لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

«دستگيری ۹ ايرانی متهم به قاچاق مواد مخدر در مالزی»


گزارش ها حاکی است روز پنجشنبه ۹ ايرانی از جمله چهار زن، به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شده‌اند و محموله‌ای ۷۰ کيلوگرمی از متامفتامين یا «شیشه» هم از آنها به دست آمده و توقيف شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «نور رشيد ابراهيم» رييس دايره پليس مبارزه با قاچاق مواد مخدر مالزی گفت: «در اين محموله معادل ۲.۳ ميليون دلار ارز خارجی هم بوده و کل محموله در کوالالامپور، ضبط شده است.» وی به مشخصات دقيق محل توقيف کالا و دستگيری و زمان آن، اشاره نکرده است.

وی افزود: «تحقيقات اوليه نشان می‌دهد اين ۹ ايرانی دستگير شده، بخشی از يک شبکه قاچاق هستند که نه فقط مواد مخدر را به مالزی منتقل می‌کند، که انتقال آن به کشورهای ديگر را هم دنبال می‌کند.»

نور رشيد ابراهيم گفت: «ارز خارجی معادل ۲.۳ ميليون دلاری که کشف شده، مربوط به فروش ماه گذشته اين گروه است.» وی افزود: «متهمان ايرانی دستگير شده، از مالزی به عنوان پايگاه عملياتی خود استفاده می‌کردند تا مواد مخدر را از آن جا به ژاپن، استراليا، نيوزيلند و اندونزی ارسال کنند.»

آقای ابراهيم گفت: «از ۹ ايرانی دستگير شده، چهار تن زن هستند.» وی گفته که تحقيقات پليس از اين افراد ادامه دارد تا بتوانند اطلاعاتی به دست آورند که اين شبکه را دستگير و متلاشی کنند.

سفير جمهوری اسلامی در کوالالامپور گفته که «گروه‌ها و شبکه‌های خلافکار از ايرانی‌ها سوءاستفاده می‌کنند و آنها را برای اين کارها به خدمت می‌گيرند.»

در ماه فوريه، دو ماه پيش هم محموله‌ای ۶.۲ کيلوگرمی متامفتامين در مالزی توقيف شد و شخص ايرانی متهم به قاچاق پس از اين که بسته‌ای از ۱۳۷ کپسول متامفتامين در شکمش باز شد، در بيمارستان جان داد.

متامفتامين به «شيشه»، «مث» و يا «کريستال مث» هم معروف است و ماده‌ای مخدر شيميايی برای محرک مغزی است.

در ماه‌های اخير شمار دستگيری قاچاقچيان ايرانی در مالزی بيشتر گزارش شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال گذشته ميلادی، سال ۲۰۱۰ حدود ۱۳۸ ايرانی متهم به قاچاق مواد مخدر در مالزی دستگير شدند. يک سال پيشتر و در سال ۲۰۰۹، اين آمار حدود ۱۶ تن بود.
XS
SM
MD
LG