لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

ایران و پاکستان درباره خط لوله گاز مذاکره می کنند


وزیر خارجه پاکستان(راست) به دعوت همتای ایرانی خود(چپ) به تهران می رود.
وزیر خارجه پاکستان(راست) به دعوت همتای ایرانی خود(چپ) به تهران می رود.

خورشيد احمد قصوری، وزير خارجه پاکستان روز سه شنبه به ایران سفر می کند و به نظر می رسد که قرارداد هسته ای آمریکا و هند و احداث خط لوله گاز ایران از راه پاکستان مهمترین موضوعات مورد بحث مقامات دو کشور باشد.


سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در اسلام آباد به خبرنگاران گفت که اين سفر دو روزه به دعوت منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی انجام می شود و قرار است دو طرف در جريان اين سفر در مورد همکاری های اقتصادی رايزنی کنند .


اهميت اين سفر در موضوع همکاری های اقتصادی دو کشور و به ويژه در حوزه انرژی و نفت و گاز است، آن هم در شرايطی که هند روز دوشنبه توانست قرارداد هسته ای با آمريکا را امضاء کند .


به نظر می رسد که با وجود قرارداد همکاری های هسته ای هند و آمريکا، موضوع خط لوله انتقال گاز ايران به هند از راه پاکستان که ايران روی آن سرمايه گذاری زيادی کرده بود، در معرض خطر لغو قرار گیرد، هرچند که مقامات دهلی نو هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.


به نظر می رسد که با انعقاد قرار داد جدید اتمی هند و آمريکا، موضوع خط لوله انتقال گاز ايران به هند از راه پاکستان در معرض خطر لغو قرار گیرد، هرچند که مقامات دهلی نو هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.

هادی نژاد حسینیان، معاون بین الملل وزارت نفت جمهوری اسلامی، پس از آخرین دور مذاکرات خود با طرف های هندی و پاکستانی که دو ماه پیش انجام شد اعلام کرد که توافق میان طرفین نزدیک است.


وی یک روز بعد از اعلام این خبر تقاضای بازنشستگی کرد.


این در حالی است که هم پاکستان و هم هند از قیمت اعلام شده برای نرخ گذاری بر روی گاز صادراتی ایران ابراز نارضایتی کرده و خواستار تجدید نظر تهران در این زمینه شده اند.


آخرين مذاکرات سه کشور ايران، پاکستان و هند با توافق نکردن بر سر قيمت فروش گاز ايران به هند به پايان رسيد و قرار بر اين شد که يک هيات مشترک از سه کشور، قيمت پيشنهادی را بررسی کند .


با وجود همکاری هسته ای هند وآمريکا، قدرت چانه زنی هند در برابر ايران بالا رفته و ممکن است ايران نتواند بر سر قيمت مناسب با هند به توافق برسد .


دو کشور ايران و پاکستان روابط اقتصادی رو به رشدی دارند و ظرف پنج سال گذشته، سقف همکاری های دو طرف بالغ بر ۶۷۰ ميليون دلار بوده است.


XS
SM
MD
LG