لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

«چرخش تندروانه» باراک اوباما در قبال ايران


باراک اوباما در سخنرانی روز يکشنبه خود سخنان تندی در مورد ايران ايراد کرد که با تشويق فراوان حاضران روبرو شد.
باراک اوباما در سخنرانی روز يکشنبه خود سخنان تندی در مورد ايران ايراد کرد که با تشويق فراوان حاضران روبرو شد.
موضع گيری های تندروانه باراک اوباما در قبال ايران در روزهای قبل از سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به واشنگتن به شکل فاحشی افزايش يافت.

اما سئوال اصلی اين است که آيا پس از سه سال تلاش رييس جمهوری آمريکا برای وادار کردن رهبران جمهوری اسلامی به مذاکره، اسرائيل و به خصوص حکومت ايران موضع گيری های تند باراک اوباما را باور خواهند کرد و يا نه؟

باراک اوباما در سخنرانی خود در جلسه افتتاحيه آيپک- شورای روابط عمومی آمريکا و اسرائيل- در روز يکشنبه سخنان تندی در مورد ايران ايراد کرد که با تشويق فراوان حاضران روبرو شد.

رييس جمهوری آمريکا گفت که انزوای ديپلماتيک ايران و تشديد تحريم ها از جمله تحريم بانک مرکزی و صادرات نفت که موقعيت ريال ايران را به شدت متزلزل کرده اند دستاوردهای اقدامات دولت آمريکا هستند.

باراک اوباما هفته گذشته در مصاحبه ای با «جفری گلدبرگ» يکی از سردبيران نشریه «آتلانتيک» گفت که ايران دارای قدرت هسته ای غيرقابل تحمل است وبا اشاره به گزینه نظامی در سياست اعمال فشار به ايران افزود: «به نظر من دولت اسرائيل به خوبی می داند که به عنوان رييس جمهوری آمريکا من بلوف نمی زنم.»

اين اظهار نظرهای تند باراک اوباما مسلما با سفر بنيامين نتانياهو به آمريکا و مذاکره بر سر احتمال واکنش نظامی اسرائيل در قبال برنامه های هسته ای ايران بی ارتباط نبوده اند. مديرکل سابق دفتر نخست وزيری اسرائيل قبل از سفر آقای نتانياهو به واشنگتن گفت: «اين آخرين باری است که دو رهبر قبل از اتخاذ تصميم نهايی می توانند به شکل رو در رو با يکديگر گفت و گو کنند.»

تهديدهای اسرائيل برای به کارگیری ابزار نظامی عليه ايران بر اساس اين محاسبات انجام می شود که حکومت ايران به زودی با رسيدن به مرحله توليد سلاح های هسته ای وارد حالتی می شود که به اصطلاح، آن را «محدوده مصون» می نامند. موقعيتی که پس از آن ايران در برابر هرگونه حمله نظامی از سوی اسرائيل ديگر آسيب پذير نخواهد بود. علاوه بر اين برخی از سياستمداران اسرائيلی نگران هستند که در صورت شکست فشارهای ديپلماتيک و تحريم های اقتصادی دولت باراک اوباما حاضر نباشد از اقدام نظامی عليه ايران استفاده کند.

با وجود اعمال تحريم های شديد از سوی دولت آمريکا عليه ايران بايد به خاطر داشت که بخش اعظم اين مقررات از سوی مجالس قانونگذاری آن کشور مطرح شده و دولت اوباما به اجبار حاضر به پذيرش آن شد. در مورد اقدام نظامی عليه ايران نيز اين طور به نظر می رسد که محور اصلی تلاش مقامات نظامی آمريکا نه جلوگيری از دستيابی ايران به بمب هسته ای بلکه منصرف کردن اسرائيل از اقدام نظامی عليه ايران بوده است.

اگر سخنان تند باراک اوباما در مورد ايران با هدف کاستن از نگرانی ها و ترديدهای اسرائيل در مورد سياست آمريکا در قبال ايران صورت گرفته بايد از آن استقبال کرد. ولی در همين سخنرانی ها و مصاحبه ها آقای اوباما با لحنی بسيار قاطع تر و صريح تر اسرائيل را از اقدام عليه ايران باز می دارد.

به عنوان مثال باراک اوباما در بخش ديگری از مصاحبه هفته پيش خود با «جفری گلدبرگ» گفت: «آيا ما می خواهيم شرايطی را فراهم کنيم که ايران از آن استفاده کرده و خود را قربانی حملات ديگران نشان داده و از موضوع اصلی که تلاش آنها برای دستيابی به سلاح هسته ای است فرار کند؟» در اين جمله منظور از فراهم کردن شرايط «حمله احتمالی اسراييل» است.

اگر منظور رييس جمهوری آمريکا اين است که حمله نظامی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران ناکارآمدتر و احتمالا پيامدهای غيرقابل پيش بينی تری از حمله نظامی آمريکا خواهد داشت نظر او کاملا درست است و بعيد است که رهبران اسرائيل نيز با اين نظر مخالف باشند. شکی نيست که ارتش اسرائيل قدرت و امکانات ارتش آمريکا را ندارد.

سئوال رهبران اسرائيل اين است که آيا پرزيدنت اوباما به سخنان خود عمل خواهد کرد يا نه؟ باراک اوباما در دوران رياست جمهوری خود با مشکل بزرگ عدم اعتماد از سوی اسرائيل روبرو بوده است و بعيد است که بتواند با چند سخنرانی و در مدتی کوتاه اين مشکل را حل کند. به خصوص که رهبران اسرائيل به خوبی می دانند که کارزارانتخابات رياست جمهوری آمريکا در راه است و آقای اوباما برای کسب مجدد مقام رياست جمهوری نياز دارد که چهره ای طرفدار اسرائيل از خود نشان دهد.
XS
SM
MD
LG