لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

معمر قذافی: می جنگیم و تسلیم نمی شویم


معمر قذافی که مکان اختفای او در لیبی هنوز اعلام نشده، در پیامی اولتیماتوم و ضرب الاجل اعلام شده از سوی نیروهای مخالفان را رد کرد و از حامیان خود خواست به مبارزه ادامه دهند. وی در این پیام گفت: «حتی اگر تمامی کشور لیبی در آتش بسوزد، به جنگ ادامه خواهم داد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه های تلویزیونی عربی روز پنجشنبه پیامی از سوی معمر قذافی را پخش کردند که می گوید: «بگذارید مبارزه و جنگی طولانی درگیرد و بگذارید تمامی خاک لیبی در شعله های آتش بسوزد. عقب ننشینید و به مبارزه ادامه دهید.»

وی همچنین گفته است:«ما زن نیستیم و تسلیم نخواهیم شد.ما به جنگ ادامه خواهیم داد»

یکی از سران تشکیلات دولت انتقالی لیبی گفت که به احتمال زیاد معمر قذافی در «بنی ولید» در خارج از طرابلس مخفی شده و مشغول آماده سازی برای حمله است. نیروهای تشکیلات انتقالی که معمر قذافی را به خارج ازقدرت رانده اند، به حامیان او در زادگاهش در «سرت» هشدار داده اند تا روز شنبه سلاح های خود را زمین گذاشته و تسلیم شوند.

معمر قذافی در پیام خود گفته که نیروهای وفادار به او در سرت و بنی ولید آماده نبر هستند و «در هر دره و در هر کوهستان» مبارزه خود را دنبال می کنند.

معمر قذافی حتی گفته که اگر دیگر پیامی هم از او پخش نشد، باز حامیانش به نبرد ادامه دهند.

معمر قذافی همچنین گفته که کسانی که در مقابل او ایستاده اند یک جبهه متحد ندارند و از سران قبایل خواسته به آنها ، «شبیخون» بزنند. وی همچنین گفته است: «کسانی هستند که نمی خواهند لیبی صدای من را بشنود و از این رو در ارسال پیام اخلال می کنند.»

مقامات نظامی تشکیلات انتقالی لیبی می گویند به احتمال زیاد معمر قذافی در جنوب لیبی مخفی شده ولی تا زمان به سر رسیدن ضرب الاجل، طرحی برای حمله نظامی در کار نیست.

معمر قذافی در پیام های قبلی خود، مخالفانش را «مشتی موش صحرایی» خوانده و گفته بود همه آن ها را شکست خواهد داد. در حال حاضر مخالفان معمر قذافی پایتخت لیبی را در اختیار خود گرفته اند.

سران ۶۰ کشور جهان قصد دارند امروز، پنجشنبه، در نشستی در پاریس پیرامون مواردی نظیر رسمیت دادن به رهبران جدید لیبی، تأمین بودجه برای این کشور و آموزش نیروهای پلیس به بحث بنشینند.

در آستانه برگزاری این نشست، روسیه اعلام کرد که شورای ملی انتقالی را به رسمیت می‌شناسد و الجزایر نیز تأکید کرد که زمانی که مخالفان معمر قذافی دولتی عمومی تشکیل دهند، آن‌ها را به رسمیت خواهد شناخت.

همچنین آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز اظهار کرده است که کشورش در صدد است حدود «۱.۵ میلیارد یورو» از اموال مسدود شده لیبی را در اختیار شورای ملی انتقالی قرار دهد.

«کنفرانس دوستان لیبی» در حالی در پاریس برگزار می‌شود که کشورهای روسیه و چین که با عملیات ناتو در لیبی به شدت مخالف بودند نیز در این نشست شرکت خواهند داشت، اما آفریقای جنوبی در اعتراض به اقدامات ناتو در لیبی اعلام کرده است که به این نشست نخواهد آمد.

در حال حاضر ۶۰ کشور جهان شورای ملی انتقالی را به رسمیت شناخته‌اند و در تلاشند تا شرایط را برای روی کار آمدن دولت جدید و برقراری ثبات در لیبی فراهم کنند.
XS
SM
MD
LG