لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

آژانس بين المللی انرژی: آرامش ناپایدار در بازار نفت


ای نفت در آغاز ماه اوت به نسبت اوج آن در اوسط ماه ژوئيه، حدود ۳۰ دلار کاهش يافته است. (عکس از epa)
ای نفت در آغاز ماه اوت به نسبت اوج آن در اوسط ماه ژوئيه، حدود ۳۰ دلار کاهش يافته است. (عکس از epa)

براساس گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی، ميزان مصرف بنزين در کشورهای پيشرفته به خاطر صرفه جويی مردم رو به کاهش و از سوی ديگر، ميزان عرضه نفت به بازار جهانی رو به افزايش است.


با اين حال، آژانس بين المللی انرژی در اين گزارش می افزايد که هنوز نمی توان با قطعيت گفت که دوره افزايش بهای نفت به پايان رسيده است و با ذکر نمونه های بحران و درگيری نظامی، از جمله مورد اخير در گرجستان که می تواند يکی از خطوط مهم انتقال انرژی را تهديد کند، تاکيد می کند که اين حوادث می تواند دوباره بازار نفت را دچار تلاطم کنند.


«بهای نفت بالاتر از استاندارد»


اين آژانس در گزارش ماهانه خود اشاره می کند که بهای نفت در آغاز ماه اوت به نسبت اوج آن در اوسط ماه ژوئيه، حدود ۳۰ دلار کاهش يافته است. بهای متوسط هر بشکه نفت خام در معاملات روز سه شنبه ۱۹ مرداد ماه حدود ۱۱۳ دلار بود.


آژانس بين المللی انرژی می گويد قيمت ۱۱۵ تا ۱۲۰ دلار بر هر بشکه نفت خام هنوز هم با هر استاندارد و در هر شرايطی يک قيمت بالا است و اين نهاد از هر اقدامی برای کاهش بيشتر در بهای نفت استقبال می کند.


در اين گزارش اشاره شده است که عوامل متعددی در ماه های اخير نشان می داد که تلاطم در بازار نفت در اواخر سال ۲۰۰۸ کاهش خواهد يافت و بنابراين بهای اين محصول تا اواسط سال ۲۰۰۹ رو به کاهش خواهد بود ولی پس از آن ممکن است دور ديگری از تلاطم و افزايش بهای نفت آغاز شود.


آژانس بين المللی انرژی می گويد: هنوز نمی توان با قطعيت گفت که حالت بحرانی در بازار نفت قطعا به پايان رسيده و بعد با اشاره با مواردی نظير ادامه توقف استخراج و صدور در مراکز نفتی نيجريه و يا قطع بخشی از صادرات نفت آذربايجان در هفته های اخير، می افزايد اين حوادث ممکن است بهبود اوضاع در بازار نفت را تهديد کند.


  • « با وجود ارزيابی خوشبينانه اخير صندوق جهانی پول از احتمال افزايش نرخ رشد اقتصادی در آمريکا، براساس داده های اقتصادی ۶ ماهه اول سال جاری، اقتصاد جهان رو به ضعف است و به احتمال زياد به سمت رکود حرکت خواهد کرد.»
آژانس بین المللی انرژی

«حرکت به سمت رکود»


آمارهايی که براساس آن اين گزارش تهيه شده است نشان می دهند که ميزان تقاضا برای خريد نفت در ۳۰ کشور پيشرفته کاهش يافته و اولين موج طوفان های موسمی در سواحل جنوبی آمريکا دراين فصل به تاسيسات نفتی اين کشور خسارت جدی وارد نکرده است.


آژانس بين المللی انرژی در گزارش ماه اوت خود می افزايد: با وجود ارزيابی خوشبينانه اخير صندوق جهانی پول از احتمال افزايش نرخ رشد اقتصادی در آمريکا، براساس داده های اقتصادی ۶ ماهه اول سال جاری، اقتصاد جهان رو به ضعف است و به احتمال زياد به سمت رکود حرکت خواهد کرد.

بر اين اساس احتمال داده می شود که ميزان تقاضای آمريکا برای نفت در سال جاری ۳.۱ درصد کاهش يابد و به ۲۰ ميليون بشکه در روز برسد و در سال آينده نيز با ۲ درصد کاهش به ۱۹.۶ ميليون بشکه در روز کاهش خواهد يافت.

در اروپا نيز طی ۱۲ ماه اخير ميزان تقاضا برای نفت حدود ۲.۳ درصد کاهش يافته واست.

آژانس بين المللی انرژی همچنين می گويد که مصرف نفت در سطح جهان طی سال جاری ۸۶.۹ ميليون بشکه در روز بوده و ميزان تقاضای جهانی برای نفت به نسبت سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز يا حدود ۰.۵ درصد افزايش يافته است.


اين گزارش پيش بينی می کند که ميزان تقاضا برای نفت در سال آينده حدود ۱.۱ درصد افزايش يابد و اشاره می کند که بخش اعظم اين افزايش تقاضا از سوی کشورهای در حال توسعه خواهد بود.


اين آژانس همچنين به افزايش ميزان عرضه نفت از سوی اوپک اشاره می کند که در ماه ژوئيه به نسبت ماه آوريل امسال حدود يک ميليون بشکه در روز افزايش يافت و عامل ديگری که به آن اشاره می شود شروع صادرات از دو مرکز نفتی در نيجريه و آنگولا و همچنين افزايش عرضه نفت از سوی عربستان سعودی در ماه های آينده است.


علاوه بر اين تنش در بخش فراورده های پتروشيمی و گاز که يکی از عوامل تقاضای بيشتر و افزايش بهای نفت خام بود اکنون تقريبا برطرف شده و به نظر می رسد که در آينده توليد و صادرات گاز طبيعی رو به افزايش بگذارد.


در ماه ژوئن عرضه نفت خام در سطح جهان حدود ۸۰۰ هزار بشکه افزايش يافت و دليل آن توليد اضافه از سوی کشورهای نروژ، آمريکا ، آرژانتين و برزيل بود.


همزمان توليد و عرضه نفت کشورهای عضو اوپک نيز بيشتر شد که سهم عمده آن افزايش توليد توسط عربستان سعودی ، ايران و نيجريه بود.


از سوی ديگر ميزان مصرف نفت چين هر ساله حدود ۵.۵ درصد افزايش می يابد. در سالهای اخير مصرف نفت اين کشور به ۸ ميليون بشکه در روز رسيده و پيش بينی می شود که در سال آينده به مرز۸.۵ ميليون بشکه برسد.


در مورد عراق گزارش آژانس بين المللی انرژی می نويسد که ميزان عرضه نفت اين کشور در ماه ژوئيه حدود ۱۰۰ هزار بشکه کاهش يافته و به ۲.۴ ميليون بشکه در روز رسيده است.


اين نهاد می افزايد که به اعتقاد بسياری از کارشناسان انرژی در حال حاضر موانع اصلی برای رشد توليد نفت عراق نه مشکلات و خطرات امنيتی بلکه ناهماهنگی سياسی و بوروکراسی ناتوان دراين کشور است.


XS
SM
MD
LG