لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

احتمال کمک یک دانشمند روس به برنامه اتمی ایران


ایران تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر واقع در جنوب ایران را به روسیه سپرده است. (عکس از AFP)
ایران تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر واقع در جنوب ایران را به روسیه سپرده است. (عکس از AFP)

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در شماره روز جمعه خود نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی درحال بررسی موضوع همکاری یک دانشمند اتمی روسیه با ایران است. این دانشمند روس متهم به کمک رسانی به ایران در انجام آزمایش های مربوط به تولید جنگ افزار اتمی است.


نیویورک تایمز افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است این دانشمند اتمی روسیه به طور مستقل، اقدام به کمک رسانی به طرح های اتمی ایران کرده و ازجانب دولت روسیه ماموریت نداشته است.


به نوشته این روزنامه، بازرسان آژانس مظنون شده اند که این دانشمند روس در آزمایش های اتمی ایران، نقش مشاور را داشته و در طرح هایی برای تولید بمب اتمی مشارکت کرده است.


بشنوید:
Real - Media

مقامات آژانس به نیویورک تایمز گفتند: «سندی در اختیار دارند که می تواند این اتهام را ثابت کند.»


نام این دانشمند روس در گزارش نیویورک تایمز ذکرنشده است.


نیویورک تایمز نوشت: «این نخستین بار است که آژانس تردیدهایی دارد که ممکن است دانشمندی غیر ایرانی درطرح های اتمی ایران برای تولید جنگ افزار اتمی مشارکت کرده باشد.»


«این نخستین بار است که آژانس تردیدهایی دارد که ممکن است دانشمندی غیر ایرانی درطرح های اتمی ایران برای تولید جنگ افزار اتمی مشارکت کرده باشد.»
روزنامه نیویورک تایمز

برای سال ها این احتمال مطرح بود، که دکتر عبدالقدیرخان، پدر بمب اتمی پاکستان، در انتقال دانش و تکنولوژی تولید جنگ افزار اتمی به ایران مشارکت کرده است. اما ایران همواره این موضوع را تکذیب کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به طور رسمی این اتهام را مطرح نکرد.


نیویورک تایمز به نقل ازمنابع آمریکایی و اروپایی نوشت: سند جدیدی که در مورد همکاری دانشمند روسی با ایرانی ها به دست آمده، به زبان فارسی است و به اسنادی اضافه شده، که ظن پیشروی ایران را به سوی تولید جنگ افزار هسته ای تقویت می کند.


ایران همواره تاکید کرده است که فعالیت های اتمی اش مسالمت آمیز است و با هدف تولید برق انجام می گیرد.


گری سیمور، یک مقام پیشین شورای امنیت ملی آمریکا، به نیویورک تایمز گفت: «ایران در استخدام دانشمندان روسی فعال بود و به دانشمندان روسی که ایران را در گسترش برنامه هسته ای اش یاری می دادند، حقوق پرداخت می کرد.»


XS
SM
MD
LG