لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

افزایش فشارها بر خانه سينما پس از بازداشت های اخير


همزمان با ادامه بازداشت شش مستندساز در ايران، خانه سينمای ايران نيز به دليل صدور بيانيه حمايتی از اين مستندسازان با حملات و انتقادات شديد رسانه ها و چهره های نزديک به حاکميت مواجه شده است. بابک غفوری آذر از واکنش های مديران خانه سينما به اين حملات و دلايل افزايش انتقادها از اين نهاد صنفی گزارش می دهد.

فشارها بر خانه سينما پس از بازداشت های اخير افزايش يافته است. رسانه های نزديک به اصولگرايان از زمان صدور بيانيه اين نهاد صنفی، درباره لزوم در نظر گرفتن حقوق افراد بازداشتی، بی وقفه با انتشار گزارش هايی، به شدت از اين اقدام خانه سينما انتقاد و حتی از لزوم لغو مجوز اين نهاد صحبت می کنند.

بالا گرفتن اين انتقادات باعث شد تا روز دوشنبه، محمد مهدی عسکرپور، مدير عامل و فرهاد توحيدی، رئيس هيات مديره خانه سينما در نشستی رسانه ای مجبور به توضيح بيانيه قبلی، و البته انتقاد از رسانه هايی که به گفته آن ها، عامل ايجاد فضای سوء تفاهم هستند، شوند.

بهروز صمدبيگی، روزنامه نگاری که اتفاقات اخير را دنبال کرده، درباره دلايل حمله شديد چند روز اخير به خانه سينما می گويد: «اين انتقاداتی که در دو سه روز گذشته خيلی پر رنگ شده است و به شکلی، حمله و هجمه يافته است، فقط رو شدن و آشکار شدن اختلافاتی است که پيش از اين وجود داشته است.

وی می گوید: «تا پيش از اين، دولت و رسانه های مربوط به آن نسبت به خانه سينما مواضع تندی داشتند، منتها بازداشت شش مستندساز بهانه خوبی به دست داد تا بتوانند با منتسب کردن خانه سينما و جامعه سينمايی کشور به جريانات خارج از کشور و انتساب اتهاماتی که اين چند روزه به شکل عجيبی به طور بسيار علنی اظهار می شود، خانه سينما را متهم کنند.»

آقای صمدبیگی گفت: «اين مسئله مستمسک خوبی شده است تا خانه سينما را به عنوان يک تشکل صنفی فراگير که با يک جامعه هدف بسيار بزرگ و تاثير گذار طرف است، زير سوال ببرند و آنها را مجبور به عقب نشينی کنند.»

وی افزود: «کما اينکه ديديم که اين روشها ، تاثيرگذار هم بود و بعد از دو روز حمله شديد به خانه سينما، اين نهاد صنفی يک نشست خبری برگزار کرد و مديران خانه سينما به شدت رسانه های خارج از کشور را محکوم کردند. زيرا آنها هم احساس کرده اند که موجوديت اين تشکل صنفی ، تحت مخاطره و زير سوال است.»

پس از بازداشت مستندسازانی که متهم به همکاری با تلويزيون فارسی بی بی سی شده اند، گزارش هايی از احضار و برخورد با سينماگران ديگری نيز منتشر شده است.

در همين حال، وزير اطلاعات هم از ادامه برخورد با سينماگران خبر داد. رضا صديق روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر هم از احضار چندين نفر ديگر از مستندسازان در طول روزهای اخيرخبر می دهد.

آقای صديق گفت: «غير از اين دوستان که دستگير شدند، خيلی از دوستان ديگر که از مستندسازان کشور هستند و فعاليت دارند و فيلمهايشان در جشنواره های مختلفی جايزه گرفته است، هم طی يک هفته اخير احضار و مورد بازجويی قرار گرفته اند.»

وی می افزاید: «البته اين بازجويی ها هيچ بازتابی نداشته است. به اين دليل که بچه های مستندساز داخل ايران کمی محافظه کارتر با اين جريانات برخورد می کنند تا انعکاس خبری اين اتفاقات کمتر باشد و مشکل بيشتری برايشان پيش نيايد.»

برخوردها با سينماگران ايرانی در ماه های اخير افزايش يافته است. آقای صمدبيگی می گويد که روند برخوردهای اخير ، تلاشی است برای مقابله با چهره های فرهنگی و هنری ، که از زمان برگزاری انتخابات، منتقد وضع موجود بوده اند.

وی می گوید: «بعد از انتخابات جريانات امنيتی حاکم، فشار زيادی به روی اقشار روزنامه نگار، هنرمند و نويسنده وارد کرده است. به عنوان مثال فشاری که بر انجمن بزرگ و فراگير روزنامه نگاران وارد شد که آن را به تعطيلی کشاند.»

این روزنامه نگار می گوید: «برخوردهای شديد امنيتی با روزنامه نگاران انجام می شد. درحوزه کتاب مميزی ها تشديد شدند. اما به اعتقاد من هنوز هم کمی در مورد برخورد قهری در حوزه سينما ترديد داشتند.»

وی افزود: «به خاطر بازتابی که ممکن است اين برخورد قهری با حوزه سينما در جامعه ايجاد کند ، از آن پرهيز می کردند چرا که در ... مقداری اين قضيه را تجربه کردند، بازتاب ها و بازخوردهای آن را سنجيدند، و ديديم که در چندماه اخير اين روند، يک روند صعودی و برنامه ريزی شده است و ما در اين مدت شاهد بازداشت خانم مهناز محمدی بوديم، بازداشت خانم وفامهر و پگاه آهنگرانی و در نهايت هم به بازداشت شش مستندساز رسيديم.»

آقای صمدبیگی گفت: «من تصور می کنم که الان ديگر نوبت برخوردهای قهری به سينما و خانه سينما به عنوان يک تشکل صنفی فراگير و تاثيرگذار رسيده است. همان طور که وزير ارشاد صراحتا به آن اشاره کرد، آنها مايل نيستند که اين تشکل صنفی ، اين صنف و هنرمندان فعال در اين عرصه دوباره يادآور اعتراضاتی باشند که در جريان اعتراضات به انتخابات در آن حضور پررنگ و تاثيرگذاری داشتند.»

برخوردها با سينماگران ايرانی در حالی صورت می گيرد که مديران فرهنگی دولت محمود احمدی نژاد ، برای اولين بار اقدام به تشکيل يک سازمان سينمايی زير نظر ریاست جمهوری کرده اند.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG