لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

جناح های در گير فلسطينی آتش بس اعلام کردند


پس از در گیری های مسلحانه روز یک شنبه مقام های حماس می گویند که با جنبش فتح برسر آتش بس به توافق رسیده اند
پس از در گیری های مسلحانه روز یک شنبه مقام های حماس می گویند که با جنبش فتح برسر آتش بس به توافق رسیده اند


مقام های حماس اعلام کردند با جنبش فتح برسر آتش بس به توافق رسيده اند ولی تاکنون اين خبر از سوی طرفدارن محمود عباس تاييد نشده است.


اسماعيل رضوان، سخنگوی حماس، به خبرگزاری رويترز گفت اين دو گروه در باره تشکيل دولت «وحدت ملی»و بازگشت نيروهای امنيتی به مقرهای خود توافق کردند.


تشدید درگیری های


پس از سخنرانی محمود عباس ، ر ییس تشکيلات خودگردان فلسطينی ، که برگزاری همزمان انتخابات رياست جمهوری وپارلمانی را توصيه کرد، زد وخورد مسلحانه درنوارغزه شدت گرفته است .


جنبش حماس که درحال حاضر دولت را در اختیار دارد، درخواست انتخابات از سوی محمود عباس را به معنای کودتا تعبیر کرده است.


حماس هم در واکنش به محمود عباس، از هواداران خود خواست به خيابان ها آمده و اعتراض خود را اعلام کنند. اعتراض خیابانی طرفداران حماس با هواداران جنبش فتح، به درگیری منتهی شده و تلفات جانی هم در پی داشته است ولی تعداد ان هنوز مشخص نیست.


برخی تحلیل ها حاکی از این است که ممکن است آقای عباس با این کار و ورود به انتخابات، مقام رياست خود را از دست بدهد .


ماجرا از زمانی آغاز شد که اسماعیل هنیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، پس از ورود به غزه مورد تیراندازی قرار گرفت و انگشت اتهام را متوجه محمود عباس کرد.


آقای عباس نیز در پاسخ به این اتهام ، روز شنبه گذشته و در پی نطقی طولانی، دراماتيک و به شدت احساساتی اوضاع سرزمين های فلسطينی را پس از انتخابات ژانويه گذشته تشريح کرد .


برخی تحلیل ها حاکی از این است که ممکن است آقای عباس با ورود به انتخابات، مقام رياست خود را از دست بدهد


وی در نطق خود، حماس را عامل بدبخت تر شدن فلسطينی ها در ماه های اخير معرفی کرد.


تظاهرات خيابانی طرفداران حماس و تبادل آتش میان حماس و فتح ، تلفات جانی در پی داشت و جنوب نوار غزه، صحنه بيش ترين درگيري ها بوده است .


يکی از وخيم ترين حملات مسلحانه، حمله به مقر نيروهای گارد رياست جمهوری فلسطين بود که يکی از افسران محافظ آقای عباس کشته شد.


اين مقر تنها ۷۰۰ متر با اقامتگاه رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه فاصله دارد و گفتنی است که آقای عباس بیشتردر مقر «المقاطعه»در رام الله زندگی می کند و کمتربه غزه می آيد.


مقاومت حماس


نيروهای حماس همچنان تا کيد می کنند که فراخوان آقای عباس به برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی، در حالی که حماس تنها ۱۱ ماه پيش در انتخابات مجلس به اکثريت دست يافت، تلاشی برای کودتا است .مقامات حماس تأکيد کرده اند که زير بار انتخابات تازه نخواهند رفت .


محمود عباس، بلافاصله پس از به قدرت رسیدن حماس، دست به تغيير و تحولاتی در جنبش فتح ز د و با انتصاب چهره های جديد درهیا ت مرکزی اين جنبش، از آنان خواست، آمادگی لازم را برای ورود به کارزار انتخاباتی به وجود آورند .


حماس منافع ملی فلسطينی ها را به درستی تشخيص نمی دهد و بخاطر اسير کردن يک سرباز اسرا ییلی ، در شش ماه اخير موجب مرگ ۵۰۰ فلسطينی، مجروح شدن هزاران فلسطينی ديگر، و ويران شدن صدها خانه فلسطينی ها شده است
محمود عباس


آقای عباس در سخنرانی خود تا کيد کرد: حماس منافع ملی فلسطينی ها را به درستی تشخيص نمی دهد و به خاطر اسير کردن يک سرباز اسرا ییلی ، در شش ماه اخير موجب مرگ ۵۰۰ فلسطينی، مجروح شدن هزاران فلسطينی ديگر، و ويران شدن صدها خانه فلسطينی ها شده است .


محمود عباس تأکيد کرد به جای بهره گرفتن از اختيار قانونی خود، برای برکنار کردن دولت حماس، بر رسيدن به راه حل سياسی اصرار دارد و از اين رو خواهان برگزاری انتخابات زودتر از موعد رياست جمهوری و پارلمانی است.


آقای عباس دو ماه پس از مرگ ياسر عرفات درانتخابات رياست جمهوری پيروز شد و اکنون تنها يک سال و ۱۱ ماه است که در اين مقام است ، و از پيروزی حماس در انتخابات پيشين، تنها ۱۱ ماه سپری شده است .


برخی از تحلیلگران بر این باورند که فراخوانی آقای عباس به برگزاری انتخابات رياست جمهوری، می تواند به بهای ازدست دادن مقام رياست او باشد .


سکوت اسراییل


ایهود اولمرت ، نخست وزير اسراییل ، از وزيران کابینه خود خواسته است تا سکوت خویش را درمورد نطق آقای عباس رعايت کنند تا به حمايت علنی اسرا ییل ازاوتعبير نشود . دولت اسرا ییل بارها تاکيد کرده بايد عوامل ميانه رو را درفلسطين تقويت کرد.


XS
SM
MD
LG