لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

احتمال حضور يوسف کرمی و باقری معتمد به عنوان نمايندگان ايران در المپيک لندن


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
رقابت های تکواندو در بازی های المپيک فقط در چهار وزن برگزار می شود. در اين چهار وزن هم هيچ تيمی نمی تواند بيش از دو نماينده داشته باشد.

بر اين اساس، رقابت های داخلی در کشورهای صاحب سبک برای کسب سهميه المپيک بسيار داغ است. در کشورهايی مثل ايران و کره جنوبی، انتخاب شدن برای تيم ملی حتی از کسب سهميه المپيک نيز مهم تر است. زيرا با توجه به برگزاری رقابت های گزينشی، اين تيم ها به هر ترتيب می توانند سهميه ها را کسب کنند.

در المپيک پکن، هر چهار نماينده مردان و زنان کره جنوبی روی سکوی قهرمانی ايستادند. اين مهم بيش از آن که بيانگر موقعيت ممتاز اين تيم در تکواندوی جهان باشد، حاکی از گزينش های استثنايی سرمربی اين تيم از بين نخبگان پرتعداد و مدعيان فراوان اوزان مختلف بود.

مکزيک هم با درايت عمل کرد و نمايندگان خود را در اوزانی معرفی کرد که کره جنوبی در آن نماينده ای نداشت. به اين ترتيب آن ها توانستند طلاهای وزن اول مردان و وزن آخر زنان را بربايند.

نمايندگان ايران چگونه انتخاب می شوند؟

انتخاب نمايندگان ايران برای المپيک ۲۰۰۸ پکن بسيار پر ماجرا بود. يوسف کرمی و هادی ساعی هر دو مدعی حضور در رقابت ها بودند و سرانجام با نظر کميته فنی، همای سعادت روی شانه های نماينده تهران در شورای شهر نشست. او نيز به خوبی پاسخ اين اعتماد را دارد و روی سکوی نخست المپيک ايستاد.

حالا در آستانه آغاز دور رقابت های گزينشی المپيک لندن، رضا مهماندوست سرمربی تيم ملی ايران، برای جلوگيری از تکرار حاشيه های المپيک قبلی، از همين حالا گزينه های اصلی اش را معرفی کرده است.

مهماندوست که امسال به عنوان بهترين مربی رقابت های جهانی ۲۰۱۱ معرفی شده است در اين باره می گويد: «ما به دنبال اتفاق نيستيم و در صورت کسب سهميه المپيک، به احتمال فراوان يوسف کرمی و محمد باقری معتمد به اين رقابت‌ها اعزام خواهند شد.»

علت اتخاذ اين تصميم زودهنگام نيز از نگاه سرمربی تيم ملی، عملکرد عالی اين دو ورزشکار در مسابقه‌های اخير بوده است. ضمن اين که احتياجی به وزن کم کردن ندارند.

اما اگر بخواهيم تکواندوکاری مثل عليرضا نصرآزادانی را به المپيک بفرستيم، در اولين گام او بايد شش کيلو وزن کم کند و همچنين مسابقه‌های انتخابی برگزار کنيم که در اين بين احتمال آسيب ديدگی نيز وجود دارد.

دليل اظهارات مهماندوست را بايد در دسته بندی متفاوت اوزان المپيک جستجو کرد. المپيک فقط در وزن های ۵۸، ۶۸، ۸۰ کيلو و فوق سنگين برگزار خواهد شد.

اين در حالی است که نصرآزادانی در وزن ۷۴ کيلو به طلای جهانی رسيده و برای حضور در المپيک، اگر به يک دسته پايين تر برود بايد شش کيلو از وزن بدنش را بکاهد. در يک وزن بالاتر نيز مهره های کارآمد ديگری در ترکيب تيم ملی ايران حضور دارند.

سرمربی تيم ملی ايران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، گفته است: تمام سعی‌مان را می‌کنيم تا در رقابت‌های گزينشی آذربايجان، هر دو سهميه‌مان را بگيريم، ولی تکواندو مانند ورزش‌های رکوردی نيست و از الان نمی‌توانيم درباره موفقيت‌مان پيش‌بينی کنيم.

فيلترهای المپيک لندن

اولين رقابت گزينشی، مسابقاتی است که در جمهوری آذربايجان برگزار خواهد شد و در صورتی که هر تيمی بتواند سهميه های خود را در باکو کسب کند، زمان بيشتری برای آماده سازی و برنامه ريزی روی المپيک خواهد داشت.

پس از باکو، رقابت های قاره ای به انجام خواهد رسيد. رقابت های اقيانوسيه در کالدونيای جديد به انجام خواهد رسيد. رقابت های قاره آمريکا در مکزيک، قهرمانی آفريقا در پورت سعيد مصر و مسابقات گزينشی اروپا نيز به ميزبانی کازان در روسيه به انجام خواهد رسيد.

اما در صورت موفق نشدن در کسب هر دو سهميه در جمهوری آذربايجان، مهم ترين رقابت ها برای ايران، مسابقات گزينشی قاره آسياست که به ميزبانی بانکوک به انجام خواهد رسيد.

يوسف کرمی که در المپيک ۲۰۰۴ آتن نيز روی سکوی سوم ايستاد، در صورت انتخاب شدن برای المپيک لندن، باتجربه ترين ورزشکار در کاروان اعزامی خواهد بود و برای دفاع از مدال طلای هادی ساعی در ۸۰ کيلوگرم به روی «پياپ چانگ» خواهد رفت.

اما شرايط محمد باقری معتمد بسيار دشوارتر از کرمی است. در وزن او، «ثروت تازه گل» از ترکيه حضور دارد. او دو سال از باقری معتمد جوان تر است و برنز المپيک پکن را هم گرفته است. تکواندوکای ترکيه ای، امسال در فينال مسابقات جهانی کره جنوبی بر باقری معتمد غلبه کرد.

روح الله نيکپا از افغانستان با برنز المپيک پکن و برنز جهانی ۲۰۱۱ در همين وزن حضور دارد.

حضور تنها بخت انگلستان برای کسب مدال در تکواندو بر حساسيت های اين وزن خواهد افزود. مارتين استامپر ضمن برخورداری از حمايت هموطنانش از روی سکوی تماشاگران، می تواند مطمئن باشد که اشتباهات هميشگی داوری در تکواندو، به زيان او رقم نخواهد خورد.
XS
SM
MD
LG