لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

نیجریه جایگاه دومین صادر کننده نفت اوپک را از ایران گرفت


سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» در گزارش سالانه خود اعلام کرد که نيجريه با افزايش توليد روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و با پشت سر گذاشتن ايران، بعد از عربستان سعودی جايگاه دومین صادر کننده بزرگ نفت در اوپک را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار اعلام شده از سوی اوپک، صادرات نفت خام ايران با روند کاهشی در سه سال گذشته میلادی، به ترتيب ۲ ميليون و ۴۳۸ هزار، ۲ ميليون و ۲۳۲ هزار و ۲ ميليون و ۲۴۶ هزار بشکه در روز بوده است.

ايران در سال گذشته میلادی، سال ۲۰۱۰، به طور متوسط روزانه ۱ ميليون و ۳۶۷ هزار بشکه نفت به بازارهای آسيايی، ۷۶۴ هزار بشکه به اروپا و ۱۱۷ هزار بشکه نفت خام با بازارهای آفريقايی صادر کرده است.

البته، در کنار آمار کاهش توليد و صادرات نفت ايران، وضعيت مثبتی نيز از صنعت نفت ايران در گزارش اوپک به چشم می خورد. برای نمونه ايران در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال قبل آن، صادرات محصولات پالایش شده نفتی را ۲۳ درصد افزايش داده است.

ظرفيت پالايشگاهی ايران نيز با رشد چشمگير ۱۸ درصدی بيشترين رشد را در ميان ۱۲ عضو اوپک داشته است. ظرفيت پالايشگاهی ايران با تکميل نسبی پالايشگاه های تهران، آبادان، اراک، اصفهان، شيراز و لاوان به يک ميليون و ۷۴۱ هزار بشکه در روز رسيده است.

طبق آمار اوپک، ايران در سال ۲۰۱۰ به طور ميانگين روزانه ۳۴۶ هزار بشکه بنزين توليد کرده است.

کاهش چاه های فعال تولید نفت در ایران

در گزارش اوپک و در کنار آمار مثبت از وضعيت بخشی از صنعت نفت ايران، گزارش شده که چاه های فعال و توليد کننده نفت ايران با ۱۰ حلقه کاهش نسبت به سال ۲۰۰۹ به دو هزار و ۶۴ حلقه رسيده است.

این گزارش می گوید بسياری از چاه های نفتی ايران در نيمه دوم عمر خود قرار دارند و تزريق نشدن گاز کافی (روزانه حدود ۶۰ ميليون به جای ۱۵۰ ميليون متر مکعب) به چاه های نفتی، فقدان سرمايه گذاری، حفر چاه های جديد و توليد با تکنولوژی پيشرفته، باعث شده که استخراج نفت ايران سال به سال کاهش يابد.

کاهش توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۰ درحالی است که طبق گفته های هفته گذشته «هرمز قلاوند»، مدير عامل شرکت مناطق نفت خيز جنوب، سير کاهش توليد نفت در اکثر مخازن هيدروکربوری مناطق نفت خيز جنوب شتاب گرفته است.

دولت احمدی نژاد بر اساس برنامه توسعه پنج ساله چهارم (تا سال ۲۰۱۰) قرار بود توليدات نفت ايران را به ۵ ميليون بشکه در روز برساند، امری که به گفته بسياری از کارشناسان به خاطر نبود همکاری شرکت های بزرگ و شاخص نفتی جهان با ايران به خاطر تحريمات بين المللی و فقدان سرمايه گذاری کافی نه تنها محقق نشده، که سير نزولی هم داشته است.

افزايش ذخاير نفت و گاز ايران

به گزارش اوپک، ذخاير ثابت شده نفت ايران با افزايش بيش از ۱۰ درصد از ۱۳۷ ميليارد به بالای ۱۵۱ ميليارد بشکه رسيده و همچنين ذخاير ثابت شده گاز ايران با افزايش تقريبا ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته به رقم ۳۳ تريليون متر مکعب رسيده است.

ايران هنوز هم پس از روسيه دومين دارنده بزرگ ذخاير گازی جهان است.

توليد گاز ايران در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ با افزايش ۶ درصدی به ۱۸۷ ميليارد و ۳۵۷ ميليون متر مکعب رسيده است.
XS
SM
MD
LG