لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

کره شمالی با «توقف غنی سازی اورانیوم و شروع مذاکرات» موافقت کرد


نمایی از تاسیسات اتمی یونگ بیون در کره شمالی
نمایی از تاسیسات اتمی یونگ بیون در کره شمالی
به گفته منابع آمريکايی و کره شمالی، پيونگ يانگ روز چهارشنبه اعلام کرد موافقت کرده تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود را به حال تعليق درآورد و برنامه آزمايش موشک های بالستيک و دوربرد خود را هم متوقف کرده و وارد مذاکرات شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آمريکا در بيانيه ای اعلام کرد کره شمالی همچنين پذيرفته که اجازه دهد بازرسان آژانس از راکتور «يونگ بيون» بازديد کرده و صحت انجام و اجرای تعليق فعاليت های اتمی را ثابت و تاييد کنند. در مقابل، آمريکا نزديک به ۲۴۰ هزار تن محموله مواد غذايی، به کره شمالی می دهد.

اين گزارش حاکی است هفته گذشته و طی مذاکرات در چين، آمريکا و کره شمالی به اين توافق دست يافتند. گفته می شود اين اقدام از سوی کره شمالی ممکن است راه گفت وگوهای موسوم به مذاکرات شش جانبه را که از سه سال پيش متوقف شده، در پی داشته باشد.

مذاکرات شش جانبه، با حضور کشورهای کره شمالی، کره جنوبی، چين، ژاپن، آمريکا و روسيه، تلاش داشت خلع سلاح اتمی کره شمالی و ثبات امنيتی در شبه جزيره کره را دنبال کند. پيونگ يانگ پيشتر هم در مقطعی حاضر به توقف فعاليت های اتمی در قبال دريافت سوخت شده بود ولی بعد دوباره فعاليت های اتمی خود را از سرگرفت.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه گفت: ايالات متحده مسائل و نگرانی های زيادی در مورد رفتار و سياست های کره شمالی دارد اما خبر توافق اخير از سوی کره شمالی، قدمی هرچند محدود، ولی مثبت به سوی پيشرفت است.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا هم اقدام کره شمالی را «قدم های اوليه در راه درست و صحيح» خواند و گفت: با اين حال آمريکا به دقت رفتار کره شمالی را زيرنظر دارد و مواظب اقدامات رهبران جديد کره شمالی است.

از زمان مرگ کيم جونگ ايل، رهبر سابق کره شمالی، اين نخستين بار است که تحت حکومت «کيم جونگ اون» رهبر جديد، مذاکرات با پيونگ يانگ شکل می گيرد.

کره شمالی هم همزمان با اعلام رسمی وزارت خارجه آمريکا، بيانيه ای صادر کرده و اخبار ياد شده را تاييد کرد و گفت: «اين اقدام برای بهبود روابط ميان دو کشور (آمريکا و کره شمالی) انجام شده است.»

کره شمالی از زمان قحطی در دهه ۱۹۹۰ به بعد دچار مشکلات زياد برای تامين مواد غذايی بوده و برای رفع نيازهای خود، به کمک های خارجی محتاج است.
XS
SM
MD
LG