لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

«هیچ اقدام مثبتی در مناطق ناآرام انجام نشده است»


رهبر کاتولیک های جهان از وضعیت امروز در دنیا اظهار ناخرسندی کرد
رهبر کاتولیک های جهان از وضعیت امروز در دنیا اظهار ناخرسندی کرد

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان، روز یکشنبه در مراسم عید پاک در واتیکان از بروز نا امنی و بی ثباتی در عراق، افغانستان و سومالی انتقاد کرد.


پاپ از خونریزی در آفریقا و آسیا و از وضع بد زندگی در بسیاری از کشورهای دنیا انتقاد کرد و گفت: «هیچ اقدام مثبتی در مناطق ناآرام و ناامن انجام نشده است.»


رهبر کاتولیک های جهان گفت:«چقدر زخم و چقدر زجر و بدبختی دنیا را فراگرفته است.»


مراسم بزرگداشت عید پاک، به شکل سنتی و هرساله در شهر واتیکان برگزار می شود که در جریان آن، پاپ از بالکن بنای سنت پیتر، برای ده ها هزار نفر از افرادی که برای دعا و نیایش گرد هم آمده اند، سخنرانی می کند.


پاپ با اشاره به مجموع حوادث ناخوشایندی که در دنیا رخ می دهد، گفت: «همواره به تروریسم و آدم ربایی مردم فکر می کنم و این که هزاران شکل از خشونت اجرا می شود و برخی سعی دارند با نام دین، این کارها را توجیه کنند و هر روز حقوق بشر پایمال می شود.»


پاپ از خونریزی در آفریقا و آسیا و از وضع بد زندگی در بسیاری از کشورهای دنیا انتقاد کرد و گفت:هیچ اقدام مثبتی در مناطق ناآرام و ناامن انجام نشده است.

وی در ادامه گفت:«افغانستان از کشورهای شاخص در ناامنی و بی ثباتی است و در خاورمیانه، به جز چند نشانه خفیف از گفت و گو میان اسراییل و تشکیلات فلسطینی، خبر دیگری نیست و هیچ نشانه مثبتی از عراق نمی آید و این کشور با کشتارهای دنباله دار و فرار دسته جمعی غیرنظامیان روبرو است.»


رهبر کاتولیک های جهان، به وضعیت وخیم دارفور اشاره کرد و افزود: «وضعیت بسیار بحرانی دارفور، بر دیگر مشکلات در آفریقا اضافه شده و خشونت در کنگو و درگیری نظامی در سومالی بالاگرفته است. زیمبابوه مخالفان خود را به شدت سرکوب می کند و وضعیت اقتصاد و فساد مالی در حالت بحرانی است.»


بندیکت شانزدهم همچنین ادامه داد که تنها راه ممکن برای درگیری های سریلانکا، گفت و گو و مذاکره است و باید برای تیمور شرقی هم، دولت وحدت ملی تشکیل شود.


سخنان پاپ به چندین زبان، از جمله عبری، ترجمه و به صورت مستقیم از بسیاری از شبکه های تلویزیونی پخش شد.


پاپ پس از مراسم نیایش، راهی اقامتگاه تابستانی خود در قصر گوندالفو، در جنوب رم شد تا چند روز استراحت کند و برای بازگشت برای دو اتفاق مهم برای او آماده شود؛ ۱۶ آوریل، ۲۷ فروردین، که تولد ۸۰ سالگی او است و دومین سالگرد انتخاب او به مقام رهبری کاتولیک های جهان هم به زودی فرا می رسد.


XS
SM
MD
LG