لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

اختصاص کمک ویژه از سوی اوباما برای تقویت دموکراسی در خاورمیانه


باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده، تا ساعاتی دیگر سياست‌های جديد خود در خاورمیانه را با توجه به خیزشهای مردمی در کشورهای منطقه، اعلام خواهد کرد و طرح کمک اقتصادی چند میلیارد دلاری آمریکا به کشورهای تونس و مصر از جمله محورهای این سخنان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این طرح چندمیلیارد دلاری اقتصادی همچون برنامه‌ای که پس از سقوط کمونیسم برای اروپای شرقی طراحی شده بود، کمک به برقراری دموکراسی و حاکمیت قانون در کنار همکاری تجاری بهتر و بیشتر را مورد تمرکز قرار داده است.

به گفته منابع رسمی، طرح جدید ایالات متحده که در مرحله نخست کشورهای تونس و مصر را شامل می‌شود، همچنین مشوقی برای دیگر کشورهایی عربی که تحت تأثیر «بهار عرب» قرار دارند خواهد بود تا پذیرش قدرت مردم، به سوی دموکراسی چرخش کنند.

بخش از این بسته اقتصادی، بخشش بدهی یک میلیارد دلاری مصر به ایالات متحده است تا این مبلغ برای نوسازی اقتصادی و پدید آوردن فرصت‌های شغلی در این کشور به مصرف برسد.

آمریکا امیدوار است که با فراهم آمدن این امکانات، زمینه رشد و شکوفایی دموکراسی و ثبات منطقه‌ای مهیا شود.

علاوه بر اینها رئیس‌جمهور آمریکا از اقدامات دیگری هم در زمینه پرداخت وام و ارائه حمایت‌های بازرگانی و بین‌المللی به دو کشور مصر و تونس سخن خواهد گفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طرح جدید دولت اوباما همچنین به بانک‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌دهد که همانند حضورشان در اروپای شرقی پس از فروپاشی شوروی، حضور فعالانه در کشورهای تحت تأثیر «بهار عرب» داشته باشند و به بهبود اوضاع اقتصادی منطقه کمک کنند.

باراک اوباما همچنین در نطق روز پنجشنبه خود صریحاً از وضع تحریم‌های جدید علیه بشار اسد، و رژیم سوریه، دفاع خواهد کرد.

آمریکا هر چند در زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها در تونس به صورت جدی مداخله نکرد، ولی در مورد مصر حضور بسیار فعال در حمایت از اعتراض‌های مردمی داشت و در لیبی هم هرچند کمی دیر، ولی به طور جدی در کنار معترضان قرار گرفت.

با این حال، به نوشته خبرگزاری فرانسه، ایالات هنوز در مورد تظاهرات و اعتراض‌های مردمی در سوریه و بحرین کند، آهسته و حتی «بیش از حد محافظه‌کارانه» عمل کرده است.

در مورد سوریه رئيس جمهور آمريکا، روز چهارشنبه طی فرمانی بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه و شش مقام بلندپايه اين کشور را به دليل سرکوب معترضان مشمول تحریم کرد و گفته است، بشار اسد اصلاحات برای گذار به دموکراسی را آغاز کند، يا کنار برود.

بر اساس این فرمان همچنین چندین مقام سوری، از جمله فاروق الشرع معاون رئيس‌جمهور، عادل سفر نخست‌وزير، محمد ابراهيم الشعار وزير کشور، علی حبيب محمود وزير دفاع، عبدالفتاح قدسيه رئيس سازمان اطلاعات ارتش، و محمد ديب زيتون مدير اداره امنيت سياسی، مورد تحريم قرار گرفته‌اند.

کاخ سفيد واشينگتن هفته گذشته اعلام کرده بود که سخنرانی آقای اوباما، حاوی تمامی نکات مهم و مشخص در مورد سياست آمريکا در قبال اعتراض‌های مردمی در تونس و مصر و ادامه تلاش مردم خاورميانه و شمال آفريقا و جهان اسلام برای اصلاح امور سياسی و اقتصادی خواهد بود.

گزارش سی ان ان می‌گويد که «پس از شکار اسامه بن لادن و با توجه به موج اعتراض های مردمی در کشورهای عربی و اسلامی، فرصت مناسبی برای آمريکا فراهم شده که بتواند عليه افراط‌گرايی اسلامی سياست‌های مناسبی به اجرا بگذارد.»

تلاش در برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان هم قرار است بخش دیگری از نطق باراک اوباما باشد و او در این زمینه خطرات بی‌شماری را که طرفین این مخاصمه با ادامه درگیری متحمل خواهند شد، به آنها گوشزد خواهد کرد.

منابع دولتی می‌گويند که سخنرانی آقای اوباما، همچنین بر تلاش مردم برای تعيين آينده خود و حق حاکیمت آنها متمرکز خواهد بود و آمريکا با احترام و حمايتی که از حقوق بشر دارد، به آزادی تشکيلات و حقوق اساسی مردم احترام گذاشته و مدافع آن خواهد بود.

سخنرانی روز پنجشنبه باراک اوباما، به صورت زنده به زبان‌های فارسی، عربی و عبری، ترجمه و از ساعت ۲۰:۱۰ از طریق رادیو فردا پخش خواهد شد.
XS
SM
MD
LG