لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

«کره شمالی خواستار سرعت در روند خلع سلاح هسته ای است»


نشست نمانیدگان کشورهای درگیر در بحران هسته ای کره شمالی
نشست نمانیدگان کشورهای درگیر در بحران هسته ای کره شمالی

جانگ سونگ مين، يکی از نمایندگان پارلمان کره جنوبی و دستيار ریيس جمهور سابق اين کشور روز يکشنبه گفت: کره شمالی پيشنهاد کرده در قبال دريافت امتيازاتی از دولت آمريکا، روند خلع سلاح هسته ای خود را سرعت دهد.


طبق توافقنامه گفت و گوهای شش جانبه پيمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی که در ۱۳ فوريه ، ۲۴ بهمن، با شرکت آمريکا، روسيه، چين، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی در پکن تصويب شد، کره شمالی تا کمتر از يک ماه ديگر، فرصت دارد تا در ازای دريافت ۵۰ هزار تن سوخت، بخش عمده فعاليت های هسته ای خود را متوقف کرده و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دهد از تاسيسات هسته ای اين کشور بازرسی کنند.


اگر کره شمالی به تعهدات خود عمل کند، ساير کشورها ۹۵۰ هزار تن ديگر سوخت در اختيار اين کشور قرار می دهند و اگر تمامی فعاليت های هسته ای خود را به حالت تعليق درآورد، آمریکا روند عادی سازی روابط ديپلماتيک خود با اين کشور را آغاز می کند.


جانگ سو مین، پيشنهاد کرد تا روند عادی سازی روابط هر چه سريع تر انجام شود وبه نقل از کيم کی يه گوان، نماينده ارشد کره شمالی در گفت و گوهای شش جانبه گفت:«اگر کره شمالی برنامه ها، سلاح ها و نيروگاه های هسته ای خود را از بين ببرد دولت آمريکا در قبال آن برای اين کشور چه خواهد کرد؟»


کيم کی يه گوان، نماينده ارشد کره شمالی در گفت و گوهای شش جانبه :اگر کره شمالی برنامه ها، سلاح ها و نيروگاه های هسته ای خود را از بين ببرد دولت آمريکا در قبال آن برای اين کشور چه خواهد کرد؟


اين مقام ارشد کره جنوبی در ادامه افزود:«نماينده آمريکا در جريان نشست ماه گذشته در نيويورک به اين سوال نماينده کره شمالی پاسخی نداد اما قرار است دوشنبه آینده که نشست رسمی نمايندگان شش کشور درگير در پکن آغاز می شود با نماينده کره شمالی گفت و گو کند.»


به گفته آقای جانگ، رهبر کره شمالی به کيم کی يه گوان، نماينده هسته ای اين کشور، اختيار کامل داده تا در جريان اين گفت و گوها، هر تصميمی را که به صلاح کره شمالی تشخيص می دهد اتخاذ کند.


آقای جانگ به نقل از يک منبع ديپلماتيک آگاه گفت:«کره شمالی حتی مقدمات سفر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، به پيونگ يانگ را فراهم کرده است.»


اگر سفر وزير امور خارجه آمريکا به پيونگ يانگ انجام شود، کاندوليزا رايس بلندپايه ترين مقام دولت آمريکا خواهد بود که از سال ۲۰۰۰ ميلادی تا امروز به کره شمالی رفته است.


مادلين آلبرايت، وزير امور خارجه سابق آمريکا در زمان رياست جمهوری بيل کلينتون، عالی ترین مقام آمریکا بود که در سال ۲۰۰۰ ميلادی به کره شمالی رفت.


XS
SM
MD
LG