لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

نگاه تازه: تابوی صحبت در باره مسائل جنسی


بعد از دريافت پيغام های زيادی از شنوندگان برنامه «نگاه تازه»، اين بار دراين برنامه به سراغ موضوعی رفتيم که حرف زدن از آن در ايران، همچنان يک «تابوی اجتماعی» باقی مانده است و به آن به صورت مسئله ای نگاه می شود که نبايد در بحث های عمومی مطرح شود.

از حرف زدن راجع به مسايل جنسی شروع کرديم. از اينکه چرا در جامعه ايران هنوز به صورت سنتی به اين موضوع پرداخته می شود. به آثار و نتايج حرف نزدن درباره مسايل جنسی پرداختيم، اگر چه اين مسئله پشت ديوار های خانه ها مثل خيلی مسائيل ديگر جريان دارد.

در برنامه اين هفته «نگاه تازه»، هم نظر جوانان اروپايی را در اين باره پرسيديم و هم جوانان ايرانی را.


شايد شنيدن اين پاسخ ها و مقايسه ميان حرف هايی که اين دو گروه برای گفتن داشتند برايتان جالب باشد.


به هرحال اگر خواستيد و توانستيد نظرتان را در اين باره با ما در ميان بگذاريد. در اينجا به بازگو کردن يکی از پاسخ ها اکتفا می کنيم.

سحر از تهران در پاسخ به اين سوال که «آيا حرف زدن درباره مسايل جنسی همچنان يک تابوی اجتماعی است يا خير؟» گفت: «اگرچه اين تابو همچنان وجود دارد ولی در دو سه سال اخير و در بين نسل جديد جوانان وضعيت بهتر شده است.»


وقتی از سحر پرسيديم که آيا در خانواده او اين مسئله مطرح می شود يا نه، گفت: «نه تنها در خانواده مطرح نمی شود بلکه در سطح دوستان هم کمتر به بحث رابطه جنسی پرداخته می شود.»

همزمان در گفت و گو با جوانان ايرانی متوجه می شويم که آنها بيشترين آگاهی را درباره مسايل جنسی از صحبت با همسالان خود به دست می آورند و اندکی نيز از طريق آموزش در دانشگاه کتاب و مقالات مرتبط با اين موضوع.

جوانانی که ما با آنان گفت و گو کرديم، اعتقاد دارند که تاثيرات روانی اين تابو در جامعه کم نيست.


پس به سراغ دکتر روح انگيز شاهين، روان درمانگر در لندن، رفتيم و نظر او را درباره اينگونه پيامدها پرسيديم.

خانم دکتر شاهين پاسخ داد: «خيلی از جوان هايی که از ايران به اروپا می آيند، مسایل جنسی برايشان مرموز و پيچيده است و اين نتيجه مطرح نشدن اينگونه مسايل در خانواده است و اينکه در اين باره والدين با فرزندانشان حرفی نمی زنند.»


وی اعتقاد دارد که رابطه جنسی يک سفر است و مقصد نيست و هر دو طرف رابطه بايد به يکديگر در اين مسير کمک کنند.

همچنين در اين برنامه گفت و گويی داشتيم با مرتضی زارع، يکی از مسولين وب سايت «تقويت»؛ ارائه دهنده محصولاتی که تسهيلگر رابطه جنسی در ايران است.

آقای زارع درباره محصولات خود به برنامه «نگاه تازه» گفت:«اين محصولات تاييد شرعی دارد و برای فروش اين محصولات که البته به صورت اينترنتی فروخته می شود، استفتاء هم شده است و اکثر اين محصولات تاييد بهداشتی و پزشکی هم دارند.»

اما از آنجا که بسياری بر اين باورند که بحث رابطه جنسی و تابوی حرف زدن درباره آن ريشه های دينی و مذهبی دارد، ميهمان ديگر اين برنامه «نگاه تازه»، حجت الاسلام عباس مهاجرانی (روحانی مقيم لندن) بود.

او ريشه اين مشکل را در «افراط گرايی افرادی می داند که نه معنای حيا و نه معنای عفت را درک نکرده اند.»


آقای مهاجرانی همچنين معتقد است که «در صدر اسلام صحبت درباره مسايل جنسی تابو نبوده و پيامبر اسلام نيز آزادانه در اين باره با پيروان خود سخن می گفته است.»

برنامه «نگاه تازه» در روزهای پنج شنبه پس از خبرهای ساعت۱۹.۳۰ پخش می شود و چندساعت بعد پس از خبرهای۰۰.۳۰ در مجله نيمه شب تکرار می شود و بازپخش دوم آن را می توانيد در برنامه جديد نيمروزی، بعد از خبرهای ساعت۱۳.۰۰ بشنويد.
ای ميل ما: Javanan@radiofarda.com
شماره تلفن پيامگير برنامه «نگاه تازه»:
۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG