لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

البرادعی به کره شمالی رفت


محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به کره شمالی رفت.
محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به کره شمالی رفت.

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه راهی پیونگ یانگ شد تا پس از چهار سال کره شمالی را متقاعد کند که به همکاری های خود با آژانس ادامه دهد.


محمد البرادعی، سفری دوروزه به پایتخت کره شمالی دارد تا ناظر اجرای توافق هایی باشد که با کره شمالی در مذاکرات شش جانبه شده، و قرارشده این کشور، برنامه اتمی نظامی خود را متوقف کند.


به گزارش خبرگزاری شینهوا، محمد البرادعی پس از ورود به پیونگ یانگ گفت:«امیدوارم بتوانیم توافق هایی که در جریان مذاکرات شش جانبه به دست آمده را عملی کنیم تا به نتیجه ای مثبت برسیم.»


کره شمالی از دسامبر ۲۰۰۲ ، آذر ۱۳۸۱ ، بازرسان آژانس را به کشور راه نداده و روابط خود را با آژانس قطع کرده و از معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، ان پی تی، هم خارج شده است.


مقامات مذاکره کننده کره شمالی، در ۱۳ فوریه، ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ ، در مذاکرات شش جانبه با کشورهای چین، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا، به توافق رسیدند که در ازای دریافت ۵۰ هزار تن نفت خام، ظرف مدت ۶۰ روز، اصلی ترین مرکز فعالیت های هسته ای خود را تعطیل کنند.


در مذاکرات شش جانبه که توافق آن ماه گذشته نهایی شد، کره شمالی در ازای تعطیلی مراکز هسته ای نظامی خود، یک میلیون تن نفت خام دریافت می کند.

آقای البرادعی ابراز امیدواری کرد تمامی موارد مذاکره شده و توافق های به دست آمده عملی شده و به سمت همکاری های بیشتر، برود.


در مذاکرات شش جانبه که توافق آن ماه گذشته نهایی شد، کره شمالی در ازای تعطیلی مراکز هسته ای نظامی خود، یک میلیون تن نفت خام دریافت می کند.


دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه هشدار داد که نباید از کره شمالی انتظار نتیجه فوری و سریع داشت چرا که روابط زیادی قطع شده که برای ایجاد دوباره آنها به زمان نیاز است.


محمد البرادعی گفت:«روندی که الان در مذاکرات کره شمالی طی می شود بسیار پیچیده است و اعتماد های از دست رفته زیادی است که باید دوباره بازسازی شود.»


دبیرکل آژانس و برنده جایزه صلح نوبل اضافه کرد:«موارد زیادی مانده که باید به آنها پرداخت. همکاری های اقتصادی، امنیتی و موارد سیاسی هنوز سرجای خود است که باید به تدریج آنها را حل کرد.»


آقای البرادعی ابراز امیدواری کرده که کره شمالی بار دیگر به معاهده پادمانی آژانس برگردد که از سال ۱۹۹۴ ، ۱۳۷۲ ، از آن خارج شده است.


دیدار آقای البرادعی در حالی صورت می گیرد که هفته آینده و از روز دوشنبه، مذاکرات شش جانبه برای خلع سلاح کره شمالی ادامه پیدا می کند.


تام کیسی، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد که ممکن است پس از بازگشت محمد البرادعی از پیونگ یانگ، کریستوفر هیل، مذاکره کننده آمریکا در پرونده هسته ای کره شمالی، با وی در چین دیدار و مذاکره کند.


XS
SM
MD
LG