لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

طرح عجيب ۶۵ ساله ها؛ آلکس فرگوسن هم حق مربیگری در ایران ندارد


سر آلکس فرگوسن، سرمربی منچستر یونایتد
سر آلکس فرگوسن، سرمربی منچستر یونایتد
پس از فروکش کردن حاشيه های ناشی از طرح منشور اخلاقی و طرح سقف قرارداد که فقط در فوتبال ايران اعمال می شوند؛ بار ديگر اتخاذ يک قانون جديد در فوتبال ايران؛ جنجال ساز شده است.

طبق مصوبه فدراسيون فوتبال ايران و با نظر افرادی مثل مرتضی محصص و فريدون معينی، مربيان بالای ۶۵ سال نمی‌توانند به عنوان سرمربی در تيم‌ها فعاليت کنند.

اين طرح، يادآور طرح ۲۷ ساله هاست که در آغاز دهه ۶۰ توسط مصطفی داودی رييس سازمان تربيت بدنی در دولت محمدعلی رجايی اجرا شد.

به موجب آن طرح که برای حذف ستاره های ورزش در دوران حکومت قبلی ابداع شده بود، ورزشکاران بالای ۲۷ سال حق عضويت در تيم های ملی را نداشتند.

با تغيير دولت و روی کار آمدن ميرحسين موسوی و انتصاب اسماعيل داودی شمسی به عنوان رييس سازمان تربيت بدنی، طرح ۲۷ ساله ها مانند طرح منطقه ای کردن ورزش، به عنوان «طرح های شکست خورده» برای هميشه بايگانی شدند.

حالا تيم‌های فوتبال مس کرمان و مس سرچشمه که تصميم به جذب ميروسلاو بلاژويچ ۷۶ ساله و اصغر شرفی ۶۸ ساله گرفته اند؛ بايد از انعقاد قرارداد با اين مربيان صرف نظر کنند.

قانونی که نه در قوانين فيفاست و نه به عنوان مقررات اختياری در هيچ کشوری استفاده می ‌شود. به اين ترتيب سر الکس فرگوسن سرمربی منچستريونايتد نيز اگر بخواهد حتی به رايگان در ايران فعاليت کند، حق سرمربيگری نخواهد داشت.

غير از فرگوسن؛ فابيو کاپلو، جيووانی تراپاتونی، لوييس آراگونس و کارلوس آلبرتو پريرا که در بالاترين سطح فوتبال دنيا دارند فعاليت می کنند، مشمول این طرح می شوند.

اما دبير کميته آموزش فدراسيون معتقد است شرايط فوتبال ايران به گونه‌ای است که اين قانون به نفع آن خواهد بود.

کميته ای متشکل از ناموفق ها

غلامرضا جباری می گويد اعضای کميته آموزش تشخيص دادند که برای شکوفا شدن استعدادهای جوان اين قانون را وضع کنند.

مرتضی محصص عضو کميته آموزش که زمانی پای ثابت برنامه های تلويزيونی بود، هرگاه آناليرزور تيم ملی فوتبال ايران بوده، اين تيم نتيجه ای جز ناکامی در پی نداشته است.

فريدون معينی نيز از مقصران اصلی حضور بازيکن دو اخطاره در ترکيب تيم ملی اميد ايران است که به خاطر ندانم کاری اش با محروميت مواجه شد. اما گويا محروميت او به قدری صوری بوده که حتی می تواند قوانين جديد را نيز به فوتبال ايران تحميل کند.

خبيری از ديگر اعضای اين کميته نيز حدود سه دهه است که مسئوليت های متعددی در فوتبال ايران و ناکامی هايش داشته و مشخص نيست بر اساس کدام کارنامه؛ عضوی موثر از کميته آموزش اين فدراسيون است.

حضور ۲۵۰ نفر مربی زير ۵۰ سال با مدرک A از جمله علل تصويب اين قانون است. مربيانی که البته برخی از آن ها اگرچه اين مدرک را گرفته اند؛ اما سابقه حتی يک بازی در دسته دوم فوتبال ايران را هم ندارند.

جباری در پاسخ به مثال فرگوسن می گويد: «فکر نمی کنم او بعد از آن که از منچستر خارج شود، بتواند در هر تيم ديگری کار کند. زيرا اگر او اين کار را انجام دهد، به مربيان جوان خيانت کرده است.»

در اولين واکنش ها به طرح جديد؛ ناصر ابراهيمی سرمربی اسبق تيم ملی فوتبال ايران گفت: «فدراسيون فوتبال قانون من‌درآوردی اش را به فيفا بدهد تا فرگوسن هم نتواند مربيگری کند.»

ابراهيمی گفت: «من اکنون مدير فنی تيم ماشين سازی تبريز هستم چون فدراسيون گفته نمی توانم مربيگری کنم. من از اين فدراسيونی که مرتب افتخار آفرينی کرده می خواهم اين قانون را به فيفا هم بدهد. برای اين فوتبال که دچار قحط الرجال شده و ریيس آن کفاشيان است متاسفم.»
اصغر شرفی سرمربی جديد مس سرچشمه هم ضمن مثال زدن نام الکس فرگوسن می‌گويد دوست ندارد در اين زمينه حرف خاصی بزند. «بگذاريد من ساکت باشم و حواسم را به تيم جمع کنم.»

محمود ياوری هم در اين باره گفت: در اين مورد نظری ندارم چون هنوز چنين خبری را نشنيده‌ام و تصور می‌کنم اين مسئله فقط يک اظهارنظر باشد.
XS
SM
MD
LG