لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

۸۰ شبه نظامی در جريان حمله ناتو در افغانستان کشته شدند


گزارش‌ها حاکی است در جریان درگیری و حمله مشترک روزهای اخیر نیروهای ناتو و نیروهای نظامی افغانستان در ولایت پکتیکا در جنوب شرقی افغانستان، ۸۰ تن از شبه نظامیان کشته شده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مخلص افغان، والی ولایت پکتیکا روز یکشنبه گفت: «در هفته گذشته این درگیری‌ها با شبه نظامیان انجام شد و چند روز طول کشید که با عقب نشاندن شبه نظامیان همراه بود.»

نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو در افغانستان می‌گویند می‌توانند آمار ۵۰ کشته را تایید کنند و هنوز بررسی‌ها برای شناسایی و تایید آمار تلفات، ادامه دارد.

این عملیات که از روز چهارشنبه آغاز شده تا پایان روز پنجشنبه ادامه داشت، با افراد معروف به گروه «شبکه حقانی» بوده است. این گروه از گروه‌های نزدیک به طالبان است که مرکز اصلی آنها در پاکستان است.

سخنگوی ناتو در افغانستان هم اعلام کرد نیروهای نظامی ویژه افغانستان در گروه‌های چند دسته‌ای با شبه نظامیانی که به سلاح‌های خودکار مسلح بودند درگیر شدند و توانستند آنها را عقب بنشانند.

همچنین گزارش شده که انبار مهمات و غارهای مخفیگاه این گروه به دست نیروهای ناتو افتاده است.

در ولایت هلمند هم روز یکشنبه نیروهای ائتلاف ناتو و نیروهای نظامی افغانستان با شبه نظامیان درگیر شدند که در نتیجه آن، پنج تن از شبه نظامیان که سه تن از فرماندهان طالبان هم در آنها دیده شد، کشته شدند.

داوود احمدی، استاندار ولایت هلمند با تایید این خبر گفته که سه تن از شبه نظامیان و اعضای طالبان هم در جریان این حمله دستگیر شدند.

خبر این درگیری‌ها در حالی انجام شد که نیروهای ناتو در حال تحویل دادن برخی مناطق کابل و ولایت پنجشیر به نیروهای نظامی افغانستان هستند. این دو، پنجمین و ششمین نواحی هستند که مسئولیت امنیتی و نظامی آن به دولت افغانستان واگذار می‌شود.
XS
SM
MD
LG