لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۲:۴۹ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶

درباره نامی پتگر؛ مرگ کنار تابلو


نامی پتگر، نقاش ایرانی که در حال کشيدن آخرين تابلوی خود در گذشت. (عکس از ایسنا)

نامی پتگر، نقاش ایرانی که در حال کشيدن آخرين تابلوی خود در گذشت. (عکس از ایسنا)

نامی پتگر، نقاشی که سال ها عاشقانه در ايران نقاشی کشيد و تدريس کرد، در حال کشيدن آخرين تابلوی خود روز پنجشنبه ۱۰ مرداد ماه در اثر ايست قلبی در کارگاهش از دنيا رفت. او هنگام مرگ ‪ ۶۲‬ سال داشت.

پدر او علی اصغر پتگر از نقاشان سبک رئاليست بود. و وی نيز تحت تاثير تعليم پدر و عموي خود، جعفر پتگر، اين سبک نقاشی را انتخاب و دنبال کرد.

نامی پتگر در سال‪۱۳۲۴‬در تهران متولد شد. او در سال ‪ ۱۳۴۴‬به تاسيس آموزشگاه مستقل هنر طراحی ونقاشی در تهران اقدام کرد و تا آخر عمر در آموزشگاه خود به آموزش هنرجويان پرداخت.

راديوفردا درباره او با استاد محمد ابراهيم جعفری، نقاش و استاد دانشگاه در تهران، گفت وگو کرده است.


رادیو فردا: نامی پتگر از چه سالی فعالیت در دانگاه تهران را آغاز کرد؟


محمد ابراهيم جعفری: نامی پتگر، بعد از انقلاب در دانشگاه تهران درس های مانند تاريخ هنر و ارتباط نقاشی با هنرهای ديگر را تدريس می کرد و بنابر گفته دانشجويانش در اين کار موفق بود.

او در کار خود، نگاه بسيارشخصی داشت و هميشه لايه های طبيعت و نگاهش را به طبيعت حفظ می کرد، ولی نقاشی را تقليد از طبيعت نمی دانست و سعی می کرد احساس، ذهنيت و درک خود از موسيقی و فضا را با هم ادغام کند.

پتگر بسيار زودتر از حد معمول از شهر فاصله گرفت و در طبيعت زندگی می کرد. ما کمتر او را می ديديم، ولی وقتی او را می ديديم، پربار بود. آثارش هميشه در حال تحول بود و تنوع خوبی در آنها به چشم می خورد.

آثار او را چگونه می توان رده بندی کرد؟ در رده کارهای رئاليسم يا هايپررئاليسم و يا ساير سبک ها؟

او طبيعت را فراموش نمی کرد، ولی از لايه های ظاهری طبيعت می گذشت و در نهايت به يک بيان خاص از حس موسيقی يا حس يک فضای رمانتيک می رسيد که از واقعيت فاصله می گرفت و فراواقعی بود.

البته نمی توانم بگويم آثار او سورئاليسم بود ولی به طرف يک شعر مخصوص، يک ذهنيت و فلسفه خاص حرکت می کرد زيرا گاهی نقبی به گذشته می زد و آن را معاصر می کرد.

آقای جعفری! نگاه آقای پتگر در آثارش، نسبت به آبستره يا کارهای انتزاعی چگونه بود؟


در بخش هايی از کار نامی پتگر، انسان درک کامل آبستره را حس می کرد ولی مجموعه کارش دنيای تازه ای را نشان می داد. لايه های که از جهان ظاهری گذشته و به يک جهان تازه رسيده بود.


با اين که سبک آثار آقای نامی پتگر می بايست علاقمندان متعددی را به خود جلب کرده باشد، چرا گرايش او بيشتر به سمت تدريس بود؟


پتگر اين مسئله را خيلی خوب و به موقع تشخيص می داد. ما هميشه کارهای او را در بينال ها و يا نمايشگاه های گروهی می ديديم و در جريان آخرين کارهايش قرار می گرفتيم. در يک دوره نيز مروری بر آثارش گذاشت که می توانستيد توانايی او را در اغلب جنبه های نقاشی تشخيص دهيد که به چه پختگی رسيده است.


XS
SM
MD
LG