حسنی مبارک انجاميد، فعال بوده است. او در وبلاگ های مختلف خود و همچنين صفحات توئيتر و فيس بوکش عکس هايی از حضور در ميدان التحرير قاهره، محل تجمع معترضان در روزهای انقلاب مصر و همچنين تجمع های اعتراض آميز ديگر حضور داشته است.

او به علاوه وبلاگ شخصيش، يک وبلاگ را با دوست پسرش که «کريم عامر» نام دارد، اداره می کند. اين وبلاگ را «دختر و پسر» ناميده اند. او در وبلاگ خود چند شعار در ستون سمت راست نوشته است از جمله: «آزادی دادنی نیست بلکه گرفتنی است» و «مصر نه عربی است نه اسلامی، فقط مصری است.»

عليا ابتدا گفته بود که عکس ها را در منزل دوست پسرش گرفته، اما بعد از آن در صفحه فيس بوک خود نوشت که عکس ها را پيش از آشنايی با کريم عامر گرفته است. او تاکيد می کند که از ۱۶ سالگی ملحد بود.

کريم عامر فعال سياسی و وبلاگ نويس مصری است که الحاد خود را اعلام کرده است. او تا کنون با اتهام به تمسخر گرفتن اديان زندانی شده است.

جنبش ۶ آوريل

علياء ماجده ابراهيم در روز انتشار عکس های خود نوشته بود که در جنبش ۶ آوريل عضويت دارد. جنبش جوان ۶ آوريل سهم بزرگی در انقلاب مصر ايفا کرد و يکی از گروه های پيشرو در انقلاب بود. کريم عامر دوست پسرش هم از عضويت خود در جنبش ۶ اوريل خبر داده بود.

اما دو روز پس از آن و پس از اين که اقدام علياء در رسانه ها منعکس شد، او در صفحه فيس بوک و توئيتر، عضويت خود را در جنبش ۶ آوريل رد کرد.

طالرق الخولی سخنگوی جنبش ۶ آوريل نيز در گفت و گو با شبکه العربيه، عضويت علياء و دوست پسرش را در اين گروه رد کرد. او علياء را به عضويت در سازمان امنيت نظام سابق مصر متهم کرد که هم اکنون در تلاش است جوانان جنبش ۶ آوريل و اعضای آن به دليل جايگاه ويژه ای که در ميان مردم دارند را تخريب کند.

الخولی تاکيد کرد که عضويت در جنبش کار ساده ای نيست، به اين منظور با داوطلبان مصاحبه می شود و هيچ گاه عضويت افراد ملحد پذيرفته نمی شود.

صدها کامنت و دريده شدن پرده حيا

اقدام علياء در منتشر کردن تصاوير برهنه خود، فضای مصر را تحت تاثير خود قرار داد. چند شبکه تلويزيونی برنامه هايی برای بررسی اين پديده پخش کردند.

نخستين واکنش ها در فضای مجازی بود. کامنت هايی که در وبلاگ علياء نوشته می شد، خود منعکس کننده ديدگاه های مختلف بود. يک نکته جالب در کامنت ها ديده می شود و اين است که مردان مخالف بيش از مردان موافق اقدام او هستند. در زنان اين روند معکوس است و زنان موافق از زنان مخالف بيشترند.

به طور مثال يک دختر سوری در کامنت خود با تاييد حرکت علياء نوشته است او و بسياری از دختران منتظر فرصت هستند تا اقدامی همچون او انجام دهند.

در مقابل يک وبلاگ نويس لبنانی نوشته است: «آزادی حق است اما آيا نبايد شرايط جامعه خود را رعايت کنيم.؟» او ادامه داده است که اکنون بسياری از کسانی که سودای رهبری در مصر را در سر دارند از اين فرصت استفاده خواهند کرد تا بگويند انقلابيون مصر برای برهنه شدن به خيابان آمده اند.

يک صفحه ای در فيس بوک نيز پايه گذاری شد با نان «ملت می خواهند علياء ماجده المهدی اعدام شود» اين صفحه سه شنبه تاسيس شد و تا شامگاه چهارشنبه ۹۰۰ عضو جذب کرد.

اما به قول محمد شعير نويسنده و روزنامه نگار مصری که با راديو فردا گفت و گو کرده است، علياء با اقدام خود به عنوان نخستين زن عرب که تصاوير برهنه خود را در صفحه شخصی خودش منتشر کرده، پرده حيا را در جوامع عربی دريده باشد. شماری از دختران عرب با شعار «ما همه علياء» هستيم، تصاوير خود را در صفحه های فيس بوک و توئيتر منتشر کردند.

نه می توان تاييد کرد نه محکوم کرد

محمد شعير تاکيد کرد که نمی توان اقدام علياء را تاييد يا محکوم کرد. او علياء و افراد همسان او را روی ديگر سکه بنيادگرايان مذهبی دانست.

شعير با اشاره به اقدام چند روز پيش حزب سلفی نور در معرفی نامزد انتخاباتی زن خود گفت کار علياء واکنشی است به چنين اقدامی.

حزب نور در پوستر تبليغاتی خود در يکی از حوزه های ابتدا به جای تصوير يکی از نامزدهای زن خود برای انتخابات پارلمانی، عکس گل قرار داده بود. پس از آن و در پوستر دوم عکس گل را حذف کرد و عکس همسر اين نامزد انتخاباتی را قرار داد.

اين روزنامه نگار مصری تاکيد کرد که علياء با توجه به نوشته اش در وبلاگ، از آغاز خود را بر هر نوع برخوردی آماده کرده است.

هنوز مقام های رسمی درباره اقدام علياء ماجده ابراهيم، واکنشی نشان نداده اند. اسلامگرايان مصر که انتظار می رود در اين باره واکنش نشان دهند هم هنوز سخن واضحی در اين باره نگفته اند.

اما شماری از رسانه های بين المللی از جمله روزنامه واشينگتن پست اقدام به انتشار مطالبی در باره علياء و اقدام او کردند و اين اقدام را «انقلاب» در جهان عرب توصيف کردند.

در هر حال، علياء توانست رکورد مراجعه کنندگان به يک وبلاگ در جهان عرب را بشکند. در يک روز شمار مراجعه کنندگان به دو وبلاگ علياء از مرز يک ميليون نفر گذشت و اين شايد بهترين کادو برای او در چهارشنبه ۱۶ نوامبر روز تولد ۲۰سالگيش باشد.
XS
SM
MD
LG