لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

صدور قرار وثيقه برای متهم ايرانی پرونده قاچاق سلاح به نيجريه


عظیم آقاجانی
عظیم آقاجانی
دادگاهی در ابوجا در نيجريه روز جمعه قرار وثيقه‌ای بالغ بر ۲۶۰ هزار دلار برای عظيم آقاجانی، متهم پرونده قاچاق سلاح از ايران به نيجريه، صادر کرد.

وکيل مدافع عظيم آقاجانی که نخواست نامش فاش شود، در گفت وگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس با اعلام این خبر اظهار داشت قاضی دادگاه مقرر کرده دو نفر و هرکدام به مبلغ ۱۳۰ هزار دلار وثيقه بگذارند. دادگاه عظيم آقاجانی قرار است ۳۱ ژانويه، حدود چهارهفته ديگر، برگزار شود.

برپایه این گزارش همچنين سفارت جمهوری اسلامی ايران در نيجريه تعهد و تضمين کرده که آقاجانی در موعد مقرر برای جلسه دادگاه حاضر خواهد شد.

عظيم آقاجانی ماه گذشته و پس از کشف سلاح‌های قاچاقی ارسالی از ايران به نيجريه دستگير شد. محموله سلاحی که گفته شد قرار بوده به گامبيا فرستاده شود.

مقامات رسمی اطلاعات و امنيت نيجريه می‌گويند بر اساس تحقيقات و نتيجه‌گيری آ‌ها، دولت ايران در ارسال محموله تسليحاتی که ضبط و توقيف شد، دست داشته‌است.

پس از کشف و ضبط اين محموله، ماموران اطلاعاتی نيجريه گفتند اين محموله از سوی ايران و با همکاری برخی از گروه‌های سياسی ارسال شده تا در صورتی که اين گروه‌ها در انتخابات عمومی آتی، ناموفق شدند، ناامنی ايجاد کنند. ولی پس از آن اعلام شد که مقصد اين سلاح گامبيا بوده که در پی آن، گامبيا تمامی روابط خود با ايران را قطع کرد.

در بارنامه اين کشتی در زمانی که بندر آبی ايران را ترک کرد، محموله کشتی ابزار راه و ساختمان ذکر شده بود اما در بندر لاگوس در نيجريه، ۱۳ کانتينر بازرسی شد که در آن‌ها راکت‌های ۱۰۷ ميلی متری، تفنگ و مهمات ديده شد.

به گفته مقامات رسمی دولت نيجريه، عظيم آقاجانی پس از ارسال نامه‌ای از سوی سفارت ايران در نيجريه که از درخواست رواديد او حمايت کرده بود، توانسته رواديد بگيرد. کسی که اين نامه را فرستاده، «شيخ علی عباس عثمان» است که با نام مستعار «عباس جگا» معروف است و پيشتر در بخش زبان هوسا راديو تهران کار کرده و در ايران تحصيل کرده‌است.

آقاجانی که گويا بر اساس گزارش‌ها، گويا از جغرافيای نيجريه هم چيزی نمی‌دانسته، در مرحله اول و بر اساس بارنامه، تقاضا کرده بوده محموله کشتی به «ابوجا»، پايتخت نيجريه منتقل شود در حالی که اين شهر، در کنار دريا نيست. وقتی به «آقاجانی» گفته می‌شود که ابوجا صدها کيلومتر از دريا فاصله دارد و بندر نيست، درخواست کرد که محمموله به بندر لاگوس ارسال شود.

يک شرکت حمل و نقل فرانسوی می‌گويد کانتينرها را از بندرعباس بار کرده و قبل از رسيدن به لاگوس، در بمبئی (مومبای) در هند توقف داشته و روی اين کانتينرها، پيام «بسته حاوی پشم شيشه و ورقه‌های سنگ» نصب شده بود.

کانتينرها از ماه ژوئيه تا روز ۲۶ اکتبر در لاگوس تخليه شده و ماموران امنيتی طبق سرنخی که داشتند آنها را بررسی کرده و تسليحات را کشف کردند. روی بسته‌های تسليحاتی با زبان انگليسی نوشته شده و راکت‌هايی که توانايی هشت ونيم کيلومتر برد و شعاع ۱۲ متر تخريب دارد، پيدا شده‌است.
XS
SM
MD
LG