لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۰

اوپک: توليد نفت ايران کمتر شده است


سازمان کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه خود که روز جمعه گذشته منتشر شد، آمار توليد نفت کشورهای عضو را گزارش کرده و توليد نفت ايران در ماه فوريه سال جاری ميلادی، نسبت به يک ماه پيش از آن، روزانه ۳۷ هزار بشکه کاهش يافته است.

طبق اين گزارش، توليد نفت ايران در مجموع در دو ماهه اول سال ۲۰۱۲ ، سال جاری میلادی، با افت روزانه ۱۰۹ هزار بشکه همراه بوده است.

اين گزارش در ادامه می افزايد، توليد نفت ايران هم اکنون روزانه سه ميليون و ۴۲۴ هزار بشکه است. اين در حالی است که مقامات ايرانی همواره بر توليد روزانه ۳ ميليون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام (به علاوه ميعانات گازی) تاکيد می کنند.

حميدرضا کاتوزيان، رئيس کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از کاهش ۷۰ هزار بشکه ای توليد نفت ايران خبر داده و دليل اين افت را «کمبود نقدينگی» و «ناتوانی برخی پيمان‌کاران داخلی» عنوان کرده است.

هم اکنون کشورهای عضو اوپک شامل ايران، عراق، کويت، ونزوئلا، عربستان، آنگولا، الجزاير، اکوادور، قطر، نيجريه، نيجريه و امارات متحده عربی در مجموع ۳۰ ميليون و ۹۶۸ هزار بشکه نفت توليد می کنند که نسبت به ماه ژانويه توليد نفت اوپک ۱۴۴ هزار بشکه در روز افزايش داشته است.

کاهش توليد نفت ايران در حالی است که عراق که در رقابت تنگاتنگی با ايران برای تصاحب جايگاه اين کشور به عنوان دومين صادر کننده بزرگ نفت اوپک است، در ماه فوريه نسبت به ماه ژانويه توليد نفت خود را تا ميزان ۲۴ هزار بشکه در روز افزايش داده است.

شرکت ملی نفت عراق بهمن ماه سال جاری طی گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام اين کشور در ماه دسامبر نسبت به نوامبر ۲۰۱۱، دو ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه افزايش داشته است.

طبق اين گزارش، صادرات ماهانه نفت عراق در ماه دسامبر برابر ۶۶ ميليون و پانصد هزار بشکه بوده است، رقمی که با صادرات نفت ايران برابری می کند.

توليد نفت ليبی نيز در ماه فوريه با افزايش روزانه ۱۸۰ هزار بشکه به يک ميليون و ۱۸۸ هزار بشکه رسيده است.

اين گزارش با اشاره به امنيت بازار نفت، نسبت به بروز دوباره ناآرامی ها در کشورهای مصر، ليبی و تونس هشدار داده و می گويد، احتمال اينکه سران جديد اين کشورها قادر به برقراری آرامش در کشور نباشند و اعتراضات مردمی دوباره سر بلند کند وجود دارد، اما بيشترين چالش بازار انرژی متوجه تنش های روزافزاون ايران و غرب است.
XS
SM
MD
LG