لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

نمايندگان غيرمتعهدها از تاسيسات اصفهان بازديد کردند


نمایی ازتاسیسات هسته ای اصفهان
نمایی ازتاسیسات هسته ای اصفهان

شش تن از نمايندگان جنبش غيرمتعهدها در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی به همراه نماينده اتحاديه عرب، از تاسيسات هسته ای اصفهان بازديد کردند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمايندگان کوبا، مالزی و مصر در شورای حکام آژانس و نماينده اتحاديه عرب و نمايندگانی از الجزاير، سودان و سوريه در اين سفر از مرکز فرآوری و توليد هگزوفلورايد اورانيوم بازديد کردند.


هگزوفلورايد اورانيوم به کيک زرد معروف است و طی مراحلی به گاز تبديل می شود تا به دستگاه سانتريفوژ تزريق شده و اورانيوم غنی شده به دست آيد.


توليد هگزوفلورايد در اصفهان و تزريق آن به سانتريفوژ در نطنز انجام می شود.


نمايندگان جنبش غيرمتعهد ها، گروه ۷۷ و نماينده اتحاديه عرب در حالی از تاسيسات اصفهان بازديد می کنند که به گفته مقامات سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران، تاثير اجرايی ندارند و قصد مقامات جمهوری اسلامی، شفاف سازی است.


نمايندگان کوبا، مالزی و مصر در شورای حکام آژانس و نماينده اتحاديه عرب و نمايندگانی از الجزاير، سودان و سوريه در اين سفر از مرکز فرآوری و توليد هگزوفلورايد اورانيوم بازديد کردند

هنوز مشخص نيست که اين گروه از تاسيسات نطنز بازديدی خواهد داشت يا خير اما برخی خبرگزاری ها خبر داده اند که اين گروه ممکن است از نطنز هم بازديد داشته باشد.


مسوولان سازمان انرژی اتمی در حالی نمايندگان جنبش غيرمتعهدها را به بازديد از تاسيسات خود برده اند که تا سه هفته ديگرمهلت قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل به پايان می رسد.


قطعنامه ۱۷۳۷ از ايران خواسته تا فعاليت های هسته ای خود را به حالت تعليق درآورد اما ايران هنوز تعليق نکرده و گفته به زودی زنجيره سه هزارتايی سانتريفوژها را راه اندازی می کند.


همکاری ايران با آژانس


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران خبر داده که ايران با آژانس همکاری می کند و بازرسی های از تاسيسات هسته ای ايران ادامه دارد.


مذاکره کننده ارشد بر سر برنامه هسته ای ايران، روز شنبه گفت که ايران به مقام های سازمان ملل اجازه می دهد که برای بازديد از تاسيسات هسته ای به ايران سفر کنند.


لاريجانی:«ما برای هرگونه همکاری با آژانس آماده ايم»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی، در کنفرانس خبری مشترک به رمضان عبدالله، دبير کل جهاد اسلامی فلسطين، گفت که ايران کمکان به پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای پايبند است و بنا به مقرراتی که در همين پيمان نامه جهانی وضع شده، به بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای اجازه می دهد که تاسيسات هسته ای ايران را از نزديک، وارسی کنند.


پيشتردر خبری که علاالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ايران داده بود، ايران از ورود ۳۸ بازرس آژانس جلوگيری کرده است.


مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در گفت و گو با راديو فردا خبر نپذيرفتن بازرسان را تکذيب نکرد اما اعلام کرد که اين اخبار محرمانه بوده و براساس عرف ديپلماتيک، نبايد از سوی ايران فاش می شد.


به رغم اينکه ممنوعيت ورود تيمی از بازرسان از سوی ايران به آژانس اعلام شده، آقای لاريجانی، روز شنبه نه تنها گفت که ممنوعيتی در اين باره وجود ندارد، بلکه تاکيد کرد: «ما برای هرگونه همکاری با آژانس آماده ايم



آقای لاريجانی در عين حال گفت که ايران از روز نخست به تمامی پيمان های بين المللی در اين باره پايبند بوده و «مصمم» است که «حتما» به «کشوری هسته ای» بدل شود.


XS
SM
MD
LG