لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


وضعيت آلودگی هوای تهران بحرانی اعلام شده است.
وضعيت آلودگی هوای تهران بحرانی اعلام شده است.

آلودگی هوای بحرانی در تهران


بیشترروزنامه های امروز ايران با انتشار عکس ها و گزارش هايی وضعيت آلودگی هوای تهران را بحرانی اعلام کرده اند. روزنامه تهران امروز، خبرداد طی سه روزگذشته، آلودگی هوای تهران ۱۰۶۷ نفر را راهی اورژانس بيمارستان های تهران کرده است.


به نوشته اين روزنامه، مدير عامل شرکت کنترل هوای تهران اعلام کرد تهران در مرز تعطيلی است، ولی اختیاراين تصمیم تنها در دست کميته اضطرار و به رياست استاندار تهران است که می تواند تعطيلی را اعلام کند.


يوسف رشيدی هم چنين خواستار جلوگيری از تردد خودروهای دودزا و تک سرنشين شده و گفته بيشترين آلودگی هوا در هفته گذشته مربوط به شمال شهر است به طوری که شاخص آلودگی هوای شمال از جنوب بيشتر بوده است.مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا با اشاره به اين که در تهران فقط بايد خودروهای پاک تردد کنند،تا شرايط هوا به حالت عادی برگردد،به بيماران قلبی و تنفسی توصيه کرده که وارد مناطق شلوغ و آلوده نشوند .


فشار برای کنترل قیمت ها


روزنامه رسالت، در يادداشتی نسبت به استفاده دولت از اهرم اجبار و الزام برای کنترل قيمت ها انتقاد کرده است. به نوشته اين روزنامه، مسوولان دولتی به جای آنکه در زمان مقرر و قبل از بوجودآمدن بحران، به وظيفه خود عمل کنند، در زمان افزايش قيمت ها به راه حل های اجباری و برخوردهای قانونی و غيرقانونی متوسل می شوند.


روزنامه رسالت، در يادداشتی نسبت به استفاده دولت از اهرم اجبار و الزام برای کنترل قيمت ها انتقاد کرده است


رسالت تاکيد کرده بسياری از ناهنجارهای اقتصادی، برخورد اقتصادی هم می طلبد، و نبايد با اقتصاد برخورد سياسی يا امنيتی و فيزيکی داشت.


اين روزنامه هم چنين فعال کردن دوباره سازمان تعزيرات حکومتی از سوی دولت را تلاش مسوولان ذی ربط، برای پوشش دادن ناتوانايی و مديريت خود را از طريق مبارزه با توليدکننده نام داده، و نوشته مقامات دولتی از اين راه تلاش می کنند تا هم گناه را به گردن توليدکننده بياندازند، وهم نزد مصرف کننده محبوب شوند .


ادغام کانون وکلای مستقل و قوه قضاییه دولتی


روزنامه اعتماد، ازاعتراض حقوقدانان به طرح دو فوريتی مجلس برای ادغام کانون وکلای دادگستری در قوه قضاييه خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، کانون وکلای دادگستری اصفهان، چهارمحال و بختياری و مرکزی با نگارش و ارسال نامه به نمايندگان مجلس، به طرح تعدادی از نمايندگان برای ادغام کانون های وکلا در قوه قضایيه اعتراض کردند.


اين نامه، از طرح برخی از اعضای مجلس برای ادغام کانون وکلا در قوه قضاييه، به عنوان تهديد استقلال کانون وکلا نام برده و تصويب احتمالی چنين طرحی را خدشه غيرقابل جبران به حيثيت داخلی و بين المللی کانون های وکلا دانسته است.


نويسندگان اين نامه اعتراضی، هم چنين تاکيد کرده اند فقط کسانی با آگاهی قبلی و یا از روی نادانی درصدد تضعيف قوه قضائيه برمی آيند، ممکن است پيشنهاد ادغام کانون های وکلا و حذف استقلال آنها را تقديم مجلس کنند .


جایگزینی یورو با دلار ابلاغ شد


روزنامه سرمايه، خبر داده مصوبه دولت برای جايگزينی يورو به جای دلار به تمامی دستگاه ها و وزارتخانه ها ابلاغ شده است. اين روزنامه هم چنين در سرمقاله امروز خود، تاکيد کرده انتخاب يک ارز برای مبادلات بلندمدت اقتصادی، مبنای مناسبی نيست. نويسنده سرمايه پيشنهاد کرده که برای حل و فصل مسايل اقتصادی کشور و فراهم کردن مناسب تر شرايط، بهتر بود مقامات پولی و اقتصدی کشور در پی تعيين سبد پولی باشند.


سرمقاله نويس روزنامه سرمايه، هم چنين تاکيد کرده برای کشوری که تمرين لازم در خصوص تبديل ارز ندارد، پرداختن به سياست های کلی که تنها به ذهن سياستمداران خطور کرده و فاقد ويژگی برخورداری از کار کارشناسی دقيق و اساسی است، اقدامی با نتايج مثبت و ازپيش تضمين شده، نخواهد بود.


سوختن دانش آموزان در مدرسه


روزنامه اعتماد ملی، در گزارشی، خواستار استعفای وزير آموزش و پرورش در پی سوختن چند دانش آموز در يکی از مدارس استان فارس شده است.


به نوشته اين روزنامه، تنها بيست روز مانده به دومين سالگرد سوختن تعدادی از دانش آموزان مدرسه سفيلان، بار ديگر مدرسه ای در استان فارس در محاصره شعله های آتش قرار گرفت و منجر به سوختن شش دختر و دو پسر دانش آموز شد،اما پزشکان توانسته اند آنها را از مرگ نجات دهند.


روزنامه اعتماد ملی، در گزارشی، خواستار استعفای وزير آموزش و پرورش در پی سوختن چند دانش آموز در يکی از مدارس استان فارس شده است


اين روزنامه هم چنين با اشاره به وعده وزير آموزش و پرورش که پيشتر گفته بود، اگر حادثه ای مانند مدرسه سفيلان در کشور رخ دهد،استعفا می دهم، از محمود فرشيدی خواسته تا به وعده خودعمل کند.


به نوشته اعتماد ملی،مقامات وزارت آموزش و پرورش با وجود اطلاع از اين حادثه، پانزده روز آن را مسکوت گذاشته اند، و اکنون نيز سازمان بازرسی کل کشور اين خبر را منتشر کرده است .


برخورد با انحراف در پوشش عرفان


و در آخر،روزنامه کيهان، از ابلاغيه محمود احمدی نژاد برای برخورد با آنچه اين روزنامه تشکل های انحرافی در پوشش مسایل عرفانی و معنوی می خواند، خبر داده است.


به نوشته کيهان،ریيس جمهوری اسلامی دراين ابلاغيه، از دبيرخانه شورای فرهنگ عمومی خواسته تا از طريق هماهنگی با کليه دستگاه های مربوطه، برای مقابله با آنچه وی بروز و ظهور افراد، تشکل ها و انجمن های انحرافی با پوشش مسایل عرفانی و معنوی نام داده اقدام کند.


XS
SM
MD
LG